Kristen-Norge

en oppdagelsesreise

Spartacus 2010 Innbundet

Forfatteren beskriver hvordan han har reist rundt i Norge og besøkt forskjellige kristne miljøer og menigheter, bl.a. Frelsesarmeen og Menigheten Samfundet i Egersund, læstadianere i Tromsø, Sub Church, den katolske kirken, den ortodokse kirken og pinsevenner i Filadelfiakirken i Oslo, og utenlandske misjonærer.

Didrik Søderlind har reist rundt i landet og snakket med kristne av (nesten) alle slag. Han har funnet en utrolig variasjon. Hva er det som gjør at Menigheten Samfundet, som har 2000 medlemmer, mener at de er de eneste sanne kristne. Hvorfor mener læstadianerne at gardiner er synd? Er tungetale englesspråk? Er mormonene kristne eller ikke? Og hva er egentlig forskjellen på det som skjer i bedehuset og domkirken??? Søderlind har et åpent blikk på de miljøene han besøker, og han møter dem med stor sympati og ustoppelig vitebegjær. Underveis lurer han på om en av menighetene kan være noe for ham.??Et unikt portrett av kristenfolket.

Forlag Spartacus

Huff nei, her har det gått litt fort i svingene enkelte ganger. Særlig når det gjelder den katolske kirke. Blir flau.

Dette er en bok jeg anbefaler både for kristne og ikke-kristne. Jeg lærte mye om menigheter jeg bare kjenner i navnet og fant likheter der jeg ikke trodde det var noen. Den katolske og den ortodokse kirke har lenge fascinert meg og det var spennende å lese mer om hva de tenker og mener. Når Søderling beskriver de menighetene som er kjent for meg, viste synsvinkelen hans meg menighetene i et annet lys og det gjorde at jeg så ting jeg ikke før har tenkt over.

Du kan lære mye om din nabo i denne boken, og ikke minst en respekt for og et syn på kristendommen som man ikke finner i mange ikke-kristne miljø.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Et dypdykk i kristendommen og dens historie fra urkristendommen til i dag. Kom gjerne med forslag!

• "Gud i grunnloven" av Ingeborg Mongstad-Kvammen
  • "Oldtidens verden - oppdag fortidens hemmeligheter" av Kate Santon
  • "Troverdig tro - en antologi" av Morten Dahle Andersen
  • "Bibelen - boken som formet vår kultur" av Dag Kullerud
  • "Hvor kristent skal Norge være? - bidrag til et arveoppgjør" av Halvor Nordhaug
  • "Seloten - historien om hvordan Jesus fra Nasaret ble Jesus Kristus" av Reza Aslan
  • "Luther og hans verden" av Graham Tomlin
  • "Muhammed - kriger og profet" av Knut Lindh
  • "Svar skyldig? - om nye ateister og new age" av Bjørn Are Davidsen
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Munken som endret Europa - reformatoren Martin Luther" av Lars Inge Magerøy
  • "Martin Luther - rebell i en brytningstid" av Heinz Schilling