Jakten på en annen rikdom

i Frans av Assisis fotspor

J.M. Stenersens forlag 2009 Innbundet

Frans av Assisi var rikmannssønnen som takket nei til penger og luksus og henga seg til et indre åndelig liv, hvor han mente den egentlige rikdommen befant seg. Forfatteren reiser i denne boken i Frans av Assisis fotspor, og forteller om hans liv. Hun forteller også om sine egne opplevelser på reisen, og om hvordan Frans' visdom har påvirket hennes eget liv. Har litteraturliste.

Frans av Assisi tok et valg som forandret livet hans. Da han valgte den indre rikdommen i stedet for penger og luksus, oppdaget han en større skatt, som alle kan finne hvis de ønsker det. Lytter du til hans evige visdom, oppdager du at det er mulig å nå fram til en dypere glede og en frihet større enn du kunne forestille deg. Kristin Flood reiser gjennom uendelig vakre Umbria, for å finne Frans' hjerte. På veien blir hun berørt av hans livshistorie, og budskapet forandrer hennes liv.

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788272014161

EAN 9788272014161

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Italia

Omtalt person Frans

Hvilke falske masker var jeg i ferd med å rive av meg? undret jeg, og jeg hadde ikke tenkt tanken ferdig før svarene dundret som et steinras inn i mitt sinn: Begjær. Griskhet. Grådighet. Etter kunnskap, etter opplevelser, etter nye erfaringer, etter reiser, etter nye erkjennelser, etter alt som er nytt, etter mat og drikke, etter skjønnhet, etter nytelser, etter erotikk, etter mennesker, relasjoner, "gode" kontakter. Arroganse, hovmod, overbærenhet, stolthet, rettskaffenhet, blindhet, kulde. Ambisjoner, kontroll, hastverk, utålmodighet og selvopptatthet. Gjerrighet. Forfengelighet, misunnelse, sjalusi. Sinne. Idealiseringer, falskhet, bedrageri. Her var de. Dødssyndene. De var mine. [...] Mine masker. Mine tendenser. Mine misforståelser.

Vi kommer nakne inn i denne verden. Slik begynner vi vårt liv. Og hver gang vi gjør drastiske livsvalg, kler vi av oss en fortid, bretter den sammen, legger den fra oss og begynner på nytt.
Vi er nakne fordi vi forlater et skall, som sommerfuglen. Vi er sårbare, klare til å fly. Vi er modige, men vet ikke om det. Å være naken betyr å bryte bånd og begynne på nytt.

Selv har jeg ofte opplevd hvor vanskelig det var å ta en intuisjon, en magefølelse eller et indre signal på alvor.

I dagens vestlige samfunn har vi opphøyd materiell velstand til det eneste som er verdt å streve for, noe tilnærmet guddommelig. Begjæret etter stadig mer penger kamufleres ikke sjelden bak begrepet «velferd». Få stiller spørsmål ved vårt velferdsideal. Vi drives videre av kollektive samfunnskrefter uten å spørre oss selv hvilken pris denne holdningen har. Har vi misforstått? Er det en blindgate? Er vi i ferd med å ofre hjertet vårt på velstandens alter?

• "Filosofileksikon" av Poul Lubcke
  • "Sansenes magi - å se mer enn du ser" av David Abram
  • "Søren Kierkegaard i utvalg" av Søren Kierkegaard
  • "Jesus døde ikke på korset - urevangeliet Q" av Svein Woje
  • "SQ - sjelens IQ" av Ian Marshall
  • "De siste tre minuttene - antakelser om universets endelige skjebne" av Paul Davies
  • "Rom for stillhet - en gave til deg selv" av Kristin Flood
  • "Hva i huleste vet vi? - om de uante mulighetene som kan forandre din daglige virkelighet" av William Arntz
  • "Liten avhandling om store dyder" av Andre Comte-Sponville
  • "Å leve med Kierkegaard" av Sørine Gotfredsen