Enten, eller

Gyldendal 1996 Heftet

Hentet fra Søren Kierkegaard: "Samlede værker. Bd. 2".

Hentet fra Søren Kierkegaard: "Samlede værker. Bd. 2".

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788205242210

EAN 9788205242210

Serie Gyldendals lille bibliotek

Hvad skal der komme? Hva skal Fremtiden bringe? Jeg veed det ikke, jeg ahner Intet. Naar en Ederkopp fra et fast Punkt styrter sig ned i sine Consequentser, da seer den bestandig et tomt Rum foran sig, hvori den ikke kan finde Fodfæste, hvormeget den end sprætter. Saaledes gaaer det mig; foran bestandig et tomt Rum, hvad der driver mig frem, er en Consequents der ligger bag mig. Dette Liv er bagvendt og rædsomt, ikke til at udholde.

Kjedsommelighed er deels en umiddelbar Genialitet, deels en erhvervet Umiddelbarhed.* Den engelske Nation er i det Hele den paradigmatiske Nation. Den sande geniale Idolents træffer man sjeldnere, i Naturen findes den ikke, den tilhører Aandens Verden. Man træffer undertiden en reisende Englænder, der er som en Incarnation af denne Genialitet, et tungt ubevægeligt Murmeldyr, hvis hele Sprog-Rigdom gaaer op i et eneste Eenstavelsesord, en Interjektion, hvormed han betegner sin høieste Beundring og sin dybeste Ligegyldighed, fordi Beundring og Ligegyldighed har indifferentieret sig i Kjedsommelighedens Eenhed. Ingen anden Nation end den engelske frembringer saadane Naturmærkverdigheder; ethvert Menneske, der tilhører en anden Nation, vil altid være lidt mere livlig, ikke saa absolut dødfødt.

• "Om sjelen" av Aristoteles
  • "Gjentagelsen - et forsøk i den eksperimenterende psykologi" av Søren Kierkegaard
  • "Heidegger - en innføring i hans filosofi" av Guttorm Fløistad
  • "SAK - Søren Aabye Kierkegaard" av Joakim Garff