Et spørsmålstegn er et halvt hjerte

av (forfatter) og Kari Engen (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Ny roman fra forfatteren av den internasjonale bestselgeren Den røde adresseboken.

Elin er en fremgangsrik fotograf i New York, hun er gift med Sam og sammen har de en 17 år gammel datter. En dag får hun brev fra barndomsvennen Fredrik, han som var hennes livbøye under den fattige oppveksten på Gotland. Brevet minner henne på den fortiden hun har gjort alt for å fortrenge, og som ikke engang hennes nærmeste kjenner til.

Med dette uventede livstegnet kommer minnene tilbake, og hun fylles med skam over det hun en gang gjorde, det som fikk henne til å flykte og aldri mer vende tilbake.

ISBN13 9788202609702

EAN 9788202609702

Omtalt sted Sverige New York

Elin bor i New York med mannen, Sam, og den 17 år gamle datteren, Alice. Som suksessrik fotograf, har Elin travle, og lange dager. Sam klager, men Elin klarer ikke å trappe ned nå da Alice har flyttet ut, og klarer seg på egen hånd.

Elin kommer opprinnelig fra Sverige, men det vet ingen. Fortiden er gjemt, men ikke glemt, for en dag kommer det et brev. Avsenderen er barndomsvennen, Fredrik, som var hennes eneste støtte for så mange år siden. Elin vokste opp i meget trange og vanskelige kår, og med Fredriks brev kommer minnene strømmende på. Hun skammer seg over det hun gjorde den gangen. Det som fikk henne til å dra for aldri å komme tilbake.

Hopping mellom nåtid og barndommen på Gotland. Man aner at en katastrofe er under oppseiling i begge settinger, og det får boksidene til å fly.
Grei underholdning, men noe lettbent i forhold til «Den røde adresseboken».

• "Den perfekte datteren" av Amanda Prowse
  • "Nøkkelen" av Kathryn Hughes