"Har du hørt om byen i Spania der apostelen Jakob er begravet?" spør han plutselig. "Jeg har vandret dit, fortsetter han." ...
"Etter å ha vandret i 27 dager fra Frankrike" , sier han. "Det vanlige er å bruke 33 dager."
"Er du en kristen?"
"Nei, bare interessert."
"Du gikk ned under koret og så kisten med knoklene til apostelen Jakob?"
"Selvfølgelig."
"Tror du det virkelig er han som ligger der?" spør jeg.
"Har det noen betydning?"
"Antagelig ikke," svarer jeg. "Døde ben er vel uansett aldri annet enn symboler. Som viser til noe annet. Hva de er i seg selv, er kanskje uinteressant ."
Hva kunne du tenke deg å gi for dette teppet? ...
1000 lire, sier jeg og angrer straks. Nesten 3000 kroner. Guidebøkene forteller at den virkelige prisen som regel er omtrent halvparten av det de krever. Men jeg har en mistanke om at selgerne har plukket opp hva som står i bøkene, og nå krever det tredobbelte. Jeg frykter jeg ender opp med et dyrt teppe min kone ikke vil ha. At jeg blir sittende med et tyrkisk bønneteppe på det overfylte kontoret mitt.
Du må prøve å huske på å aldri sette barn til verden, fortsatte han.
Men har du ikke gjort det minst elleve ganger? påpekte mor.
Iblant er man åndsfraværende , sa han. Da er det fort gjort. Kjønnslig omgang kan være fornøyelig med det samme. Men i det lange løp er det ikke noe å samle på. Jeg har sett det hos dyrene mange ganger. De angrer seg med en gang etterpå.
Men hvorfor? sa mor. Hvorfor skal akkurat jeg leve barnløs?
Det ser du vel! sa han. Se på meg! Noe lignende må alle som fødes, til slutt gjennomgå.
Rocka Blanca? Han ser rart på meg. Den gamle borgen? Men det er ingen ting i dag, sier han. Hvor den lå? Han peker et stykke nedover, mot en klynge høye trær. Jeg peiler meg inn mot stedet, går langs en kjerrevei like innvevd en gård. Noen hunder i bur gneldrer stygt mot meg. Jeg går inn i skogen med de høye trærne. Det renner en liten bekk der inne. Det er mørkt under trærne. Jeg setter meg på noen steiner. De ser tilhuggede og gamle ut. Jeg tror jeg har kommet frem. Til ingenting.
Nå er det kjempelenge siden jeg har skrevet noe i lesehelgtrådene. Livet som småbarnsmamma er ikke alltid så lett å forene med leselysten. Denne helgen leser jeg Dypt å falle av Anna Grue. Dansk krim som har fått mye bra omtale, så jeg har gledet meg til denne boka. Så langt synes jeg boka er både spennende og underholdende.
... med nød og neppe kunne redde livet.
Det ville vært bra, sa han. Jeg har ennå mye ugjort.
Det legger vi oss ikke opp i, sa legen. Gjort eller ugjort, det er det samme for oss.
Vi i Væsterbotten vil fullføre alt som er vår plikt, sa morfar.
Vi behandler alvorlige syke fra hele landet, sa legen. For oss er alle landskap like.
Vi har kommet til jorden for å utrette det ene og det andre, sa morfar. Ennå har jeg bare gjort det ene.
Våre pasienter vil bare leve, sa legen. Noen spesiell grunn har de aldri.
Bare leve! sa morfar. Det er vel ingenting!
Hva mennesker gjør med sine liv, sa legen, det legger ikke vitenskapen seg opp i. Noen bygger opp, de fleste river ned.
Hver sommer arrangeres det en festival der folk kler seg som vikinger og kommer innover mot tårnene med skipene. Lokalbefolkningen venter i frykt, spesielt kvinnene. "Vikingene" fortøyer båtene, skriker som barbarene, de har hjelmer med horn, røver og plyndrer, tar kvinnene osv. Det hele ender i en løssluppen fest. Folk lar rødvinen flomme over seg selv, det skal symbolisere alt blodet som fløt når de nordiske vikingene kom. I Galicia kalte folk meg viking når jeg sa jeg var fra Norge . Og det er som om vi -"vikingene"- representerer det groteske og barbariske i mennesket, noe det kan være godt å slippe ut, en gang i året.
... uten hukommelse, .., finnes ikke tiden. Tiden er et produkt av hukommelsen. Det drypper hele tiden små dråper og strimer av tid fra hukommelsen.
Så lenge mennesker har diktet opp historier, har de diktet opp øyer. Vi finner dem i den tidligste litteraturen og de tidligste legender. For mennesker som bor ved havets bredd, er drømmen om andre kyster den mest naturlige drømmen man kan tenke seg. Polynesiere, sumparabere, antikkens grekere, keltere. Alle så for seg land bakenforliggende horisonten. Alle diktet opp historier om øyer.
Det jeg føler, er en nærhet til Sigurd Jorsalafare og hans verden. Det er noe magisk ved at vi befinner oss i den samme kirken, tråkker på de samme steinene, følger de samme ritualene. Men kanskje er det bare en illusjon. En overflate som skjuler at vi lever i helt forskjellige verdener. Kanskje vil jeg aldri forstå.
Fremme, der skipene møter det hellige koret, tennes røkelseskaret. Verdens største røkelseskar er her i denne kirken, over en meter høyt. En løfteanordninger med tau og taljer svinger det fra side til side. Karet suser rett mot meg før det hever seg oppover og oppover, 20 - 30 meter mot taket, og kommer med veldig fart tilbake igjen. Det er et skremmende syn, og en eksotisk duft brer seg i kirken. Røkelsen er menneskenes bønner som stiger oppover mot Gud i himmelen.
De som skulle bli korsfarere, måtte gi et høytidelig løfte foran en prest, eller helst en biskop. ... Fullførte de reisen, fikk de tilgivelse for alle sine synder. Men dersom de brøt løfte, lot være å reise eller vendte om underveis, ble det sett på som alvorlig. De som snudde under det første korstoget, ble truet med bannlysning av paven og var utsatt for hån og spott fra samfunnet rundt seg. De som fullførte et korstog, høstet ære for resten av livet. Skammen blant dem som vendte tilbake uten å ha innfridd løftet, var tilsvarende stor.
Målet til Magnus var å bygge et kongedømme i vest. Et rike som skulle styres av den yngste sønnen Sigurd. Eldstesønnen Øystein skulle ha Norge . Selv levde Magnus Berrføtt under mottoet "Konger skal man ha til makt og ære, ikke til et langt liv". Han ble ikke mer enn 29 år gammel.
"Du er redd for at jeg skal ta trikken igjen", sa Holck. Forrige gang han hadde hentet ut hodeskaller fra slottskjelleren, Håkon V Magnusson og hans kone Eufemia, hadde Holck tatt skallene i en bærepose og tatt trikke opp til Rikshospitalet , attpåtil sammen med en journalist fra Aftenposten , noe som hadde falt folkene på Akershus tungt for brystet.
Føler meg mentalt filleristet etter å ha lest denne boken. Det tok mange timer og tårer, og det var det verdt. Når noen sier at det bare er en bok – det har ikke skjedd i virkeligheten – så tar de feil. Jeg var der.
Ikke alltid like lett å takle mørke dager.
Hadde ikke hørt så mye om denne boka før jeg leste den, og av og til er det befriende. Ofte blir man lei av å høre om de samme bøkene om og om igjen. Det har ofte motsatt virkning på meg. Det gir meg mindre lyst til å lese bøker som stadig blir anmeldt og som kun får ros. Da venter jeg som regel med å lese de bøkene til hysteriet har lagt seg hvis interessen fremdeles er der. Synes også det blir kjedelig i lengden å bare lese de mest kjente bøkene. Jeg liker å lese både gamle og nye bøker, både de kjente og ukjente. Det er viktig å variere, synes jeg. Det er også viktig å ikke ha skyhøye forventninger til en bok for det har lett for å ødelegge. Denne hadde jeg ingen forventninger, dermed ble skuffelsen mindre da jeg fant ut at boka ikke var helt for meg.
Kompleks persongalleri
Heidi Linde har gitt ut en del bøker og dette er min første av henne. Dette er en stille og lavmælt roman om forskjellige menneskeskjebner. Studenten Ingeborg er knust av sorg etter å ha mistet faren sin og prøver å konsentrere seg om masteroppgaven. Liv Karin prøver å go overens med eldstedatteren som er bare vrang og lite samarbeidsvillig når det gjelder å ha det koselig. Istedet for å komme med ros, blir det som regel kritikk, selv om Liv Karin gjør så godt hun kan. At datteren Kaja studerer og bor på en hybel, gjør ikke nærheten lettere. Man blir også kjent med Lykke som er av den stille typen og som ikke passer helt inn i skolen. Hun blir fort for mystisk for de andre eller bare "rar".
Noen skiller seg mer ut enn andre
Dette er en bok om mye sårbarhet, mørke stunder, svakheter og i det hele tatt det å være menneskelig, på godt og vondt, og hvordan man håndterer det. Noen gjør dårlige valg og andre ignorerer problemene. Det jeg likte aller best med Talte dager er skitingen av perspektiv. Jeg foretrekker det fremfor at alt blir fortalt kun fra ett perspektiv og det gjør det hele mer levende. Linde gjør det også på en oversiktelig og ryddig måte, så man blir ikke forvirret når hun skifter perspektiv. Mitt problem med det og hele boka egentlig, er at ikke alle var like spennende å lese om og noen ble for blasse i forhold til andre. Ikke alles historie var like fascinerende. De jeg likte best å lese om var Ingeborg og Lykke. Ingeborg var en veldig spennende karakter og man synes synd på henne som har mistet faren sin ,og jeg likte Lykke godt for kjente meg selv igjen i henne. Jeg også var den stille jenta på skolen som ofte ble holdt utenfor. I dagens samfunn er det nesten ikke lov til å være beskjeden uten at man blir oppfattet som annerledes og rar av andre. Ikke alle har behov for å vise seg frem og ta stor plass. Det er ikke noe mystisk eller rart med det.
Talte dager er fin lesing med godt utgangspunkt. For meg hadde det funket bedre med et mindre persongalleri, for man får ikke et nært nok forhold til alle. Noen blir for overflatiske og man får ikke nok tid til å komme under huden på alle.
Fra min blogg: I Bokhylla
Slik gikk det til at jeg en kald høstdag befant meg på flyplassen i København.
Jeg hadde planlagt å være der noen få dager, men ble til slutt værende i to måneder. Etter såpass lang tid konkluderte jeg med at jeg ikke ønsket å bosette meg i Europa. Sammenlignet med israelsk kultur var menneskene der så kalde som døde fisker og jeg hadde ingen tro på at jeg kunne lære meg språket.
På den tida, da det ennå ikke fantest ståldører og innviklede låser, var både dører og hjerter vidåpne. Folk kunne komme på besøk hele døgnet og vi var som en eneste stor familie på godt og vondt. Ingen eide mer enn naboen. Det var tida for det fattige brorskap uten sjalusi og krangel. Det var først når "fremskrittene" nådde oss at vi lærte disse menneskelige avartene.
Umiddelbart tok en verdslig atmosfære over synagogen. Brått ble det slutt på sabbatens hellighet som om den hadde blitt kuttet av med et sverd. Alle var på vei hjem, etter de stengte Gud inn i sitt skap...så og si...idet de forlot ham dekket av purpurfarget fløyel som var brodert med gyldne løver og dekorert med granatepler i sølv
Det er ikke lett å være Richard ...
Dette er den første boka jeg leste ut i år. Neverwhere ble opprinnelig utgitt i 1996, og i fjor kom den ut på ny med illustrasjoner. Jeg har lest noen bøker av Gaiman før og de har både underholdt og irritert meg. Det er enten eller med bøkene hans, har jeg merket. Bøkene jeg har lest av ham så langt er; Good Omens, The Ocean at the End of the Lane, Kirkegårdsboken og The Graveyard Book (måtte lese den på norsk og engelsk siden jeg likte den så godt), Coraline (leste den før jeg hadde blogg, så har ikke skrevet om den), M is for Magic og nå, Neverwhere. Min favoritt av ham så lang er The Graveyard Book. Den har fått mange delte meninger, men jeg likte den godt på grunn av stemningen, illustrasjonene og bød på en annerledes historie. Neverwhere er også en bok jeg likte veldig godt.
Er det mulig å være så uheldig?
Ulykkesfuglen Richard har ikke livet helt på sin side. I det ene øyeblikket har han alt, og i det neste står han igjen med ingenting. Han er forlovet, har egen leilighet, men da han og forloveden støter på en skadet, ukjent jente på gaten på vei til et middagsmøte, kommer Richard over et vanskelig valg. Han vil hjelpe denne stakkars jenta, mens forloveden vil at han skal ignorere henne, hvis ikke er det slutt. Han overser forlovedens ultimatum. For første gang etter å ha vært dørmatta i forholdet, velger han endelig å gå sin egen vei, og tar med seg den skadde, stakkarslige jenta med seg hjem. Det er starten på en ukjent og uvirkelig reise i underverdenen av London som hittil har vært ukjent for Richard.
Fantasy er ingen favorittsjanger, men leser noe av det av og til. Hver gang jeg leser fantasy håper jeg bare at det ikke blir for avansert og rotete. Det er derfor jeg er skeptisk til fantasy noen ganger. Trodde hele tiden at kanskje The Dark Tower av Stephen King, en serie på hele åtte bøker ble for tung og avansert for meg, men det var den heldigvis ikke. Trodde på forhånd at Neverwhere kanskje også ville være småtung, men det var den ikke. Så begynner heldigvis å bli mer vant til fantasy. Det er ikke så "skremmende" å lese lenger.
Neil Gaiman har ingen grenser når det gjelder fantasi, det er i hvert fall sikkert. I intervjuer er han svært oppfinnsom og vittig når han svarer for seg eller beskriver noe. Det er også innholdet i bøkene hans. Det er tre forfattere som fascinerer meg veldig og det er Stephen King, Neil Gaiman og R.L. Stine. Grunnen er at jeg alltid lurer på hvor de henter inspirasjon fra fordi de har sånn fantasi som er vanskelig å beskrive, og det virker som de aldri får skrivesperre.
En bok å forsvinne i
Boka mangler muligens dybde, og de som er ute etter troverdighet bør holde seg unna denne, men av og til trenger man en slik bok. Bare glemme omverdenen en liten stund og la seg bli revet med i en verden som er annerledes og spennende. Det er ikke noe galt i det. De "enkle" illustrasjonene av Chris Riddell er stemningsfulle, og jeg liker hvordan de dekorerer sidene. Noen ganger er det hele sider med illustrasjoner, og andre sider er det nedover ved siden av teksten. Man blir nesten inspirert til å tegne igjen.
Neverwhere er en sårbar, tragikomisk og spennende bok som tar en med på ville veier. Boka setter Richard virkelig på prøve, både gjennom tålmodighet, overlevelse og prøve å holde ut uansett hvordan ting utarter seg.
The Graveyard Book er fremdeles min favoritt av Gaiman, men Neverwhere er like hakk i hæl.
Fra min blogg: I Bokhylla