Bortenfor hvite strender og fortauskafeer

om ytre og indre reiser

av (forfatter) og Marit Røyeng Rasten (oversetter).

Genesis 2004 Innbundet

Vi reiser til ukjente steder samtidig som vi alltid må ta med oss selv. Forfatteren forsøker her å kombinere interessen av å reise og oppdage nye steder og kulturer med det å samtidig foreta en "indre" reise for å utvide det personlige og åndelige. Med litteraturliste.

Hvorfor reiser vi . oftere og oftere, lengre og lengre? Hva leter vi etter på Gran Canarias strender, i Venezia eller i Alger? Hva reiser vi til, og hva er det vi reiser fra? Wikström blir fascinert av reisens motsetninger: På den ene siden jakten på de ultimate opplevelsene, på den andre siden reisens melankoli . man kan aldri reise fra seg selv. Enhver reise er en leting etter noe mer. Bak suget etter nye opplevelser ligger en uro, en lengsel etter en dypere tilhørighet. De indre reisene blir dermed like viktige. En livskrise, en hvileperiode eller en ytre reise kan sette i gang prosesser som lar mennesket reise innover . mot seg selv. Vi sier at vi lengter etter å .bare være. . reisen gir en følelse av frihet som vi er blitt avhengige av.
Vi kan være anonyme, ingen bryr seg om hva vi gjør. Dermed får reisen en eksistensiell betydning.

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2004

Uten historie har mennesket verken nåtid eller framtid. Hvert menneske trenger å bli lyttet til, få fortelle sin livshistorie/.../

Pilegrimen søker mot steder som er mettet med en høyere Væren.

Når vanskelighetene i tilværelsen blir tydelige, minner dette om en mer dyptgående ensomhet. Da hjelper det ikke å spille golf eller dra til Provence for å smake vin.

Når et menneske har roet seg ned og ikke lenger jages, merker det en lengsel etter noe som er mer holdbart enn den forgjengelige nytelsen øyeblikket byr på. Behovet for fornøyelse erstattes av en lengsel etter noe helt Annet.

Is this where you are? If it is not, go to where you are. I will wait for you there.

Inngravert i gulvet på Gardermoen flyplass.

• "Om godhet - medfølelse i en selvopptatt tid" av Owe Wikström
  • "Hvite steiner - en personlig beretning om å finne sin indre kraft" av Lisbeth Lyngaas
  • "Leve langsomheten - eller faren ved å kjøre moped gjennom Louvre" av Owe Wikström
  • "C.G. Jung - livsreisen - menneskets indre reise mot åndelig vekst og forvandling" av Vivianne Crowley
  • "Pustens mirakel - helbred deg selv ved hjelp av ditt eget åndedrett" av Andy Caponigro
  • "Jakten på en annen rikdom - i Frans av Assisis fotspor" av Kristin Flood
  • "Rom for stillhet - en gave til deg selv" av Kristin Flood
  • "Det elskende menneske - person og etikk" av Nina Karin Monsen
  • "Stillhetens stemme" av Eckhart Tolle
  • "Himmelen finnes - en nevrokirurgs fascinerende reise inn i døden og tilbake" av Eben Alexander
  • "Suksessens sju åndslover - slik får du hjelp til å oppfylle drømmene dine" av Deepak Chopra
  • "Guds tjener" av Tor Edvin Dahl