Augustenbad en sommer

av (forfatter) og Solveig Moen Rusten (oversetter).

Vega forlag 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En junidag på begynnelsen av 1890-tallet blir poeten Andreas Öman mot sin vilje skrevet inn på kurbadet Augustenbad for sin alkoholisme. Den sagnomsuste doktor Liljedahl informerer Andreas om at tilstanden hans best behandles med daglige sittebad i seks grader kaldt vann, samt at han til punkt og prikke følger de nittini reglene som doktoren har satt opp. Andreas lar seg ikke imponere, og gir seg raskt i kast med å avsløre det han anser som rent kvakksalveri. Han skriver regelmessig brev til sin kone Aline hjemme i Stockholm, der han beklager seg over den umilde behandlingen og det strenge reglementet. Under oppholdet på kurbadet møter han den sky rettighetsrådgiverfruen Amanda Eggerts og en ung strykerske med et våkent blikk. Når Andreas overraskende får en forespørsel av doktor Liljedahl om å sette opp en teaterforestilling, kan han ikke la være å takke ja - uten å ane hvilke katastrofale følger det skal få for ham selv og menneskene i hans umiddelbare nærhet.

Forlag Vega forlag

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Sverige

Kurbad med konsekvensar
Poeten Andreas Öman - som har gifta seg til ein viss status - vert tvinga til eit sommaropphald på kurbadet Augustenbad av kona si. Ho har fått nok av alkoholproblema hans. Han får liksom ikkje til å vere så stor poet, heller.
Augustenbad vert styrt av Dr. Liljedahl, og behandlinga der er spesiell. Kosthaldet er svært enkelt, og kvar dag startar med eit kaldt, vått omslag over hele kroppen, der vatnet har ein temp på 6! grader!

Andreas Öman finn det vanskeleg å innrette seg etter alle forbod og påbod, så han bryt både det eine og det andre...Han innleier ma eit nært forhold til to kvinner, forhold som skal gi store konsekvensar for fleire enn han.

Eg veit ikkje om eg har fått med meg all bodskap i boka, sidan den for det meste har vore lesen i seine kveldstimar, så eg trur eg avstår frå å trille terningen, iallfall no.
Kan kanskje sei at både miljø og karakterar er spesielle, og kurbadet Augustenbad skal verkeleg ha eksistert.

• "Den svarte vinteren" av Marianne Cedervall
  • "Frihet og fangenskap" av Simona Ahrnstedt
  • "Skamtegnet - gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser" av H. K. Fauskanger
  • "De uskyldige - roman" av Kristine T.G. Hardeberg
  • "Stygg kjærlighet - en roman" av Colleen Hoover
  • "Tritonus - en skjærgårdsfortelling" av Kjell Westö
  • "En overflødig kvinne" av Rabih Alameddine
  • "Musikk for rasende kvinner - noveller" av Line Baugstø
  • "Songfuglen - roman" av Jan Roar Leikvoll
  • "Å lese Lolita i Teheran - en historie om kjærlighet, bøker og revolusjon" av Azar Nafisi
  • "En blå kjole fra Herr Hitler" av Toril Brekke
  • "Forelskelsene" av Javier Marías