Claras krig

en historie om å overleve

av (forfatter), Stephen Glantz (forfatter) og Ellen Karine Berg (oversetter).

Versal 2009 Innbundet

15 år gamle jødiske Clara Kramer og familien hennes bodde i Zolkiew i Polen da Nazistene invaderte byen. De overlevde ved å gjemme seg i en kjeller i 18 måneder. I dag bor Clara i USA og jobber med å informere om holocaust. Dette er hennes memoarer.

Den sanne historien om en jødisk families mirakuløse overlevelse under 2. verdenskrigI den lille byen Zolkiew i Polen bor den 15 år gamle jødiske Clara Kramer og familien hennes. Nazistene har invadert byen, og alle rundt dem blir enten skutt umiddelbart, eller deportert og siden drept. Claras familie får en unik sjanse; de får lov til å gjemme seg i en kjeller som minner om en liten bunker. Først etter 18 måneder flytter de ut igjen. På det meste bor atten mennesker i bunkeren under huset til Hr. Beck. Han er en kvinneglad, ustabil drukkenbolt, en selverklært anti-semitt som absurd nok setter sitt eget og sin families liv i fare for å beskytte en liten gruppe jøder. På forunderlig vis flettes disse familienes skjebne sammen. De settes på umenneskelige prøver og lider fryktelige tap. Men Claras krig er også en historie om håp og overlevelse, kjærlighet og menneskets evne til å utholde det ekstreme. 5000 jøder bodde i Zolkiew da krigen brøt ut. Da Clara og familien krabbet ut av bunkersen etter halvannet år, var det bare 50 igjen.Boken er basert på Claras egne dagboknotater.Clara Kramer er nå 80 år gammel og bor i New Jersey i USA. Her har hun grunnlagt "Holocaust and Prejudice Reduction Center", og bruker fremdeles mye av tiden sin til å fortelle om sine erfaringer.Oversatt av Ellen Berg

Forlag Versal

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Omtalt person Clara Kramer

Fantastisk historie. Sann. Grusom. Tårevåt. En av de "beste" jeg har lest. For en skjebne.

De fleste vet kanskje mye om krigen, hva som generelt skjedde. Man vet om de grufulle handlingene, men det også ganske generelt. I denne boka får man en sann historie fortalt av en overlevende. Det er både grusomt og utrolig at det kunne gå an å overleve på den måten Clara og hennes familie gjorde. Samtidig mange fine beskrivelser av jødiske skikker og av medmenneskelighet og vilje til å hjelpe andre mennesker.

Når vi sørger, sørger vi ikke bare over tapet av dem vi har elsket, men også over den delen i oss som er bltt tapt sammen med dem.

Nå visste jeg at det ikke fantes noe som het et knust hjerte. Det ville fortsette å banke og håne meg og trosse meg og fortelle meg at selv i sorgen er det uknuselig og fullt av kjærlighet.

En ting var å diskutere med Stalin. Noe helt annet var å diskutere med Mama.

På den måten lærte vi at de polakkene eller ukrainerne som kunne komme til å angi oss, ikke var fremmede. De kjente oss. Barna deres kunne være klassekameratene våres, fedrene deres kunne kjenne våre fedre, og bestefaren deres kunne ha kjent vår bestefar. Men jeg antar, at når alt kommer til alt, at det ikke ville gjøre noe forskjell om du ble forrådt av en venn eller en fiende. Det ville bare bety at hjertet ditt gikk enda litt mer i stykker i sekundene før du kjente kulen.

Men hva var bønner godt for når vi var her i trygghet og ikke de var det? Jeg kjente til alle beveggrunnene, og den brutale logikken for hvorfor de ikke kunne være sammen med oss. Men kunnskap er aldri nok. Det hjalp ikke på smerten i hjertet og kunne ikke stanse den vedvarende lyden av våre egne stemmer som rikosjetterte fra den ene delen av hjørnet til den andre og forlangte et svar: Hvorfor oss og ikke dem?

• "Bielski-brødrene - beretningen om en jødisk partisangruppe under annen verdenskrig" av Peter Duffy
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "Himmlers herrefolk - jakten på den ariske rases opprinnelse" av Heather Pringle
  • "Etter verdens ende - en historie om å velge livet" av Bianca Tønnessen Vestvik
  • "Til siste slutt - jeg var Hitlers sekretær" av Traudl Junge
  • "Gutten på trekassa" av Leon Leyson
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Lenas dagbok" av Lena Mukhina
  • "De utvalgte" av Steve Sem-Sandberg