Ærefrykt for livet

kulturfilosofiske skrifter

av (forfatter) og Johan B. Hygen (oversetter).

De norske bokklubbene 2002 Innbundet

Boken består av en nyutgave av forfatterens hovedverk Kulturfilosofi fra 1923, tidligere utgitt på norsk under tittelen Du skal bygge opp. Utgave er supplert med en rekke nyoversettelser fra forfatterens mange etterlatte skrifter, som utgjør fortsettelsen av den kulturfilosofi han skrev på hele livet. Schweitzer var en filosofisk outsider i sin samtid, men i dag vekker hans kulturfilosofi gjenklang og ettertanke hos stadig flere.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 2002

Serie Bokklubbens kulturbibliotek

Den sanne etikk begynner der hvor ordene opphører.

Enhver som trenger oss, er vår neste

Å herske er å være bundet til de mange, i likhet med det å være underkastet de mange, bare på en annen måte.

I årtusener har sjøfarende folk orientert seg etter stjernebildene. Etter hånden er de kommet ut over denne ufullkomne metoden, de har oppfunnet kompasset hvor nord angir seg selv ifølge sitt virkende kraftprinsipp. Og siden har sjøfolk funnet kursen i mørke natten på de fjerneste hav. Av samme art er det fremskritt vi må søke i etikken. Så lenge vi bare har de etiske utsagns moral å rette oss etter, seiler vi etter stjernene -- og selv om de lyser og tindrer aldri så klart, leder de oss bare mer eller mindre sikkert, og kan når som helst gli vekk bak skyer og skodde. I stormnatten lar de menneskeheten i stikken -- som vi opplever det nå. Men eier vi etikken som et logisk nødvendig prinsipp som kommer til klarhet i oss, så setter det inn en vidtgående etisk fordypelse av den enkelte og et stadig, etisk fremskritt for hele menneskeheten.

Etikk er et ubegrenset ansvar overfor alt som lever.

Bokklubbens Kulturbibliotek

• "De to kulturer" av Charles Percy Snow
  • "Slegten fra 1814" av Carl Wille Schnitler
  • "Revolusjon og kjærlighet - tekster i utvalg" av Aleksandra Kollontaj
  • "Lille og store katekisme" av Martin Luther
  • "Om legekunsten" av Hippokrates
  • "Om den tragiske livsfølelse hos mennesker og folkeslag" av Miguel de Unamuno
  • "Det endimensjonale menneske - studier i det avanserte industrielle samfunns ideologi" av Herbert Marcuse
  • "Om sædeligheds-tilstanden i Norge" av Eilert Sundt
  • "Om demokratiet i Amerika" av Alexis de Tocqueville