Azur

kapteinenes planet

Gyldendal Tiden 1997 Heftet

Første bok om stjerneskipet Alexandria. Alexandria er et flygende bibliotek som sirkulerer mellom planeter i fjerne solsystemer, og dens oppgave er å knytte kontakt mellom planetene og utveksle informasjon. Benji bor på planeten Azur, som er vakker, men som styres med hard hånd av kapteinene. En dag får han en diskett som inneholder en gåtefull hilsen om en skatt på den blåeste øya. Samtidig som Benji og flaggerkatten hans legger i vei, kommer Alexandria til Azur.

Handlingen i Alexandria-bøkene finner sted i forskjellige verdener ikke ulike vår egen klode, som f.eks. vakre og frodige Azur som fortoner seg som et ferieparadis, eller Zalt hvor store deler av landskapet består av goldt og ufruktbart ørkenlandskap. På Mizt er det bratt og kaldt i de dype skogene med brusende fosser og farlige dyr. Tanz er en tilsynelatende ubebodd klode med vide steinsletter og ringfjell. I første bok i serien møter vi Benji som bor på planeten Azur . en vakker planet, men ikke god å leve på: de hvitkledde kapteinene styrer med hard hånd. Benji får et gåtefullt budskap og drar ut på en reise for å finne skatten på den blåeste øya. På reisen kommer han i kontakt med stjerneskipet Alexandria som, lastet med kunnskap, holder kontakten mellom planetene som ble kolonisert av jordboere for mange, mange år siden. Vi følger stjerneskipet Alexandria på ferden fra klode til klode. Alexandria er bemannet av bibliotekarer og frakter kunnskap og visdom mellom folkeslagene. 12-åringen Benji, Kayab og de andre bibliotekarene bruker sin kunnskap for å gi befolkningen størst mulig frihet og selvutfoldelse. De må finne svaret på skjulte hemmeligheter og vokte seg for farer som truer. For overalt hvor de kommer, møter de noen som ikke ønsker dem velkommen. Noen som ikke er tjent med at dagens maktbalanse endres og som utsetter Benji og vennene hans for store prøvelser og farlige utfordringer. Jon Bing (1944) er utdannet dr. juris. Han debuterte som forfatter i 1967 med novellesamlingen Rundt solen i ring og har siden gitt ut en lang rekke noveller, romaner og skuespill i tillegg til at han er representert i flere antologier. Han har mottatt flere priser for sitt forfatterskap. Bøkene om stjerneskipet Alexandria utkom første gang i tidsrommet 1975-1985. Før nyutgivelsen av bøkene, har forfatteren lest teksten nøye og gjort visse forandringer der den teknologiske utviklingen har krevet slike tilpasninger.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997

Genre Science fiction

Tildelt litteraturpris Dammprisen 1975 Litteraturprisen 1975

Jeg ønsker å lese mer nordisk litteratur innenfor disse sjangrene. Her har jeg lest altfor lite, og har dermed lite kunnskap til forfattere, så kom gjerne med forslag :)
Har bare med en bok for hver forfatter, slik at jeg kan få med flest mulig forfattere.

Serier for barn som liker science fiction. (Den første boken i hver serie er tatt med i listen.)

Bøker jeg er spesielt glad i.

• "Zalt - dampherrenes planet" av Jon Bing
  • "Marco Polos nye eventyr" av Jon Bing
  • "Stella Polaris - fantastiske Fortellinger fra Norden" av Jon Bing
  • "Mizt - gjenferdenes planet" av Jon Bing
  • "Det blå folket" av Tor Åge Bringsværd
  • "Zalt, dampherrenes planet - krøniken om stjerneskipet Alexandria" av Jon Bing
  • "Tanz - gåtenes planet" av Jon Bing