Einig. Ei fantastisk bok, for ikke å snakke om Hollywoodfilm!
Åh, det er så lenge til treern kommer! I september eller noe, I think. Klarer nesten ikke vente, og jeg gleder meg helt sykt. :> Kommer nok til å lese de to første igjen i løpet av de nærmeste månedene. Leste jo toern ferdig på én dag, så det blir ikke akkurat noe problem.
En god livsfilosofi.
Dance. Dontthink. Dance. Danceyourbest, likeyourlifedependedonit. Yougottadance.
Sannsynligvis ville det beste vært om vi var født i Russland i forrige århundre. Jeg kunne ha vært grev Så-og-så og du grev Ditt-og-datt. Vi kunne ha gått på jakt sammen, kjempet mot hverandre, vært rivaler i kjærlighet, hatt våre metafysiske klagemål, drukket øl og sett på solnedgangen fra bredden av Svartehavet. På våre eldre dager kunne vi ha vært innblandet i et eller annet opprør og blitt forvist til Sibir, hvor vi kunne dø. Storslagent, hva?
Tiden er faktisk ett eneste sammenhengende lerret, eller hva? Vi pleier å skjære ut stykker av tiden som passer oss selv, og da har vi lett for å innbille oss at tiden er på vår egen størrelse, mens den i virkeligheten bare fortsetter og fortsetter.
She was a ghost in a strange house that overnight had become immense and solitary and through which she wandered without purpose, asking herself in anguish which of them was deader: the man who had died or the woman he had left behind.
To him she seemed so beautiful, so seductive, so different from ordinary people, that he could not understand why no one was as disturbed as he by the clicking of her heels on the paving stones, why no one else's heart was wild with the breeze stirred by the sighs of her veils, why everyone did not go mad with the movements of her braid, the flight of her hands, the gold of her laughter.
Helt enig! Leste den ferdig på 1 dag, den var så spennende at jeg rett og slett ikke klarte å stoppe. Uff, klarer nesten ikke å vente til nr. 3 kommer ut!
It er en syk, uhyggelig og krevende, men god bok.
Det første jeg legger merke til ved 1800-tallets London, er hvor behagelig stille det er. Mr Bellington er ikke enig. Han synes at det er kvelende og trykkende, med tiggere og tyver og massevis av tykk, svart røyk. Men så er han heller ikke vant til en verden med luftfart, bilmotorer, mobiltelefoner og den vedvarende duren av elektrisitet i bakgrunnen.
En tilstedeværende lykketilstand tar seg alltid flau ut i sammenligning med overkompansasjoner for elendighet. Og - selvsagt - stabilitet er aldri så malerisk som uro. Det å være tilfreds har intet av glansen ved å kjempe tappert mot ulykke, ikke noe av det pittoreske ved kampen mot fristelser eller de dødelige anfall av lidenskap og anfektelser. Velvære er aldri storslått.
Jeg er faktisk 16, så jeg kan vel egentlig bare nevne hva jeg selv liker. Forfatterne Haruki Murakami, Brontësøstrene og Jane Austen er blant yndlingene mine. Hvis jeg skal komme med et par bokforslag så må det være Tatt av vinden, Rebecca (av Daphne du Maurier), De Fire og Han Som Gjør Galt Verre triologien, Den trettende fortellingen og Utvalgte emner i katastrofefysikk. Men selvfølgelig er det helt individuelt hva en liker, så det er jo ikke sikkert at dette vil falle så godt i smak hos din datter som hos meg :)
Min absolutte favorittbok noensinne.
You look as if you thought it tainted you to be loved by me. You cannot avoid it. Nay, I, if I would, cannot cleanse you from it. But I would not, if I could. I have never loved any woman before: my life has been too busy, my thoughts too much absorbed with other things. Now I love, and will love.
Det er ingen ringere. Må innrømme at jeg likte diktet ditt, tankene gikk til Johnny Cashs "The Man Comes Around", i norsk format.
Mitt bidrag er et dikt av Ezra Pound jeg leste i forbindelse med studier. Jul har så mange fasetter, men dette diktet satt i en moderne kontekst mener jeg er spennende.
IN A STATION OF THE METRO
The apparition of these faces in the crowd ;
Petals on a wet, black bough.
Eminem er en utrolig poet, og veldig personlig og ærlig. I tillegg til rappestilen hans, den såkalte "rubiks kube", som kan ses i sammenheng med mine overnevte eksempler, gjør ham til en av mine favoritter også. Det at han tjener store penger er i tråd med hip-hopens idealer. Mos Def er, til tross for liten produksjon, også en av mine favoritter, han har veldige evner som dikter.
Når det gjelder dine norske eksempler så er jeg ingen tilhenger av disses produksjon på noen måte. I tillegg er dette travere med en befestet posisjon, selv om de fleste har produksjon også i dag. Jeg vil trekke fram noen av de nye norske artistene som gode diktere, og også her stiller hip-hopere seg fremst i rekken, nemlig Nils m/Skils og Lars Vaular. Nils m/Skils kan dere søke på på youtube og se ham i freestyle battles hinsides denne verden. Han spontandikter på en så dyktig måte at det nesten ikke er sammenlignbart. Lars Vaular er en del av den nye Bergensbølgen innenfor norsk musikk, og har andre kvaliteter enn Nils m/Skils, men har også store evner som poet. Mitt siste eksempel fra nåtiden er bergensbandet Fjorden Baby!, en av mine absolutte favoritter. Deres låtskrivning er fabelaktig synes jeg, om enn ikke like sterk som de to overnevnte. Musikken har jeg voldsom sans for.
Jeg vet ikke hvor mye musikksmaken min tiltaler boot boys-medlemmer, men om du leser og lytter litt til hva jeg har pekt ut som dagens lyrikere så får du med deg at det er svært få white power-tendenser å spore. Men, godt poeng med at lyrikk aldri har solgt noe større her i landet, eller noensteder for den saks skyld. Det er nettopp dette jeg ønsker å vise: dagens musikalske poeter, eller rett og slett lyrikere, de tjener haugevis med penger. På linje med små lands statsbudsjetter, for å presse inn et dårlig bilde. Jeg forstår ikke hva du mener med "for gammel", men tipper det er ment i retning nynazist-stempelet du har gitt meg.
Jeg er fornøyd med poesiens utvikling, den er kanskje den eneste av de litterære sjangerene som har overlevd i samme omfang som før, og det ved å gå tilbake til utgangspunktet, så og si. Forskjellen fra hip-hopens lyriske omgivelser og f.eks. Bob Dylan (for å namedroppe en velkjent jævel), er at Bob Dylan hadde store poeter rundt seg, som beat-poetene Allen Ginsberg, William Burroughs, Jack Kerouac... velkjent drill. Jeg ser ikke dagens poetiske motpart, nå lever lyrikken alene av populærmusikken. Som den gjorde i virkelig gamle dager.
Jeg er enig med deg i din observasjon i at det er råtten krim som herkser listetoppene, men slik har det alltid vært. Don Quijote var en reaksjon på en overflod av kleine ridderromaner, Knut Hamsun var nesten ikke synlig på bestselgerlistene i sin tid på grunn av kiosklitteratur som Rudolf Muus skrev. Dette var forresten også krim, eller detektivromaner. Så mye for dagens samfunn gjenspeilet i lister. Jeg tror vi bare venter på en ny T.S Eliot, en kollektiv avventelse, alle bare venter på den neste store dikteren slik jødene venter på Messias.
Jeg støtter opp om Rudyard Kipling, selv om han var ganske m i l i t æ r av seg.