Den svarte vinteren

av (forfatter) og Ellen Karine Berg (gjendikter).

Pantagruel 2013 Innbundet

Dette er den andre boka om Mirjam og Hervor.

Hva om tankekraft kan brukes til å drepe? Det blir en dramatisk sommer i den lille gotlandske byen Kajpe Kviar. Tre menn dør med bare noen ukers mellomrom. Etter hvert dødsfall sitter to kvinner i et gammelt kapell og feirer med champagne og snitter. Det er den jordnære legen og prestedatteren Mirjam og hennes barndomsvenninne og rake motsetning, Hervor. Oppmuntret av Hervor, bruker Mirjam tankekraft og kvinnelist for å hevne seg på de tre mennene som har gjort henne ille. Men er tankens kraft så sterk, eller gir noen skjebnen en hjelpende hånd...? Les første bok i serien om det umake venninneparet Mirjam og Hervor - en spennende og uventet historie med "Thelma & Louise"-sjarm. Dette er en varm og finurlig bok, full av humor og spenning. Død og deilig svensk småbysjarm! Og svina? De får som fortjent... "Herlig sjarmerende krim med masse humor og festlige dialoger! Anbefales på det aller varmeste." - mk-blogg.no. "Imponerende og herlig! Gleder meg allerede til neste bok om Mirjam og Hervor." - Beathe Solberg, beathesbokhylle.blogspot.no "Agatha Christie-finurlig" - M-Magasin "En gripende, varm og morsom debutroman"- MåBra "Herlig makaber debutroman som imponerer" - Skånskan "Spennende og uventet historie, herlige miljøer og sterke karakterer. Jeg gleder meg til resten av serien!" - Susanne Blick, SKTF-Tidningen. "Vidunderlig!"- Birgitta Delbrand, Året Rundt

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2013

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Den Svarte Vinteren er frittstående oppfølger til boka Dødsønsket. Her fortsetter historien om Hervor og Mirjam, den ene lege og den andre heks! To vidt forskjellige mennesker som er blitt gode venninner.
I Den Svarte Vinteren møter vi dem i Hervors hjembygd i Lappland.
En kjent operasanger, Ralph, ankommer den lille bygda og flytter inn på det gamle hotellet, som har stått tomt i mange år, noe som får innbyggerne til å spekulere på hva han skal der. Bedre blir det ikke når hans kjæreste Eric ankommer tettstedet. Samtidig som en dyster hemmelighet blir oppdaget på hotellet, er det noen i bygda som slår seg sammen for å få vekk de to mennene på hotellet. Heldigvis har Ralph og Eric to gode hjelpere i Mirjam og Hervor.
Denne er bedre enn Dødsønsket, som jeg likte ganske bra. Men denne er spennende, underholdende, vittig og rett og slett god :)
Du trenger ikke å lese Dødsønsket før du leser denne, du får med deg alt uansett. Men du blir bedre kjent med Hervor og Mirjam om du gjør det. Jeg liker de to karakterene veldig godt. De er to gode damer som vil alle vel....men når de møter mennesker som vil andre vondt er de ikke sene om å ta seg av det. Og siden Hervor er synsk og heks, og Mirjam har evner hun ikke liker å bruke har de sine egne måter å ordne opp på
Kosekrim er det noen blogger som skriver om denne boka, og det skal jeg være enig i. Den er koselig, men samtidig ganske så spennende. Man må bare lese for å se hva som skjer. Dette er en sånn bok du kryper opp i godstolen med og glemmer verden for en stund :)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Leseliste.

• "Det tause hjørnet - en spenningsroman" av Dean Koontz