Mizt

gjenferdenes planet

Gyldendal Tiden 1997 Heftet

Tredje bok om stjerneskipet Alexandria. En del av Alexandria river seg løs og havarerer på planeten Mizt. Benji og Pinocchio begir seg inn i de trange dalene og kalde skogene. De møter Skare av Gnist og roboten hennes på flukt fra Sentralinstituttet, som er maktens sentrum på Mizt. Men den egentlige makten har "Gjenferdene".

Handlingen i Alexandria-bøkene finner sted i forskjellige verdener ikke ulike vår egen klode, som f.eks. vakre og frodige Azur som fortoner seg som et ferieparadis, eller Zalt hvor store deler av landskapet består av goldt og ufruktbart ørkenlandskap. På Mizt er det bratt og kaldt i de dype skogene med brusende fosser og farlige dyr. Tanz er en tilsynelatende ubebodd klode med vide steinsletter og ringfjell. Tredje bok i serien tar oss med til Mizt; en planet med trange daler og kalde skoger. Der havarerer de to guttene Benji og Pinocchio fra stjerneskipet Alexandria, sammen med flaggerkatten Miromurr. Nesten uten klær og mat må de begi seg ut i de kalde skogene hvor de treffer både sabelsvin og ubjørn. Men farligere enn noe dyr er kanskje menneskene på Mizt . og gjenferdene...Overalt hvor de kommer, møter de noen som ikke ønsker dem velkommen. Noen som ikke er tjent med at dagens maktbalanse endres og som utsetter Benji og vennene hans for store prøvelser og farlige utfordringer. Jon Bing (1944) er utdannet dr. juris. Han debuterte som forfatter i 1967 med novellesamlingen Rundt solen i ring og har siden gitt ut en lang rekke noveller, romaner og skuespill i tillegg til at han er representert i flere antologier. Han har mottatt flere priser for sitt forfatterskap. Bøkene om stjerneskipet Alexandria utkom første gang i tidsrommet 1975-1985. Før nyutgivelsen av bøkene, har forfatteren lest teksten nøye og gjort visse forandringer der den teknologiske utviklingen har krevet slike tilpasninger.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997