Noe mye mer annet

ungdom og psykiske helse

av (forfatter) og Arnhild Lauveng (illustratør).

Universitetsforlaget 2011 Heftet

Bokens første del inneholder fortellinger om ungdom med til dels dårlig psykisk helse når vi møter dem. Noen har opplevd ting som har gjort dem syke, mens andre bare har det vondt uten å vite hvorfor eller hva de skal gjøre med det. Bokens andre del inneholder fakta om psykisk sykdom, om hvem som kan hjelpe, og om taushetsplikt med mer.

Arnhild Lauveng har siden debuten med selvbiografien I morgen var jeg alltid en løve (2005) oppnådd stor suksess som faglitterær forfatter og foredragsholder. Dette er hennes fjerde bok, og temaet er ungdom og psykisk helse.
De aller fleste problemer du opplever som ungdom, går over av seg selv. Kjærlighetssorg. Lange skoledager og tøffe prøver. Krangling med foreldre og konflikter med venner. Det er det som er å være levende. Noen veldig vanskelige ting som skjer. Og noen fine.

Men av og til tar vanskelighetene over. Noen ganger har man det så forferdelig vondt, over tid, og uten å vite hvorfor, at man ikke lenger klarer å gjøre det man pleier å gjøre, som å gå på skolen eller være med venner. Det vonde går ikke over selv om man snakker med foreldre, venner eller andre man stoler på, eller kanskje det slett ikke går an å snakke med noen om det som er vondt, og at det er en del av problemet. Da trengs det mer hjelp.

Første del av boken består av fortellinger om ungdom, og mange av dem har ganske dårlig psykisk helse når vi møter dem. De har opplevd ting som har gjort dem syke, eller de har det bare fryktelig vondt uten at de helt vet hvorfor eller hva de skal gjøre med det. I den siste delen av boka finner du mange faktaopplysninger: om psykisk sykdom, om hvem som kan hjelpe når man får problemer, om taushetsplikt og om mye annet.

Arnhild Lauveng er spesialist i klinisk samfunnspsykologi.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788215019543

EAN 9788215019543

Det er aldri EN sann historie. Det er alltid mange historier. Hvis vi forteller dem. Og lar dem bli fortalt.

Bøker jeg ønsker å lese en gang i framtiden. Oppdateres stadig vekk:p

• "Arbeidsmaur med gipset hjerte" av Arnhild Lauveng
  • "Bare jeg - en dissosiativ identitetsforstyrrelse" av Inger Eggen
  • "Kronisk" av Anna Tostrup Worsley
  • "Å bekjempe depresjon" av Paul Gilbert
  • "Håndbok i kognitiv terapi" av Torkil Berge
  • "Ung jente" av Hannah Petrie
  • "Unyttig som en rose" av Arnhild Lauveng
  • "Den beste sommeren - en bok om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid" av Emilia Polbratek
  • "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Anna Luise Kirkengen
  • "Kaja - 1988-2008" av Olav Gunnar Ballo
  • "Fordi jeg fortjener det? - en bok om mobbing, håp og ansvar" av Kristin Oudmayer
  • "Kors på halsen - tre søstre om selvskading" av Camilla Heiberg Nilssen