Hanas koffert

en sann historie

av (forfatter) og Dagny Holm (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

I denne boka kan du lese om hvordan Fumiko Ishioka, lederen på et japansk holocaustsenter jaktet på historien bak Hanas koffert, som er utstilt i senteret. Du får høre om hvordan den jødiske jenta Hana vokste opp og hadde en normal barndom i en landsby i Tsjekkoslovakia, og om hvordan familiens liv forandret seg da de tyske troppene okkuperte landet i 1939. I 1941 blir Hanas mor sendt til konsentrasjonsleiren Ravensbruck, og seinere samme år blir faren hentet av Gestapo. I 1942 blir Hana og broren George sendt til konsentrasjonsleiren Theresienstadt, og senere blir de sendt videre til Auschwitz. George er den eneste fra familien som overlever, og Fumikos jakt på Hanas historie fører henne til Canada, hvor George slo seg ned etter krigen.

Boken som har fengslet en hel verden ? om jakten på en jødisk pikes historie.

En rørende historie fra virkeligheten om en ung, tsjekkisk jente og hva som skjedde med henne og familien da landet ble okkupert av tyskerne i 1939. Samtidig er det en fortelling om hvordan et japansk holocaustsenter greier å nøste opp historien 60 år etter, ut ifra en koffert fra Auschwitz, påskrevet Hana Brady 16. mai 1931, sammen med ordet "Waisenkind", tysk for forforeldreløs. Boken går rett i hjertet på lesere over hele verden. Den er solgt til mer enn 50 land i over 1,5 millioner eksemplarer og har vunnet flere enn 50 priser.Gyldendal markerer krigsminneåret 2010 med et bredt utvalg nye bøker om krigen for de som er unge i dag: Den nye, norske faktaboken Historier om krigen av Harald Skjønsberg, den prisbelønte, internasjonale bestselgeren Hanas koffert, faktaboken Anne Frank av Ann Kramer og de gripende romanene Så og En gang skrevet av MorrisGleitzman.

ISBN13 9788205391468

EAN 9788205391468

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland Tsjekkoslovakia

Omtalt person Hana Brady

alle burde lese denne boka

Synes boken personliggjør terroren mot jødene på en forståelig måte for barn. Synes eksemplene, skrivestilen var bra tilpasset publikum. Personlig lærte jeg mye - fordi jeg faktisk aldri har vært klar over at jødene ble samlet på den måten som beskrevet før leirene.

Her er noen bøker for de som ikke helt er ungdom enda, men heller ikke barn. Dette er bøker jeg likte godt da jeg var på den aldren, og jeg vil anbefale dem for jenter i rundt 10 til 12 års alderen. Alle er skjønnlitterære bøker, og etter min smak, veldig kjekke å lese. Et par av dem er første bok i en serie, og jeg anbefaler å lese hele serien! Noen av bøkene er kanskje for gutter også, men det er litt vanskelig for meg å si siden jeg selv er jente. Bør leses!

Gode skjønnlitterære bøker for ungdom som omhandler 2. verdenskrig. Gir innblikk i hvordan liver var under krigen, og forteller historier til ulike mennesker krigen rammet. Har lest alle selv, og vil si at hver enkelt bok er noe for seg selv. Noen av dem passer for litt eldre ungdom, mens andre vil kanskje være mer interessant for yngre ungdommer. Anbefales på det sterkeste for de som ønsker å lære mer, eller bare vil lese en god bok som inneholder litt mer.

• "Tapt og funnet - 9 historier om å være omtrent 14" av Mariangela Di Fiore
  • "Høstånden" av Ludovic Villain
  • "Mora som glemte at det var kveld" av Ingrid Storholmen
  • "Gutten i speilet" av Eldrid Johansen
  • "Miriam" av Aimée Sommerfelt
  • "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis
  • "Dødsspillet - en biografi om motstandsmannen Gregers Gram" av Bernt Rougthvedt
  • "Helgas dagbok - en ung jentes beretning fra livet i en konsentrasjonsleir" av Helga Weiss
  • "Post mortem - med begravelsesagenten på åstedet" av Tor-Håkon Gabriel Håvardsen
  • "Jenta fra Mars" av Anna Woltz
  • "Kort opphold på veien fra Auschwitz" av Göran Rosenberg