Kristen-Norge

en oppdagelsesreise

Spartacus 2010 Innbundet

Forfatteren beskriver hvordan han har reist rundt i Norge og besøkt forskjellige kristne miljøer og menigheter, bl.a. Frelsesarmeen og Menigheten Samfundet i Egersund, læstadianere i Tromsø, Sub Church, den katolske kirken, den ortodokse kirken og pinsevenner i Filadelfiakirken i Oslo, og utenlandske misjonærer.

Didrik Søderlind har reist rundt i landet og snakket med kristne av (nesten) alle slag. Han har funnet en utrolig variasjon. Hva er det som gjør at Menigheten Samfundet, som har 2000 medlemmer, mener at de er de eneste sanne kristne. Hvorfor mener læstadianerne at gardiner er synd? Er tungetale englesspråk? Er mormonene kristne eller ikke? Og hva er egentlig forskjellen på det som skjer i bedehuset og domkirken??? Søderlind har et åpent blikk på de miljøene han besøker, og han møter dem med stor sympati og ustoppelig vitebegjær. Underveis lurer han på om en av menighetene kan være noe for ham.??Et unikt portrett av kristenfolket.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2010

Omtalt sted Norge

Huff nei, her har det gått litt fort i svingene enkelte ganger. Særlig når det gjelder den katolske kirke. Blir flau.

Et dypdykk i kristendommen og dens historie fra urkristendommen til i dag. Kom gjerne med forslag!

• "Troverdig tro - en antologi" av Morten Dahle Andersen
  • "Jesus feilsitert - slik forandret de Bibelen" av Bart D. Ehrman
  • "Tideverv - roman" av Lena Roer
  • "Luther og hans verden" av Graham Tomlin
  • "Svar skyldig? - om nye ateister og new age" av Bjørn Are Davidsen
  • "Ett land to folk - hvordan jøder ble israelere og arabere palestinere" av Erling Rimehaug
  • "Presten og ateisten" av Didrik Søderlind
  • "Min bestemor elsket Synnøve Finden - familien og ostefabrikken" av Tor Edvin Dahl
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Som om Gud ikke finnes - hva skjer når livet sekulariseres?" av Magnus Malm
  • "Å sette verden i brann - en ateist skriver om Jesus" av Bjørn Stærk