Gåten Maria Magdalena

konspirasjonen om Jesus og Maria Magdalenas ættelinje

nye avsløringer etter Da Vinci-koden

av (forfatter) og Dag Biseth (oversetter).

Bazar 2006 Innbundet

I denne boka legger forfatteren frem alternative teorier om Maria Magdalena. Hvem var hun, hva var hennes forhold til Jesus, og hvilken betydning har hun og hennes etterfølgere hatt i Europas kulturhistorie? Forfatteren diskuterer også en rekke problemstillinger som blir reist i Dan Browns roman Da Vinci-koden. Med oversikt over anbefalt litteratur og register.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2006

Omtalt person Maria Magdalena

Mysteriet Maria Magdalena

Eg trur eg tillet meg å skrive " har lest", sjølv om nokre sider mot slutten er lesne med harelabb.....
Det var ikkje alltid like lett å ta innover seg all informasjonen og alle forsøk på å bevise at Maria var Jesu næraste – og at ho og hennar og Jesu etterkomarar slo seg ned i Frankrike. Enkelte av teoriane som er framsette, er baserte på kva som var vanleg samlivspraksis elles i Palestina rundt år 0.

Det er likevel interessant lesing – og ikkje minst: Det er med stor interesse eg les om kva menn har bestemt og diktert på ulike kirkemøte. OM.... det er sant alt som vert påpeika i denne boka om utelating og fornekting av fakta, så må bodskapen vere at ein stor del av vår religion basert på berre deler av det som verkeleg hende....
Enkelte hevdar at Maria Magdalena var skjøge. Dette kan ikkje dokumenterast, iallfall ikkje ut frå evangelia. Det er heilt utrulig at ho har hatt sine forkjemparar i 2000 år – så frå å vere beskulda for prostitusjon, fekk ho tilkjent helgenstatus i den katolske kyrkja i 1969.

Uansett: Maria Magdalena var ei sterk kvinne som har hatt stor betydning for forfattarar, kunstnarar av alle slag. Få bibelske kvinner er meir presentert i maleri, skulpturar, altertavler enn henne. Eg for min del er ikkje ferdig med henne enno....

«Hvordan kan det ha seg at Maria Magdalena er overhode for denne gruppen av hustruer, og at navnet hennes alltid står først på listen, om hun ikke er Jesu gemalinne?»

«Hvordan kan hun gjøre krav på Jesu legeme for å ta det med seg (som i Joh 20,15) om hun ikke var hans nærmeste pårørende?»

«Hvorfor skulle hun påta seg hustruplikten med å salve Jesus før begravelsen om hun ikke var hans kone?»

«Maria stod kort sagt Jesus nærmere enn noen annen, og dette tvinger fram et interessant spørsmål: Når det er spørsmål om å godta at Jesus var gift (......), foretrekker vi vi virkelig å tro at at han satset på et uforpliktende forhold til en prostituert fremfor å gifte seg?»

Maria Magdalena har fanga interessa mi. Kven var ho eigentlig?
Etterkvart har eg funne fleire bøker om henne, både ved hjelp av nettet og biblioteket. (Er imponert over velviljen på biblioteket!!) Emnet er omfattande...... får kanskje aldri vite kven ho verkeleg var, sidan så mange har ytra så mange ulike teoriar.

Historiene om Maria Magdalena og Cleopatra har alltid fasinert meg. Jeg har vært oppslukt i disse to kvinnefigurene siden jeg var bitteliten. Følgelig har jeg da også kjøpt bøker som handler om dem (men ikke så veldig mange). Jeg blir veldig glad hvis det er noen bokelskere der ute som kan komme med gode tips til videre lesning!

• "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Kystnorge - fra Rogaland til Nord-Trøndelag" av Leif Ryvarden