Avalon

den eventyrlige fortellingen om kvinnene rundt Kong Arthurs hoff

av (forfatter) og Isak Rodge (oversetter).

Pax 2004 Innbundet

Det er tidlig middelalder i Britannia. Kong Arthur regjerer, sammen med sine riddere av det runde bord. Men det er også mektige kvinner ved Arthurs hoff: hans mor Igraine, dronning Guinevere og, fremfor alt, Morgaine, Arthurs trollkyndige halvsøster. Morgaine trekkes mot livet ved hoffet, og som Guinevere, mot tapre Lancelot. Samtidig er hun prestinne i det sagnomsuste Avalon. Her tilbes den store gudinnen, i pakt med gamle keltiske tradisjoner. Morgaine har en oppgave: å slåss mot at kristendommen skal få makt i landet.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2004

Genre Fantastisk litteratur

Omtalt tid Oldtiden

Omtalt sted Storbritannia

Som liten drømte jeg meg bort med Robin Hood, Ivanhoe og Kong Arthur og ridderne av det runde bord. Selv om jeg kanskje har sluttet å løpe rundt i skogen med hjemmesnekrede skjold og sverd, har jeg lyst til å finne ut av om slikt fremdeles fenger.

Anbefalinger tas gjerne i mot, og jeg blir kanskje litt ekstra glad for bøker som inneholder blod, svette og tårer, krig og elendighet, edle helter og jomfruer i nød.

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

Et kjapt dykk i nerdebøkene mine; de jeg har lest, de jeg skal lese, og de jeg har gitt opp å komme gjennom :-)

Bøker jeg ønsker å lese en gang i framtiden. Oppdateres stadig vekk:p

• "Våpensøstrene" av Ingar Knudtsen
  • "Løvinnens sjel" av Ingar Knudtsen