Ariadne og andre fortellinger

Solum 1982 Heftet

I Ariadne møter vi Ivan Shamokhin ombord på en dampbåt på vei til Sebastopol. Ivan forteller historien sin om hans hjelpeløse kjærlighet til Ariadne, en vakker, men kald ung kvinne. Ariadne er egoistisk, hele hennes liv består av stil og overflate. Ivan blir etterhvert hennes kjæreste, og mens pengene hans nesten brukes opp og livet hans mer eller mindre ligger i ruiner er han fortsatt svært knyttet til Ariande. Andre historier i dette bindet inkluderer: En kjedelig historie, Store-Volodja og Lille-Volodja, På hjemveien og Om kjærlighet.

Forlag Solum

Utgivelsesår 1982

Genre Klassisk litteratur

"Om så den forgudede Patti hadde sunget en arie rett inn i øret hans, om en hel hær kinesere hadde invadert Russland, om et jordskjelv hadde lagt Moskva i grus - han ville ikke så mye som løftet på et øyelokk, men fortsatt med å studere det preparatet som han for øyeblikket hadde under under mikroskopet. Med andre ord - det som hører inn under musene, var ikke hans gebet. Jeg skulle gitt mye for å vite hvordan denne tørrpinnen sov med sin kone."

Det mest typiske ved hans måte å snakke på er den gjennomførte raljerende tonen , en slags blanding av filosofi og det glade vanvidd, som hos graveren i Shakespeare's Hamlet . Han snakker hele tiden om alvorlige ting , men aldri på en alvorlig måte."

Og som du ser - drømmene mine er gått i oppfyllelse. Jeg har tilogmed fått mer enn jeg våget å drømme om. I tredve år har jeg vært en elsket professor , har hatt enestående kolleger og nydt respekt og berømmelse langt utover landegrensene. jeg har elsket lidenskapelig , giftet meg av kjærlighet, opplevd å få barn. Kort sagt, når jeg ser meg tilbake , virker livet mitt som en vakker og talentfull komposisjon. Nå gjenstår det bare å ikke spolere finalen, og for å greie det, må jeg kunne dø med verdighet."

Jeg var i går på den offentlige forelesing til vår ZZ. jeg slutter meg ikke til å undre meg over at vår kjære alma mater våger å presentere slike pappskaller som denne ZZ for den brede offentlighet. Hans tåpelighet er av europeiske dimensjoner . Eller rettere sagt - en så gjennomført talentløshet finner du ikke noe sted i hele Europa om du så lette med lys og lykte.Han foreleser omtrent som han skulle suge på en istapp : svupp-svupp-svupp...han kommer ut av det, finner ikke frem i sitt eget manuskript , den spede lille tankestrømmen hans flyter så tregt, så tregt, med samme tempo som en kardinal på sykkel, men problemet er ikke at det går langsomt , men at du ikke aner hvor han vil hen , og neppe aner han det selv heller. Kjedsomheten er så drepende at fluene oppgir ånden , en kjedsomhet som bare overgås av den som hersker i vår aula under årsmøtet når den tradisjoelle talen blir lest opp- måtte fanden ta den."

Ingen muligheter lenger til å bli lykkelig beruset av et eneste glass, ingen Agasja, ingen fisk med bokhvetegrøt , ingenting som minner om det glade spetakkel som oppsto blant de minste hvis det skjedde små skandaler ved middagen - som at katten og hunden røk sammen og sloss under bordet, eller at Katjas kjevebandasje falt ned i suppetallerkenen .
Å beskrive en middag slik den forløper nå, er like lite fristende som å spise den. "

Besteforeldrene mine hadde en stor samling russiske romaner, og som ung pløyde jeg denne samlingen. Uforglemmelig. I vinter har jeg gjenlest mange av dem; derfor denne listen. Dette er ingen skryteliste kjære bokelskere, men forslag til lesning av korte, slagferdige og fantastiske romaner og noveller som garantert beriker livet. Listen er heller ikke lang - noen måtte kuttes ut fordi de ikke finnes i systemet vårt, men en begynnelse?