Himmelen finnes

en nevrokirurgs fascinerende reise inn i døden og tilbake

av (forfatter) og Kari Kahrs (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Tusenvis av mennesker har hatt nær døden-opplevelser, men forskere mener at opplevelsene kun skyldes fantasier. Eben Alexander, en høyt utdannet nevrokirurg, var en av disse. Han visste at nær døden-opplevelser føles ekte, men at de er fantasier som hjernen produserer i ekstreme stress-situasjoner. Men så ble han selv syk av en sjelden sykdom, og hjernen sluttet å virke. I syv dager lå han i koma og legene var i ferd med å avslutte behandlingen da han plutselig kom tilbake til livet.

At Eben Alexander overlevde er et medisinsk mirakel. Men historien han kunne fortelle da han våknet er et like stort mirakel. Mens kroppen lå i koma, dro Alexander ut av kroppen og denne verden, til et sted der han møtte en engel som viste ham veien til en annen dimensjon. Der møtte han en guddommelig kraft, selveste skaperen av universet. Før han opplevde dette trodde han verken på Himmelen, Gud eller sjelen. I dag mener Alexander at god helse bare kan oppnås når vi innser at døden kun er en overgang til en ny tilværelse. Dette er en historie som vil overbevise alle skeptikere. New York Times bestselger!

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202417758

EAN 9788202417758

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Eben Alexander

Ei av de mer interessante bøker vedr. en nær-døden-opplevelse synes jeg. Kanskje fordi den er skrevet av en nevrokirurg.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

For meg var dette interessant lesing. Kanskje litt mykje personleg sidefyll, men eg syntes likevel det var god driv og fleire fasinerande erfaringar som blei delt.

Anbefalast for alle som er interesserte i nær-døden-opplevingar og forholdet mellom sinn og materie.

Enestående fortalt historie om nær til døden opplevelse

… det finnes ikke ett univers, men mange - og at kjærlighet lå i kjernen av dem alle. Ondskap fantes også i alle de andre universene, men kun den aller minste antydning. Ondskap var nødvendig, for uten den ville den frie viljen være en umulighet, og uten fri vilje ville det ikke kunne skje vekst - ingen bevegelse fremover, ingen mulighet for oss til å bli det Gud lengtet etter at vi skulle bli. Grusom og allmektig som ondskapen av og til kunne synes å være i en verden som vår, var kjærligheten overveldende dominerende i det større bildet, og i siste instans ville den seire.

• "1244 forunderlige fakta" av John Lloyd
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Døden er bare begynnelsen" av Michael Winger
  • "Mor, jeg vil hjem - roman" av Wenche-Britt Hagabakken
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Mannual - det jeg og andre menn tenker, men ikke sier" av Adam Schjølberg
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Magisk jul - tradisjoner, myter og overtro fra vikingtid til i dag" av Line Therkelsen
  • "Sitater av Per Fugelli - ikke vær et 1-tall på jorden, bry deg om flokken din" av Per Fugelli
  • "Jons bok 2" av Jon Schau
  • "Lothepus - går det til helvete, så går det til helvete" av Leif Einar Lothe