Blodtap

Stinte 2014 E-bok

Stavangers mektigeste lakseoppdretter, Henrik Katla, er en mann med visjoner. Han forsøker å gjennomføre miljøtiltak i en motvillig næring. Og verre blir det da det går opp for ham at brødrene hans motarbeider ham. Midt i denne kampen får han enda et problem å hanskes med. Et problem som vokser og vokser etter hvert som han forsøker å løse det.

Førstebetjent Stein Time får en ny drapssak på bordet da en død mann skylles i land. Mannen, som er iført froskemannsdrakt, bærer preg av å ha ligget lenge i sjøen og av å være mishandlet. Hvem har drept ham? Og hvorfor finnes det rester av bensin i blodet hans?

Forlag Stinte

Utgivelsesår 2014

Serie Stein Time (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Stavanger

Selve krimgåten var helt OK, om enn ikke spesielt original. Jeg synes imidlertid det var for mange usympatiske karakterer som konkurrerte om å banne og slenge mest dritt til hverandre. Det gjør at språkbruken mister sin kraft og det hele blir bare et irritasjonsmoment. Synes også at protagonisten gjør en del merkelige valg som ikke alltid virker like sannsynlige. Men ser man bort fra disse to punktene, så er boken veldig godt skrevet og fortellingen godt bygget opp. Boken fortjener lesere. Sterk firer.

• "Kaldere" av Torbjørn Grindheim
  • "Abel Ek - en statsråds død" av Rune Angell-Jacobsen