Musikk for rasende kvinner

noveller

Oktober 2012 Innbundet

Boka inneholder de 11 novellene Trillepike, Kveldens hovedperson, Møte, Musikk for rasende kvinner, Mann over bord, En hund etter hyttebøker, Den røde steinen, Penger med bein, Hull i ørene, Sokkedans og Kors på halsen.

Elleve noveller om kvinner og menn, gifte, skilte, søkende. Line Baugstø skriver skarpt og treffende om intimsfærens drama; et fraskilt par skal arrangere bryllup for datteren, en enslig kvinne drar på hyttetur med en nettdate, et par er på søken etter det autentiske Cuba. Med humor og stor omtanke skildrer Baugstø vanlige menneskers sårbarhet, raseri og desperasjon, og står fram som en skarpsynt novellist med godt øye for mellommenneskelige mekanismer.

Forlag Oktober

Ny novellesamling fra Line Baugstø. Etter å ha lest Kvinnen i gondolen for noen år siden, gledet jeg meg til å ta fatt på denne.
Musikk for rasende kvinner inneholder noveller om samliv og mellommenneskelige relasjoner. Novelleformen kler Baugstøs språk og valg av tema særdeles godt. Det er de små sekvensene, tankerekkene og antydningene som gjør det hele så bra. Denne skal anbefales til mange rasende kvinner! :D

Skildrer vanlige menneskers utfordringer uten "glam"-faktor. Rå og ekte. Skildrer hendelser fra forskjellige vinklinger. Her vil menn og kvinner over sin første ungdom kjenne seg igjen. Helt klart at Line Baugstø er en sterk novellist.

Hun skrudde på radioen og skiftet mellom kanalene. Søndag formiddag var det ikke så mange som spilte musikk for sårede og rasende kvinner.

Jeg flyttet bare en gang, og det var ikke engang til en annen by, men likevel føles det som om livet mitt har fått en knekk; når jeg ser tilbake er det akkurat som en blyant som er brukket i to, eller en kopp som har mistet hanken.

• "Jeg burde ha sperret deg inne - noveller" av Hilde Lindset
  • "Døde fedre - portretter" av Jens M. Johansson