Herr Ys endelikt

av (forfatter) og Tore Aurstad (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Akademikeren Ariel Manto kommer en dag over et ekstremt sjeldent eksemplar av boken Herr Ys endelikt i et antikvariat. Forfatteren er den omstridte viktorianske vitenskapsmannen Thomas Lumas, og mange påstår det hviler en forbannelse over boken. Med boken under armen inntreffer merkelige hendelser i Ariels liv. Hun befinner seg plutselig i et livstruende eventyr av kjærlighet, sex, død og tidsreiser.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788204153456

EAN 9788204153456

Omtalt sted England

Det er sjelden jeg har lest en bok hvor det virker som om forfatteren ettertrykkelig går inn for å drepe lesegleden. Den eneste grunnen til at jeg ikke avbrøt er at jeg desperat håpet at boka skulle ta seg opp og redde den fantastiske ideen handlingen faktisk er bygget på. Forfatteren evner ikke å gjøre dette spennende og jeg har mine tvil om hun egentlig prøvde. For meg forsvinner potensialet i alle tørre detaljer som hun av en eller annen grunn mente var viktig å få med. Jeg er ikke motstander av detaljerte bøker, men når du leser en firesiders detaljert avhandling om èn eneste tanke eller idè blir det bare litt meget.

Only elephants understand death.

Det første jeg legger merke til ved 1800-tallets London, er hvor behagelig stille det er. Mr Bellington er ikke enig. Han synes at det er kvelende og trykkende, med tiggere og tyver og massevis av tykk, svart røyk. Men så er han heller ikke vant til en verden med luftfart, bilmotorer, mobiltelefoner og den vedvarende duren av elektrisitet i bakgrunnen.

Følger trenden og lager liste

• "Vårt tragiske univers" av Scarlett Thomas
  • "Fragile things" av Neil Gaiman