Norsk kirkehistorie

av (forfatter), Bernt T. Oftestad (forfatter), Tarald Rasmussen (forfatter) og Jan Schumacher (forfatter).

Universitetsforlaget 2005 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Denne bok gir en fremstilling av norsk kirkehistorie fra kristendommens innføring og frem til våre dager. Forfatterne behandler brytningene mellom kirken og samfunnet forøvrig, og setter særtrekk ved den norske kirkes utvikling i europeisk perspektiv. Med litteraturliste og personregister.

Norsk kirkehistorie gir en helhetlig og oversiktlig fremstilling av kirkens utvikling i Norge fra kristendommens innføring, gjennom middelalderen og reformasjonen og frem til de synspunkter og problemstillinger som preger debatten om kirken i våre dager.

Forfatterne legger i større grad enn tidligere tiders kirkehistorikere vekt på brytningene mellom kirken og samfunnet for øvrig. Fremstillingen konsentrerer seg dermed mer om prosesser og utviklingslinjer enn om enkeltpersoners innsats. Boka beskriver også hvordan den norske kirkehistorien er påvirket av og atskiller seg fra utviklingen i resten av Europa.

Norsk kirkehistorie er skrevet som en grunnbok for studenter i kristendomskunnskap og teologi, og egner seg også godt for allment interesserte lesere. Denne 3. utgaven er grundig revidert og oppdatert.

Bernt Oftestad er professor og Jan Schumacher er førsteamanuensis i kirkehistorie ved Det teologiske Menighetsfakultet, mens Tarald Rasmussen er professor i kirkehistorie ved Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2005