Ærefrykt for livet

kulturfilosofiske skrifter

av (forfatter) og Johan B. Hygen (oversetter).

De norske bokklubbene 2002 Innbundet

Boken består av en nyutgave av forfatterens hovedverk Kulturfilosofi fra 1923, tidligere utgitt på norsk under tittelen Du skal bygge opp. Utgave er supplert med en rekke nyoversettelser fra forfatterens mange etterlatte skrifter, som utgjør fortsettelsen av den kulturfilosofi han skrev på hele livet. Schweitzer var en filosofisk outsider i sin samtid, men i dag vekker hans kulturfilosofi gjenklang og ettertanke hos stadig flere.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 2002

Serie Bokklubbens kulturbibliotek

"Enhver som trenger oss,er vår neste"

"Bach kunstneriske vesen og personlighet hviler på hans fromhet.I den grad han overhodet kan forstås,skjer det ut fra dette.Kunst var religion for ham.Derfor hadde kunst ingenting med verden og ingenting med suksess i verden å gjøre.Den var mål i seg selv."

"I tillegg kom at pietismen opprinnelig var en fiende av all kunst i gudstjenesten,og særlig hadde unnvært den konsertrerende kirkemusikken.De musikalske pasjonsoppføringene var en vederstyggelighet for dem.Bare enkle menighetssanger skulle smykke gudstjenesten.Derfor måtte enhver kantor misbillige pietistene,og Bach kan ha tatt det særlig ille opp at de trakk hans religiøse- kunstneriske ideal ned i sølen."

"Etikk er et ubegrenset ansvar overfor alt som lever."

"Hvis det hører til det store,utidsmessige skapende menneske at det venter på "sin tid" og sågar fortæres i sin venting,så var Bach verken stor eller utidsmessig.Han var den første som ikke erkjente den tidløse verdien av sine verk.Dermed står han kanskje høyest av alle skapende ånder; hans umåtelige kraft var virksom uten at han var seg det bevisst,lik kreftene som virker i naturen.Derfor er den så elementær og rik som dem."

Bokklubbens Kulturbibliotek

• "De to kulturer" av C.P. Snow
  • "Slegten fra 1814" av Carl W. Schnitler
  • "Lille og store katekisme" av Martin Luther
  • "Om legekunsten" av Hippokrates
  • "Revolusjon og kjærlighet - tekster i utvalg" av Aleksandra Kollontaj
  • "Om demokratiet i Amerika" av Alexis de Tocqueville
  • "Om den tragiske livsfølelse hos mennesker og folkeslag" av Miguel de Unamuno
  • "Om sædeligheds-tilstanden i Norge" av Eilert Sundt
  • "Det endimensjonale menneske - studier i det avanserte industrielle samfunns ideologi" av Herbert Marcuse
  • "Kongespeilet" av Anton Wilhelm Brøgger
  • "Det kommunistiske manifest og andre ungdomsskrifter" av Karl Marx