Viridians blod

av (forfatter) og Øystein Rosse (oversetter).

Samlaget 2012 Innbundet

Villheksa Shanaia er hardt såret, og hun ber Clara om å gjøre noe som er livsfarlig. Clara har mest lyst til å si nei, men det får hun ikke lov til. Dette er andre bok i serien om Clara.

Villheksa Shanaia er fortvilt og sterkt såra. Ho er i ferd med å mista Vestmark, heimstaden sin, til onde Kimæra. Shanaia ber Clara om hjelp. Clara anar det verste, men reiser likevel til den røffe og vêrbitne kysten i Vestmark. Og det ho møter der er både uvisst og livsfarleg. Dette er bok nr. 2 i Villheksserien, som finst både på nynorsk og bokmål.

Forlag Samlaget

Serie Villheks (2)

Genre Fantasy

Mmmm, dette lover godt for andre søndag i advent:

Spotify serverer Juleoratoriet, ebokbib har ledig bind to av Villheks, og lederheksen presenteres slik:

"Ho såg ut som ein som godt kunne finne på å forvandle eit menneske til ein frosk viss ein ikkje oppførte seg ordentleg, og viss ho ikkje syntest det ville vere dumt for dei andre froskane."

Det spørs om jeg ikke kommer til å skaffe meg bok en i serien så fort denne er ferdiglest.

...Det blir mer Villheks på meg, ja.

Boka er spennende, hekseriet troverdig, det skapes sterke og gode bilder av skapninger og miljøer. Og hovedpersonen er en sympatisk jente som slites mellom trangen til å være helt vanlig og forpliktelsen til å bruke sin spesielle begavelse når det er nødvendig.

Anbefales til Jarle og Kaia (og Linnea). I prioritert rekkefølge.

Jeg har alltid vært veldig fascinert av hekser. Her er en liste over romaner om eller med hekser jeg har lest og likt. Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har forslag til flere bøker som kan passe inn i lista.

• "Kimæras hemn" av Lene Kaaberbøl
  • "Gjenkommeren" av Lene Kaaberbøl