Demonens død

en Hanne Wilhelmsen-roman

Cappelen 2003 Heftet

12-årige Olav er på rømmen fra barnehjemmet Vårsol i Oslo, der det brutale drapet på den kvinnelige bestyreren har skaket opp barna og de ansatte. Nyutnevnt førstebetjent Hanne Wilhelmsen oppdager snart at det Frelsesarmedrevne hjemmet skjuler mange historier som kan føre til morderen. Dette er den tredje boka om Hanne Wilhelmsen.

Etter stor suksess med to actionfylte kriminal-romaner har Anne Holt vendt seg mot en mer klassisk detektivhistorie - det lukkede roms mysterium - og en etterforskningsteknikk som har mye til felles med Agatha Christie. Handlingen er lagt til et barnehjem utenfor Oslo, der det brutale drapet på bestyreren ryster både barn og voksne. Samtidig følger vi på nært hold et av barna som er tvangsplassert der, den MBD-rammede Olav. Hanne Wilhelmsen må forholde seg til mange mistenkte, og når hun i tillegg gjør flere tabber underveis, skjer det mye for saken får sin løsning. 'Demonens død' forener en intrige full av overraskelser med en innsiktsfull skildring av barn og pårørende som kommer på kant med systemet.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788202228200

EAN 9788202228200

Serie Cap spenningens mestere

Tildelt litteraturpris Bokhandlerprisen 1995

-Jeg hater at sånne folk har rett.
-Du hater at alle andre enn du har rett, skal jeg si deg.

-Jeg tror ikke akkurat at de bare deler leilighet, sa hun rolig, og fikk endelig det gjenstridige sugerøret ned i hullet sitt.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Han reiste seg så brått at stolen veltet, og kylte glasset tvers over rommet og inn i kjøleskapdøra så det smalt.

Egentlig bare alt jeg har lest oppigjennom...det som er verdt å nevne riktignok. Hukommelsen min er elendig, så jeg husker sikkert ikke alt en gang=)Mye av dette ble lest sene nattetimer i en liten, blå brakke da jeg jobbet nattevakt som vekter på ubåthavna i Kristiansand, på ferieturer eller under dyna.

• "Løvens gap - en Hanne Wilhelmsen-roman" av Anne Holt
  • "Uten ekko - en Hanne Wilhelmsen roman" av Anne Holt