Krystallhodeskallen

av (forfatter) og Morten Hansen (oversetter).

Vega forlag 2008 Innbundet

Den 21. desember 2012 vil verden gå under. Nøkkelen til å avverge apokalypsen ligger hos en naturtro blå krystallhodeskalle. Nå har Stella Cody og ektemannen Kit funnet den, men i likhet med vokterne av hodeskallen i gammel tid, blir de jaget og forsøkt drept av en uforsonlig fiende.

En eldgammel Maya-myte forutsier verdens undergang med uhyggelig nøyaktighet. Men den gir også nøkkelen til å avverge apokalypsen: en fullkommen og enestående vakker safir formet som en perfekt hodeskalle. Skapt for å redde verden fra undergangen og så mektig at mennesker i århundrer har drept for å eie eller ødelegge den. Nå har Stella funnet den, og noen har allerede prøvd å drepe henne. Mens de står overfor en stadig mer uforsonlig fiende, kjemper Stella og Kit for å tolke den forrige vokterens dagbøker. Jakten fører dem fra det strenge universitetsmiljøet i Cambridge til det utemmede blant Englands forhistoriske steinsirkler. Begge vet at tiden ikke er på deres side, og at de bare har dager - timer - på seg til å avdekke hemmeligheten som ennå kan redde verden.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2008

Genre Thrillere

Hvilken fornøyelig bok! Må leses med glimt i øyet.

Dessverre kan jeg ikke finne noe bilde fra vinteren 2006, da var hun i isødet på den arktiske tundraen og ble stein på reinsdyrurin sammen med samene.
Det er visst en velkjent framgangsmåte i moderne antropologi. Reinsdyrene spiser hallusinogene sopper og pisser ut høyoktanurin. Reinsdyrgjeterne spiser den gule snøen, og så gjør sjamanene deres hva det enn er de gjør så ale blir glade.

• "Mosebokmysteriet" av Tom Knox
  • "Den svarte Medusa" av Scott Mariani