Nei dessverre, - men nå ble jeg jo minnet på at det må jeg gjøre! :-)
Verden er full av merkverdige sammentreff! Jeg har akkurat fullført Napolikvartetten av Elena Ferrante, vel vitende at navnet er et pseudonym og uten interesse for å finne ut hvem hun egentlig er. Så kommer jeg plutselig over en filmsnutt på facebook om øya Capri (utenfor Napoli) og San Michelle, Axel Munthes fascinerende hjem der, - jeg var der i fjor. Filmsnutten glir over i en annen som også dreier seg om Munthe, men er på italiensk, men der dukker sannelig navnet Ferrante opp, - det var en italiensk lege, venn av Munthe! Og det føltes jo litt snodig, - kanskje det var der hun hentet navnet sitt? Eller, kanskje Ferrante er som Hansen på italiensk, - hvem vet?
Hvis du følger med i de siste innleggene i tråden, så ser du at vi kanskje kan skimte noen sammenhenger likevel?
Takk for fine ord, men jeg klarer dessverre ikke å se noen sammenhenger der, - kanskje noen andre gjør det?
Dette synes jeg er en kjedelig, forutsigbar og platt bok. Hovedpersonen er irriterende, og vi skjønner gjennom hele boken at hun må/skal endre seg, men alt gjøres på en lite subtil måte. For meg virker det som at forfatteren har hatt en tynn ide til en bok, og tvunget seg til å gjennomføre.
Noen av karakterene og beskrivelsene er trivelige, gode og troverdige, men alt i alt blir dette for flatt for min smak.
Ja, - jeg har vært ute for noe lignende, og det gir en fantastisk følelse av utvidet opplevelse (og ikke av plagiat, i mitt tilfelle i hvert fall)! Egentlig tror jeg nok at det ofte kan skyldes at det dels kan være tanker og forfattergrep som på en måte ligger i tiden, og dels kan det vel være at man selv liker forfattere som nettopp ville gripe disse, - men fascinerende er det!
Var det mogleg at mens eg sat og laga litteratur, var dei [døtrene] i ferd med å gå seg vill?
"Av yrke må eg lime éi hending til ei anna med ord, og til slutt må alt framstå som samanhengande, endå det ikkje er det."
"Men viss samanhengen ikkje finst, kvifor late som?"
"For å skape ein orden."
Det er hentet fra samlingen Referanser (fjerne og nære), 1979.
Dette synes jeg var en helt nydelig historie, om Fred som gjør sin egen greie og ikke har så mye action i livet. Dette skal selvsagt endre seg gjennom boken. Synes den var perfekt balansert mellom nåtid og tilbakeblikk, kjærlighet, spenning og et særdeles godt språk. En fin bok som jeg kommer til å huske lenge!
Så flott gjort! Hva med Sommerboken av Tove Jansson? Farmor og barnebarnet på hytta i skjærgården, men ikke alltid like idyllisk, - korte kapitler.
Nok en bok som blir rost av både forlag og litteraturanmeldere i flere land. Personlig må jeg si at jeg synes den ble for langtekkelig - det er for lite som skjer i deler av boken, men på slutten skal det plutselig presses inn veldig mye tvister og komplotter. Historien kunne vært så bra og engasjerende, men måten den er skrevet på gjør at jeg kjeder meg til tider og tenker "bla, bla, gå nå videre".
Med andre ord, ikke den beste thrilleren jeg har lest.
«Å skrive er å få ord til å ri på rytmer. Faller de av, går det galt.»
Det var så "godt sagt" at jeg måtte gjenta dem, - og takk skal du ha, både for dem og lenken til foredraget!
Jeg kan bare støtte deg 100% i det, - ingen over og ingen ved siden!
Nei, dessverre, det vet jeg ikke!
Jeg har sjelden tid til å lese så mye før jul, men noen ganger har jeg tatt meg tid til gjenlesing av Tante Pose av Gabriel Scott, - den ble vi introdusert for allerede på folkeskolen da lærerinnen vår leste fra den i "kosetimen" i desember :-)
Ellers har jeg blitt gjort oppmerksom på at islendingen Gunnar Gunnarsson skal ha skrevet en vakker bok som heter Advent, - og den kunne nok passe nå! Skal prøve å få den med meg et annet år, - nå er jeg inne i fjerde bind av Ferrante-kvartetten, og blir nok ikke ferdig med den før jul!