Aarons maskin

Gyldendal 2015 Heftet

Nyutgivelse av det prisbelønte og originale eposet om Aaron

Aaron tror det er farens nye jobb som gir familien en drømmeleilighet i Libercasa, men snart er det Aaron selv som befinner seg i sentrum for et uhyggelig drama. Den mektige oppfinneren Julian Libermal, som jobber med en maskin som kan gjøre mennesker 100 % gode, har av en mystisk grunn bruk for nettopp ham.
Samtidig blir Aaron trukket mot en hemmelig underverden i den gigantiske bygningen, der han avslører lag på lag med løgner og konspirasjoner. Og etter hvert som Aaron prøver å få oversikt over hvem og hva han kan stole på, oppdager han at maskinen også har en dyster skyggeside.
Aarons maskin og Aarons hevn er de to første bøkene i en planlagt trilogi om Aaron og en gruppe ungdommer i et nådeløst samfunn i en nær framtid. Drivende, smart og uhyggelig spennende.
Utgitt første gang i 2011

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205478091

EAN 9788205478091

Serie Aaron (1)

Genre Science fiction Dystopier Spenning

Tildelt litteraturpris Riksmålsprisen. Barn 2011 Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris 2011

Lovende konsept, men det blir dessverre fort kjedelig ...

Aarons far har fått en ny jobb i Liberville, dermed flytter de til et annet sted (Libercasa) for å komme nærmere jobben hans, og Aaron begynner på en ny skole. Aaron merker fort at han ikke passer inn på den nye skolen. De andre virker kanskje en smule "snobbete". Alle de andre er fra Libercasa, og Libercasa er et kvartal hvor det tekniske er det nye av det nyeste. Han føler seg fort som en outsider. I begynnelsen tror Aaron at det er på grunn av faren at de har flyttet, men finner ut at det er på grunn av ham selv. Lokalets kjente oppfinner, Julian Libermal vil nemlig ha hjelp av Aaron med hans nye maskin. Han hevder at denne nye maskinen skal gjøre mennesker gode, 100% gode, men Aaron er en skarp gutt. Snart finner han ut sannheten om folkene, stedet og maskinen. Alt lover alt annet enn godt ...

Denne ungdomsboka har et godt utganspunkt og levende karakterer. Det er lett å se dem for seg og man får kjenne karakterene på godt og vondt. Men det tar utrolig lang tid før handlingen "begynner". Boka er på nesten 500 sider og da forventer man i det minste litt spenning, men det tar altfor lang tid før noe i det hele tatt skjer. Det tar nesten 200 sider før det skjer noe som helst og underveis tar det lang tid i mellom før hver gang noe skjer. Innholdet har for mange dødpunkt. Derfor kunne forfatteren godt ha kuttet ned en god del sider for det er ikke alt som er like viktig å ha med og av og til blir det veldig mye forklaringer på hvordan ting er før det faktisk skjer noe. Det er nesten som om forfatteren serverer meg handlingen med teskje og det er unødvendig irriterende.

Jeg likte karakteren Aaron godt. Han virket som en nøktern og observant fyr. Selv om han er hovedrollen, så krever han ikke oppmerksomhet og holder seg i bakgrunnen. Og selve handlingen kunne ha vært så mye bedre hvis det hadde vært mindre forklaringer og at konseptet kunne ha vært enda uhyggeligere, mørkere. Da tror jeg den ville ha falt mer i smak for meg.

Dette blir en kort anmeldelse for min del til tross for at boka er på nesten 500 sider, men det er egentlig ikke mye å si før man avslører noe og jeg vil ikke avsløre noe som helst. Aarons maskin hadde noen gode episoder og hendelser, som dessverre nesten druknet i treg begynnelse. Jeg skulle ønske det var mer fart og flyt i handlingen. En god bok for all del, men ingen favoritt. Neste bok i serien heter Aarons hevn. Den har jeg og den har jeg lyst til å lese til tross for at førstebok var litt langsom, men jeg vil lese noen andre bøker først før jeg leser den.

Det gode må holdes levende ved daglig bruk. Det må velges på nytt, gang på gang, og det krever mot og visdom.

Det gode kan aldri bli en vane. Det kan det onde.

"Ja, men markedet tar aldri feil!" sa Fredrik Mann ivrig. "Markedet har alltid rett. Det er det som styrer verden i dag." "Synes du verden i dag ser perfekt ut?" spurte Strøm. Fredrik Mann trakk på skuldrene. "Alle kan bli rike hvis de jobber hardt nok." "Nei", sa Strøm. "Ikke de som vokser opp i skyggen av kriger og undertrykkelse som noen få profitterer på..."

Muskler og sener og bein og hud er motoren, mens potensialet, de kreftene vi ser her, er drivstoffet. Og motoren kan ikke utføre noe som helst uten drivstoff.

Men hvorfor kan du ikke bare si det du mener? spurte Aaron. Det er umulig å være teknisk presis uten å bli ekstremt detaljert. Da kan det være enklere å bruke bilder i stedet. Det er bare litt uvant for oss i denne delen av verden. Men...bildene blir heller ikke nøyaktige, sa Aaron. Nei, sa Strøm. Det er bare hjertet som er nøyaktig

Jeg ønsker å lese mer nordisk litteratur innenfor disse sjangrene. Her har jeg lest altfor lite, og har dermed lite kunnskap til forfattere, så kom gjerne med forslag :)
Har bare med en bok for hver forfatter, slik at jeg kan få med flest mulig forfattere.

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

• "Aarons hevn - roman" av Sverre Knudsen
  • "Stormesteren - en sjakkthriller" av David Klass