Biografien om Amalie Skram

med vilje til å vite

Gyldendal 2009 Innbundet

Amalie Skrams bøker provoserte mange da de kom ut, men i ettertid blir hun regnet som en viktig naturalistisk forfatter. I denne boken skildres hennes turbulente liv og de viktigste verkene hennes er omtalt. Har tidstavle, bibliografi, kilder og register.

Om en av de mest betydningsfulle og spennende norske forfattere Amalie Skram er en av de aller viktigste norske forfattere. Hun var en frittalende, omsvermet og vakker kvinne, personlig venn med toneangivende forfattere som Brandes, Bjørnson og Garborg. Bøkene hennes vakte oppmerksomhet og forargelse i samtiden, spesielt for sin nådeløse kritikk av menns seksualmoral, og det var først etter sin død at hun ble anerkjent som en betydelig naturalistisk forfatter. Levende og varm beskrivelse av et turbulent livKortfattede og engasjerte omtaler av de viktigste verkene hennesInnblikk i kultur- og litteraturhistorie fra en begivenhetsrik periode i norsk historieFor lesere fra 13 årStein Erik Lunde har også utgitt skjønnlitteratur for barn og ungdom, som Eggg, Sanger fra rom 22, En far, Et dårlig år. I tillegg har han skrevet Biografien om Edvard Munch og Biografien om Henrik Ibsen for unge lesere.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205389403

EAN 9788205389403

Serie Biografien om

Omtalt person Amalie Skram

Jeg skulle ønske forfatteren kunne latt være å legge på leseren sine egne tolkninger og oppfatninger av Amalie og hennes tid og ting som påvirket henne. Han klarer ikke å la være å forme henne i sitt ....snevre? bilde. Mer show og mindre tell....;-)

Selv om forfatteren henvender seg til yngre lesere, er det å lese denne boken er fin måte å bli litt bedre kjent med Amalie Skram. Og det ble jeg. Les mer om hva jeg skrev om denne boken etter å ha lest den i mai 2013 i dette blogginnlegget.

• "Biografien om Camilla Collett - stemmen fra "de stummes leir"" av Siri Senje
  • "Edvard Munch - livets dans" av Stein Erik Lunde