Av og til når jeg leser innlegg kommer jeg over titler jeg har lest og legger dem til lista mi. Har en eske med bøker i pocketserien Alle Tiders Forfattere i kjelleren som jeg ikke har lagt inn enda. Samlet på dem tidligere men har ikke kjøpt noen på flere år. Før vi kunne legge inn egne titler la jeg ofte til; særlig kjærlighetsromaner; med engelsk utg og bare når jeg fikk meg scanner, la til norsk bilde (hvis jeg fant boka i bruktbutikken jeg tidl jobbet).
Jeg gikk også gjennom listene på årets mest populære bøker år for år og fant noen til, både som jeg hadde lest og hadde lyst til å lese.
La nylig inn norsk utg av de 2 på norsk bøker av Maggie Gladstone fra Damenes Roman, da jeg har begynt å samle de på engelsk (heldigvis kun 9 bøker). De 2 på norsk viste seg å være bok nr 1 og 3 i en serie på 5. Viste at det var flere enn 2 bøker siden de handlet om søstre og en av dem hadde en mann på gress.
Det er faktisk nokså få norske forfattere jeg har lest så mange bøker av som Lars Saabye Christensen. I grunnen tror jeg det kun er Knut Hamsun, Knut Faldbakken og Ketil Bjørnstad som rager over Saabye Christensen hva gjelder antall leste bøker for mitt vedkommende. I alle fall - når Lars Saabye Christensen kommer ut med nye bøker, sørger jeg alltid for å få tak i disse. Denne gangen har det riktignok av diverse årsaker tatt litt tid før jeg fikk lest boka. Nettopp derfor var det veldig beleilig å komme over lydbokutgaven sist jeg var innom biblioteket. Dermed var ikke veien lang til å få lest/hørt den!
"Sluk" består egentlig av tre deler; en om Chris Funders sommer på Frogner/Nesodden i 1969 (frem til side 206), en om Frank Farrelli - "mellommannen" - i Karmack (fra side 207 til 362) og til slutt en om Chris Funder som i mellomtiden har rukket å bli 60 år (fra side 363 til 414) - sistnevnte del i form av en eneste lang epilog som på forunderlig vis knytter del 1 og 2 sammen, skjønt trådene er meget løse og knapt merkbare, om man ikke er ekstra årvåken som leser.
Chris - eller Funder som han ble kalt - vokser opp på Frogner sammen med en arkitektfar og en hjemmeværende mor. I bokas åpningsscene skal han og faren bivåne rivingen av Philipsbygget, som hans far har vært med på å tegne (i 1958). Året er 1969, Funder er 15 år og selveste månelandingen som skjedde 20. juli, skal få sentral betydning for ham nettopp denne sommeren. Siden skal det meste av handlingen i boka foregå på Nesodden, med en fraværende far som blir igjen inne i byen etter å ha brukket beinet. Forholdet mellom Funder og moren er nesten klamt nært, og dette får Funder til å mene at moren i grunnen ikke skjønner noe som helst. Samtidig er han rørende ømhjertet når han beskriver morens enkle liv, og lurer på om hun ikke drømmer om noe større enn å gå rundt og smånynne til Ella Fitzgeralds "Blue skies" når hun tror at ingen hører på henne. Sånn sett blir dette også en bok om husmorens rolle på 1960-tallet, alt betraktet gjennom en 15 årings blikk.
En av tingene som Chris ikke slutter å forundre seg over, er morens stadige motstridende befalinger. Som at hun ikke ønsker at han skal ha for mye å gjøre med Iver Malt, sønnen av en tyskertøs, som det går rykter om fikk en sønn med en nazist under krigen og som sendte ham av gårde. Samtidig oppfordrer hun Chris til å ta seg litt ekstra av ham. Hva mener hun egentlig? Og Chris som selv sliter med en liten skavank - et bein som peker utover - har ikke akkurat flust med venner, men ønsker jo ikke akkurat å bli avspist med en venn ingen andre heller vil ha ... Via Iver Malt får han låne "Moby Dick", en bok han hele livet har en ambisjon om å få lest, men aldri klarer å forsere. I likhet med månediktet han ønsker å skrive, men som han aldri får til ... I likhet med Heidi som han ønsker å kysse, men aldri finner motet til å gjøre ...
Så skifter scenen og vi befinner oss plutselig i Karmack, en bitteliten ubetydelig by i USA. Frank Farinelli har i rollen som mellommann oppgaven med å komme med de dårlige nyhetene - altså en rolle som kan minne om prestens eller politiets når noen har forulykket. Men i stedet for å være en nøytral mellommann har Frank ofte en finger med i spillet, og det kan virke som om alt han tar i er forbundet med katastrofe. Folk dør nemlig som fluer rundt ham.
Så langt var det mye som tydet på to separate romaner i en og samme bok, inntil vi altså i epilogen atter møter Chris, nå en voksen og etablert forfatter som har fått et nervøst sammenbrudd etter at PC´en hans har kræsjet. Der lå nemlig utgaven av hans siste bok - og han har ikke sørget for backup ... En hver forfatters mørkeste mareritt, vil jeg anta.
Fordi det er forbundet med fare for å ødelegge spenningen for andre lesere av denne boka, stopper jeg her. Det jeg imidlertid kan si er at Saabye Christensen har klart det igjen: å skrive en fantastisk roman som ikke bare er vidunderlig skrevet, men som også inneholder en historie med umiskjennelige trekk fra hans tidligere romaner, samtidig som jeg knapt har lest maken. Hvordan han klarer å si de mest selvsagte ting, samtidig som han tryller dette om til stor litteratur, er for meg en gåte. Dette gjør han helt mesterlig!
Det er sagt om denne boka at den inneholder en hel del nokså klare selvbiografiske trekk - som at forfatteren selv var 15 år nettopp i 1969, som at også han hadde en arkitektfar, som at hans familie hadde tilhørighet på Frogner og oppholdt seg på Nesodden om somrene, som at forfatterens alterego i "Sluk" utga en diktsamling med tittelen "Kamelen i mitt hjerte" (utgitt i 1978). Men der stopper antakelig enhver likhet med forfatteren selv. Resten er ren fiksjon, noe han har understreket i intervju etter intervju.
Jeg har kommet til at boka fortjener et sterkt terningkast fem - helt på grensen til en seks´er. Det er bokas språklige kvaliteter, dybden i personskildringene og magien i historiene som har gjort at jeg har kommet til denne konklusjonen.
Helt enig i alt du sier her, ikke et dødpunkter i denne boka etter min mening. Imponerende debut og skyggerom er lagt til huskelista allerede.:-) jeg likte også karakterene godt, den godeste Anton var til tider så grinete at det ble morsomt...
Jeg har tidligere aldri lest noe av Joyce Carol Oates (f. 1938), men har etter hvert registrert at flere og flere av hennes bøker nå foreligger på norsk. Det er Pax forlag som står bak utgivelser som "Graverens datter", "Niagara", "Svart jente/hvit pike" og "Blond". Og flere kan det åpenbart bli, for på Wikipedia teller jeg 37 romaner og nesten like mange novellesamlinger. Og da har jeg ikke en gang tatt med romanene hun har skrevet under pseudonymene Rosamond Smith og Lauren Kelly, for ikke å snakke om alle kortromanene, dramaene, essayene, ungdoms- og barnebøkene, poesien ... Oates regnes blant de ledende amerikanske forfatterne og hun har dessuten vært nevnt i forbindelse med Nobels litteraturpris, kan jeg lese på Wikipedia.
Bare tykkelsen på romanen "Graverens datter" har lenge vært nok til at jeg har stått over, inntil en av boksirklene mine valgte ut nettopp denne boka for samlesning. Dermed var det ingen vei utenom. At det skulle bli et så lykkelig valg, var jeg av diverse årsaker ikke forberedt på. Endelig en forfatter som skriver den gode og fengende historien - en historie som har drevet meg som leser gjennom denne godt over 600 sider lange romanen nærmest på rekordtid. De siste 400 sidene leste jeg faktisk i løpet av et døgn!
Innledningsvis i boka introduseres vi for Rebecca Tignor, en ung og nygift kvinne som jobber som fabrikkarbeider i småbyen Chautauqua Falls i delstaten New York. På tross av at mannen hennes Nigel har lovet henne at hun skulle slippe å arbeide bare de ble gift, er hun nødt til det for i det hele tatt å ha penger til livets opphold. Nigel er knapt hjemme, ute i "forretninger" som han alltid er, uten at Rebecca vet når han kan finne på å dukke opp. Paret har en sønn, Nigel jr., som Rebecca har sett seg nødt til å plassere hos en kvinne mens hun er på jobb.
På fabrikken må hun og de andre jentene finne seg i tidvis nokså dårlig behandling fra arbeidslederne, som sikler etter ungjentene. Parallellene til Vicor Hugos "Les Miserables" og scenen med Fantine på fabrikken, kunne knapt vært tydeligere, selv om det er sånn ca. 100 år som skiller episodene i de ulike bøkene.
På vei hjem fra jobb en dag blir Rebecca nærmest forfulgt av en mann med panamahatt. Først blir hun redd, men mannen gir seg ikke. Da han omsider tar henne igjen, spør han om hun heter Hazel Jones. Hun ligner slik på en han har kjent som het Hazel Jones, og han opplyser at det venter en arv på henne dersom hun møter opp på en bestemt adresse ... Rebecca blir rasende og ønsker ikke å ha noe med mannen å gjøre. Siden skal imidlertid minnet om dette møtet holde henne oppe - så pass at hun velger å ta nettopp navnet Hazel Jones for en gang for alle å ta avstand fra sin fortid ...
Rebecca vokser opp i en søskenflokk på tre. Selv ble hun født i 1936, idet foreldrene ankom USA som jødiske flyktninger fra Tyskland. Som fattige immigranter stilte de nederst på rangstigen i det amerikanske samfunnet, og faren, som tidligere hadde arbeidet som lærer på et gymnas, måtte nøye seg med en jobb som kirkegårdsgraver. Rebecca og brødrenes oppvekst bærer preg av fattigdom, og den en gang så stolte faren går gradvis til grunne i alkoholen. Familien Schwart har for lengst lagt jødedommen bak seg, som om dette aldri har vært en del av deres liv. Som et slags gufs fra fortiden får vi høre om Rebeccas jødiske kusiner som ankommer fra Europa, men som USA ikke vil ta imot, og som derfor returneres til Tyskland og Hitlers konsentrasjonsleire ...
Det hele ender med forferdelse, der Rebeccas far tar livet av moren - etter at begge hennes brødre har flyktet hjemmefra for å unnslippe all julingen fra faren. Bare tilfeldigheter gjør at ikke også Rebecca ender med å bli drept.
Rebecca er dermed helt uten familie i en alder av 13 år. En eldre, barnløs lærerinne tar seg av henne. Hun har som mål å få Rebecca gjennom en hederlig skolegang. Slik skal det likevel ikke gå, og før Rebecca har avlagt avgangseksamen klarer hun å bli utvist og stikker av gårde uten å se seg tilbake.
Som ung løsarbeider uten papirer er Rebecca henvist til en tilværelse med svart arbeid, og det er i den forbindelse Nigel Tiger dukker opp. Han utnytter hennes uskyld og naivitet, og dette blir starten på et dysfunksjonelt forhold der Nigel oppfører seg som om han eier Rebecca med hud og hår og til og med kan bestemme over hennes tanker. Og Rebecca som ikke er vant til for mye kjærlighet, tar dette som et bevis for hans dypfølte kjærlighet. Hadde det ikke vært for hensynet til deres felles barn, noe som gjør at hun på et tidspunkt våkner opp, er det ikke godt å si hvordan det kunne ha gått. I alle fall klarer hun å flykte fra ham, og dermed begynner hun sitt nye liv som Hazel Jones - totalt uvitende om historien bak dette navnet ... Så spørs det om livet har mer å by en kvinne som alt for ung er totalt desillusjonert og uten drømmer for fremtiden, som bare er redd og som frykter at Nigel skal komme etter henne ...
Mer enn dette ønsker jeg ikke å røpe av handlingen. Selv om jeg bestemt mener at boka er minst 100 sider for tykk, og at Oates tidvis er i meste laget for ordrik, må jeg innrømme at jeg ble fullstendig grepet av historien. Og selv om mye av det som skjer er uendelig trist, opplevde jeg aldri at boka ble en tåreperse, der det benyttes klisjéer eller grep for å få meg som leser til å begynne å grine. Faktisk tror jeg at historien er temmelig realistisk for en kvinne som Rebecca Schwart, senere Rebecca Tiger og til slutt Hazel Jones og Hazel Gallagher. Troen på det gode og evnen til å lære av sine feil, kombinert med hennes kvinnelige ynde, reddet henne når alt så som mørkest ut. Og som jeg sa innledningsvis: endelig en forfatter med sans for den gode historien! Oates er helt klart en forfatter jeg kommer til å ha et nysgjerrig blikk på fremover! Så får det heller være at jeg ikke alltid følte at språkføringen var like litterær og stødig, og at fortellerstilen noen ganger føltes vel dramatisk. Det er mulig at noen sekvenser fungerer bedre på originalspråket, for alt jeg vet, uten at jeg har noe som helst grunnlag for å kritisere oversetterjobben, bare så det er sagt! Alt i alt en roman jeg mener fortjener terningkast fem, fordi romanen som sådan - helt til siste slutt - hele tiden tilfører historien nye og vitale sider ved Rebeccas liv. Slutten var faktisk ekstraordinært fiffig og satte historien i et større perspektiv! Det likte jeg svært godt!
Imponerende! Og jeg rekker ikke opp handa halvveis engang på slåss/sloss :-)
Jeg tror jeg vil anbefale Warm Bodies av Isaac Marion. En veldig annerledes zoombiebok som fikk meg til å le. Ellers finnes jo Artemis Fowl bøkene av Eion Colfer som er en blanding av spion/fantasy vil jeg si. Jeg leste også nylig en bok av Anthony Horowitz om den fjorten år gamle Sherlock Holmes. Masse spenning og tidskoloritt. Jeg tror den jeg leste het Black Ice, men det er en serie, så det er ikke sikkert at dette var den første. Alle disse er beregnet på ungdommer, så språket er ikke så veldig vanskelig.
Verdens bokdag har nettopp vært markert, den 23. april. Du kan lese litt om den her.
Jeg er forsåvidt enig i at mange verk kan stå på egne bein og "leve sitt eget liv" uavhengig av både forfatterens forklaringer og andres tolkninger. Det er ikke alltid jeg selv føler behov for å tolke eller forstå heller. Men det var ikke tilfelle denne gang - kanskje fordi jeg ikke opplevde den flyten som kreves for bare å nyte? Uansett er det artig med disse diskusjonene som både gir nye innfallsvinkler og viser hvor forskjellig vi kan oppleve bøkene :)
Da er vi tre....holder på nå og veksler på å småflire og ha lyst til å gi opp, er på ca side 300 og synes den er veldig ujevn....til tider direkte kjedelig, så kommer den seg igjen.....det blir nok ikke mer Irving på meg hvis dette er det beste han har skrevet....
Nå er den ferdiglest og dette var helt klart ikke min greie, måtte bare se hvordan det gikk....
Hagesangeren hører utelukkende til i løvskog og hager - men den er definitivt kresen. Skogen må være urterik, gjerne med mjødurt og andre høye urter, og hagen må være moden og helst litt vanskjøttet, med gamle syrinbusker, stikkelsbærsnar, og kanskje et gjenvokst bringebærfelt.
(Da vet jeg altså hvorfor hagesangeren trives i vår hage ;-))
Tusen takk for tipset om denne boka! Det er en usedvanlig god reisebeskrivelse. Synes Strøksnes har en fin blanding hvor vi både får presentert ltt av landenes historie, noe geografikunnskaper, fortellinger om interessante mennesker og hendelser underveis og noen filosofiske betraktninger. Han skriver godt og tidvis veldig morsomt!
Og situasjonen i disse landene er vel neppe blitt bedre siden boka ble skrevet. For en ukes tid siden var det oppslag i nyhetene om at Ukraina er et av verdens mest korrupte land. Og dette kartet fra Transparency Internationals rapport fra 2012 er ganske nedslående lesning.
Håper den faller i smak :-)
Hva med Victor Hugos De elendige og Harper Lees Drep ikke en sangfugl? Svært gode klassikere!
Er enig med deg med hensyn til Idioten - jeg satt igjen med blandede følelser til slutt, jeg også. Startet lesehelgen på bibliotekskafeen i dag med en billedbok for voksne: Sov, for helvete av Adam Mansbach. Det var lett å kjenne seg igjen i den morsomme beskrivelsen av hvordan det er å streve med å få små barn til å sove, og det var flotte illustrasjoner i den. Og, som det står på baksideteksten - man bør antakelig ikke lese den for sine barn...
I morgen tenkte jeg å starte på Herman Kochs Sommerhus med svømmebasseng. Jeg likte Middagen veldig godt, og håper denne er like bra.
Det var lett å kjenne seg igjen i denne, ja ;-)
Det hjelper ikke å være dritsmart hvis man ikke er riktig klok...
(Sitat fra Merete N. K.)
Har akkuratt begynt på John Irvings en bønn for Owen Meany, litt trått i starten, men etter ca 100 sider har jeg kommet godt i gang, virker lovende....
Håper på lesing ute i sola, god helg:-)
Det er ikke for sent, de har utsalget åpent hele uka.
Da fortsetter jeg :)