Den hellige løgnen

av (forfatter) og Kjersti Velsand (oversetter).

Publicom 2012 Innbundet

Pave Benedikt XVI får ved sin innsettelse innsyn i kirkens best bevarte hemmelighet - en hemmelighet som har blitt overlevert fra pave til pave i århundrer. Nå er denne hemmeligheten i fare, og med den kirkens eksistens og de som forsvarer den. Disse forsvarerne er villige til å gå langt for å beskytte seg selv og makten sin.

Den hellige løgnen er en besettende thriller som setter spørsmålstegn ved selve kjernen til kristendommen og blottlegger kirkens farligste hemmeligheter.

Samme kveld som han har blitt valgt til pave, får pave Benedikt XVI innsyn i kirkens best bevarte hemmelighet, som har blitt overlevert fra pave til pave gjennom århundrer. Men denne hemmeligheten, og dermed også kirkens eksistens og livene til dens forsvarere, er nå i fare. De involverte er villige til å betale en høy pris for å beskytte seg selv og sin makt.

Den nye thrilleren fra den internasjonalt anerkjente forfatteren Luís Miguel Rocha ryster kristendommens grunnvoller. Ble Jesus Kristus virkelig født i Betlehem og ble han faktisk korsfestet? Skjedde alt slik det er beskrevet i Bibelen?

Et mystisk evangelium i hendene på en israelsk millionær i London kan muligens gi en litt annen versjon av historien. Og det verserer rykter om at funnet av dødehavsrullene i Qumran i 1947 faktisk kan ha vært iscenesatt for å skjule noe mye større.

Den historiske teorien som fremmes i denne romanen er basert på virkelige dokumenter.

Forlag Publicom

Genre Thrillere

Omtalt sted Roma

Omtalt person Benedikt XVI

Utgangspunktet for boken er spennende og dette kunne blitt en ny Da Vinci koden, kanskje enda bedre. Dessverre synes jeg at dette blir rotete, og til dels uoversiktlig. Altfor mange navn, og karakterer som dukker opp fra intet.

Forfatteren er ikke dårlig, og tanken her er veldig god, men det er langt igjen til de virkelig gode thrillerne.

• "Kontrakt med Gud" av Juan Gómez-Jurado
  • "Judasarven" av James Rollins
  • "Gåten Maria Magdalena - konspirasjonen om Jesus og Maria Magdalenas ættelinje" av Laurence Gardner
  • "Guds spion" av Juan Gómez-Jurado
  • "Mørke skyer" av Kitty Sewell
  • "Oppstandelsen" av Steve Alten
  • "Det skjulte evangelium" av D. L. Wilson
  • "Kampen om Dødehavsrullene - Dødehavsrullenes eksplosive innhold og kirkens konspirasjoner for å holde dem skjult" av Michael Baigent
  • "Krigens øyenvitne - en krigsreporters dagbok fra Østfronten" av Vasilij Grossman
  • "Krystallhodeskallen" av Manda Scott
  • "Truet - spenningsroman" av John Katzenbach