Da jorden ble flat

mytene som ikke ville dø

Luther 2010 Heftet

Denne boken tar for seg myter og vandrehistorier i spenningsfeltet mellom tro og vitenskap. Her konfronteres mytene med virkeligheten.

Med imponerende kunnskap, morsom penn og treffende formuleringer går forfatteren på jakt etter myter og vandrehistorier om kirkens forhold til fremskrittet. Han er lite opptatt av å forsvare kirken i ett og alt, men derimot synes han det er viktig å konfrontere mytene med virkeligheten. Og det er jo til å bli klokere av!

Forlag Luther

Poengene er gode og veldokumenterte, men han bruker litt lang tid på å legge dem frem...

Det er mange grunner til å være skeptiker. Noen skeptikere er skeptiske til religion og setter f.eks. Richard Dawkins opp på sine lister. Det er kanskje god grunn til å være skeptisk til Dawkins også? Min påstand er at det er fullt mulig å være skeptiker og kristen. Så her kommer en liste over aktuelle bøker man kan starte med.

• "Svar på tiltale - nye ateister - gamle anklager - gode grunner for tro" av Bjørn Are Davidsen
  • "Ole Hallesby - mannen som ville kristne Norge" av Dag Kullerud
  • "Hellige røtter" av Peter Halldorf
  • "Evolusjon eller kristen tro? - ja takk, begge deler!" av Bjørn Are Davidsen
  • "Her for å bli" av Stefan Gustavsson
  • "Norsk kirkehistorie" av Bernt Torvild Oftestad
  • "21 kirkefedre - historien om hvordan kristendommen ble utformet" av Peter Halldorf
  • "Ord i Bibelen" av Gunnar Johnstad
  • "En helt overkommelig disippel" av Knut Tveitereid