Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka er en analyse av angst, de former den forekommer i, virkninger og dens forhold til arvesynd, skyld, nødvendighet og frihet. Kierkegaard skiller mellom frykt og angst, og legger dessuten vekt på det positive i angsten. Utgitt første gang i 1844 under pseudonymet Vigilius Haufniensis.
Omtale fra forlaget
"Søren Kierkegaards BEGREPET ANGST fra 1844 er den første boken som i sin helhet vier seg angst som tema. Mer presist er det her angst gjøres til et selvstendig filosofisk problem. Når vi i dag skiller mellom frykt som noe lokaliserbart og konkret, og angst som gjenstandsløs . frykt for intet . er det et skille som først etableres i denne boken. Samtidens språkbruk kjente ikke denne betydningsforskjellen. Samtiden har øyensynlig heller ikke vært særlig opptatt av verken denne psykologiske distinksjon eller bokens tematikk for øvrig. BEGREPET ANGST av Vigilius Haufniensis, "den årvåkne københavner" (Kierkegaard skrev pseudonymt), ble ikke omtalt i noen av Københavns aviser da den kom ut den 17. juni 1844, og førsteopplaget av boken på skarve 250 eksemplarer var ikke solgt ut før sommeren 1855. I dag regnes BEGREPET ANGST som et av de mest leste og kommenterte filosofiske skrifter i det tyvende århundre."
Fra Thor Arvid Dyreruds innledende essay.
BEGREPET ANGST foreligger her for første gang på norsk, oversatt av Knut Johansen.
Forlag Oktober
Utgivelsesår 2001
Format Innbundet
ISBN13 9788249500192
EAN 9788249500192
Språk Bokmål
Sider 216
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketKierkegaard omtaler angst som en art svimmelhet som inntreffer idet individet skuer ned i sin egen mulighet. Frihetens mulighet skaper angst fordi den også bringer med seg ansvaret for egne valg, ansvaret for eget liv, og dermed også muligheten for å mislykkes, miste seg selv.
Når en eller annen usedvanlig begivenhet inntreffer i livet, når en verdenshistorisk helt samler helter omkring seg og fullbyrder heltedåder, når en krise inntreffer og alt får betydning, da ønsker menneskene å være med, for dette danner. Mulig det. Men det finnes en langt lettere måte å dannes langt grundigere på. Ta mulighetens disippel, sett ham midt ute på Jyllands hede, hvor det ikke skjer noen begivenhet, og hvor den største begivenhet er at en orrhøne flyr larmende opp, så opplever han alt mer fullkomment, nøyaktigere og grundigere enn den som ble applaudert på verdenshistoriens teater, hvis han ikke var dannet ved muligheten.
Angsten er frihetens mulighet, bare denne angst er ved troen absolutt dannende, idet den fortærer alle endeligheter og gjennomskuer deres illusjoner.
Det Sokrates egentlig klandret sofistene for under den distinksjon at de nok kunne tale, men ikke samtale, var at de kunne si meget om enhver ting, men manglet tilegnelsesns moment. Tilegnelsen er nettopp samtalens hemmelighet.
Ham har man forlengst forlatt da man valgte Hegel, men ikke desto mindre var Schleiermacher i skjønn gresk betydning en tenker som bare talte om det han visste, mens Hegel, tross alle hans utmerkede egenskaper og kolossale lærdom, ved sin prestasjon om og om igjen minner om at han i tysk forstand var en professor i filosofien i stor målestokk, idet han for enhver pris må forklare alt.
Det man her må merke seg, er at kvinnen blir forført først, og at hun deretter forfører mannen. Jeg skal senere forsøke å utvikle i et annet kapittel i hvilken forstand kvinnen er, som man sier, det svakere kjønn, samt at angst tilhører henne mer enn mannen. (Dermed er ingenting avgjort om kvinnens ufullkommenhet i forhold til mannen. Selv om angst tilhører henne mer enn mannen, er angst allikevel ikke på noen måte et tegn på ufullkommenhet. Skal det være tale om ufullkommenhet, da ligger den i noe annet, nemlig i det at hun i angsten søker ut over seg selv til et annet menneske, til mannen.