Frykt og beven

dialektisk lyrikk

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Oktober 2011 Innbundet

Her redegjør Kierkegaard med skarp inntrengende dialektikk for troens paradoksale karakter.

Frykt og beven utkom i 1843, da Søren Kierkegaard var 30 år og i en av sine mest produktive livsfaser. Hans skrev under navnet Johannes de silentio, en pseudonym forfatter som karakteriserer seg selv som en som ikke har troen, men som likevel forstår hva tro er. Han forklarer troens paradoks ved å menneskeliggjøre fortellingen om Abraham, ved å levendegjøre den nød og angst Abraham måtte ha opplevd fra det tidspunkt Herrens befaling nådde ham, til han trakk kniven for å slakte sin Isak, den høyt elskede og lenge etterlengtede. Spørsmålet som gjentas og gjentas og hele tiden forsøkes besvart, er: Hvorfor er Abraham ikke bare å betrakte som en person som er fast bestemt på å gjøre seg til morder? - Forfatteren konkluderer gjentatte ganger med at dersom det ikke er slik at den enkelte ved troen opphøyer seg over det almene, er Abraham fortapt, og bare som en gemen morder å betrakte.

Forlag Oktober

Omtalt person Søren Kierkegaard

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

• "Gjentagelsen - et forsøk i den eksperimenterende psykologi" av Søren Kierkegaard
  • "Liljen på marken og fuglen under himmelen - tre gudelige taler" av Søren Kierkegaard
  • "Det 5. trinn - veien til et nytt samfunn" av Dag Andersen
  • "Om sjelen" av Aristoteles
  • "Avsluttende uvitenskaplig etterskrift til De philosophiske smuler" av Søren Kierkegaard
  • "De tusen stiers land" av Peter Handke
  • "W, eller Barndomsminnet" av Georges Perec
  • "Samlede dikt - 1945-1965" av Arnulf Øverland
  • "På leting etter Spinoza - glede, sorg og den følende hjernen" av Antonio R. Damasio
  • "Estetisk teori" av Theodor W. Adorno
  • "Jeg har tenkt meg til de elysiske sletter - dikt 2002-2011" av Rune Christiansen
  • "Tilgi det virkeliges blomstring - dikt" av Casper André Lugg