Leve langsomheten

eller faren ved å kjøre moped gjennom Louvre

av (forfatter) og Knut Grønvik (oversetter).

Genesis 2002 Innbundet

Forfatteren er motstander av samtidens jag. Han resonerer omkring de store mangelvarene i vår tid: den gode stillheten og det dype alvoret. Han reflekterer over behovet for å være lat og å føre lange samtaler, mystikkens tiltrekning og menneskets redsel for å begynne reisen i sitt indre. Forfatteren skriver om reiser til Budapest, Sankt Petersburg og Assisi, pilegrimsreiser for eksistensiell ettertanke. Har litteraturliste.

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2002

hvorfor er det mer akseptert å ha vondt i ryggen enn i sjelen?

Altfor sjelden unner man seg å dvele ved de tankene som vekkes når man leser.

Hjertet kan ha grunner tanken ikke fatter.

Antakelig er det viktigere enn noen gang å unne seg selv noen timer fri, verne om sin rett til ikke å være nyttig, til ikke å utrette noe, til å se på skogen, betrakte folk som går forbi et vindu eller la en vennskapelig samtale forbli dvelende - uten å komme fram til noe som helst.

De fleste har, mer eller mindre bevisst, skapt seg sitt eget musikalske apotek. Der finner man medisin mot livsglede og tingenes langsomme forfall. Piller i sambarytmer eller afro-brasiliansk musikk. Beroligende midler i koralenes stramme majestet. Uten musikk ville vi knapt nok overleve. Hvis ikke musikken fantes, ville verden vært tom og taus, kanskje til og med meningsløs.

• "Sansenes magi - å se mer enn du ser" av David Abram
  • "Det hellige som nekter å forsvinne" av Owe Wikström
  • "Kunsten å være modig - 17 samtaler om det modige mennesket" av Trine-Line Biong
  • "Om godhet - medfølelse i en selvopptatt tid" av Owe Wikström
  • "Det blendende mørket - om å oppdage den store gleden" av Owe Wikström
  • "Bortenfor hvite strender og fortauskafeer - om ytre og indre reiser" av Owe Wikström
  • "Veimerker" av Dag Hammarskjöld
  • "Gud i mennesket - ny tid - ny kristendom" av Helge Hognestad
  • "Kunsten å leve inderlig - eksistensialisme for det moderne menneske" av Ted Harris
  • "Ut av dine foreldres grep - slik leger du følelsesmessige sår fra barndommen" av Susan Forward
  • "Mens du hviler" av Tomas Sjödin
  • "Veivisere - en bok om kristent lederskap" av Magnus Malm