"Du kan være Den Ene" heiter ein kampanje frå Unicef, som handlar om at mange barn og unge slit av ulike årsakar, utan at vaksne verkar som om dei veit eller bryr seg. Éin som bryr seg kan vere nok, og kan gjere den heilt store forskjellen for barnet eller ungdommen, og avgjerande for om det går godt eller dårleg med dei seinare i livet. Dette tenkte eg på då eg las den sterke og rørande brevvekslinga mellom Sara Ljungcrantz, 12 år i første brev, og forfattaren Astrid Lindgren. Lindgren fekk opp gjennom forfattarkarriera si tusenvis av brev frå både barn og vaksne, og fram til på midten av 1980-talet, då mengda brev auka dramatisk og forfattaren fekk nedsett syn, svara ho på alle. Dei fleste som skreiv til henne skreiv eitt eller to brev. Nokre spurde om dei kunne få vere brevvenn med henne, men ho takka alltid høfleg nei til det. Då Sara skreiv sitt første brev, og heldt fram med endå eitt, starta ei heilt unik brevveksling mellom Sara og Astrid, ei brevveksling som strekte seg mellom 1971 og 1992. Dette er sterk, men god lesnad, lettlest, men gripande.
Setter denne i krim"hylla" siden jeg gjorde det med forgjengerne, men dette er mer fabelprosa. King finner psyke måter å vri menneskers psyke på som ingen andre. Denne tredje boka i trilogien henger tettere sammen med den første enn det den midterste gjorde og de må absolutt leses i sammenheng. Litt usikker på om jeg synes slutten var for lettvinn, må tenke litt på den.
Det hende av og til då eg stod opp
Eller då eg skulle dra gardinet frå
Ja, andre stunder på dagen med:
Eg fekk ein glimt av meg sjølv i spegelen
Eit skip drog forbi på fjorden
Langsamt, i vindusramma: livet mitt
Åsane blei, fjorden låg der,
hamna, torget, bilane på vegen
Det var ein heilt vanleg dag
Lik og ulik, slik dagane er
Det der dunkande og langsame
fylte synet. Det var eit sjokk
då alt var borte
Dette er ei glede eg forsøker å forklare deg
i desse linjene, som snart ikkje er meir
Far held auga med meg
Bak steingarden nedi træet har eg lagt meg ned
der bror min sådde gulrøter i går
Det dampar av den fuktige molda, grodamp
Eg borar handa ned i dette luftige
tar ein handfull og smakar med leppene
Eg er på veg, snart kjem eg heilt ned til deg
eg kjenner deg i alt mitt hold
kjenner korleis krafta di riv i meg
Så mykje kjærleik som er lagt ned
Så mykje sveitte som har gjennomtrengt deg
frå alle dei åra då du var det einaste vi hadde
Du fekk alt, og ga alt attende
og gir om nokon vil bruka deg
Åh, eg kjenner alt dette kjølege
som strøymer gjennom min utstrekte kropp
Korleis eg svevar over dine avgrunnar
på ei svimlande kraft
på ei fontene av damp
Hendene
Hendene mine ligg på bordet og kikkar på meg.
Kva vil du bruka oss til?
Barn har blitt rolege i dei hendene.
Kviner har sagt til meg
at varmen der har gitt dei kraft.
Men dei eg har villa gi varmen til har avslått
eller har hatt andre hender.
Og dei som ville ha
kunne eg ikkje gi det til, makta det ikkje.
Hendene. Lunken av brøddeig ligg i dei,
trælane etter spadeskaftet og fingerstyrken
etter skrivemaskintastane sine utallige repetisjonar.
Likevel kjende eg ikkje mine henders sirkel
eller kva som batt dei saman.
Nå veit eg det.
Vissa fyller meg med ei glede
eg ikkje kan forklara deg, dei må gjera det sjølv.
For dei kan vera puter
kring dei smale akslene dine.
Dei ligg på bordet og ventar
når du kjem hit og er trøytt.
Sommarmorgon på Jæren
Då eg var ein kvithærd gut i den høge morgon
stod eg i lys og stiging frå fjella i aust
barføtt i regnvaska grus, raudblåst av svevn
og vokstergrønske frå ei lang sval natt.
Eg vart boren av dagen til portane sola
og vinden langs åsar, marker, myrar og vatn
I ryggen mot vest låg det blanke havet og klukka
Mot panna i aust låg Synesvarden, ei opplyst hei
liksom av gullstøv og skimmer og fjellblåe render
med gule bakkar i røyk og raudnande lyng
myrar i kvitaste myrullkåpe, og jonsokblomar
på vollen. Vegen. Steingardens varme pust mot kinnet
blåklokker, balderblom, kvitkløver, raudkløver
graset i grøfta, hundekjeks, tiriltunge; å bevande hjarter -
Det voks og dirra i sommarens frodige safter
som steig frå jorda sin brunn og brann i meg
Då eg var ein kvithærd gut i den kvitnande dag
med vidåpen himmel og vaknande lydar frå Nærland og Hå
hang det virkande Jæren utbreidd på jorda
med kvite gardar og raude uthus, med tårn og spir
lundar og vegar, og fjerne brøl frå sterke maskinar
Hanane gol. Lerkene song over Elisberget, blankt
utan byrjing og ende, blankt dryss av lerketrill
under kvelven. Mjølkebilgiring frå Reime, slamring
med mjølkespann, luntande steg frå nymjølka kyr
blakke tråvande hestar i søre hagen hos Jomar
og skjellande hundar i Varhaug-sokna. Alt rørte seg
Katten smaug flat under piggtrådgjerdet og bort
i ein grønnskjær åker med ei hinne av fløyel og sølv
Nyklekte vipekyllingar, åkerrikser og ei klo av død
Ange av solsvidd høy mot stein, og mognande timotei
Ange av gjæring, råtnande gjødsel og salttørka sei
Då eg var ein kvithærd gut kunne tida stå still
Havet låg blått og svalt som mi nattkjølde sjel
Ei sommarmorgonflate ved kysten. Atlanterhavsdønningar
Tjelden ropar i høgder og djupner vektlaust i himmelen
Ein einsam robåt vaker i vika med Tønnes, fiskaren
Fjøresteinar i sanden med teiner utlagt til tørk
Høyet er takande, garden blir andpusten
Dei solraude purkene gryntar med trynet i boset
Far har fått travle høysåtesteg, denne sommarmolda si jordtyngd
Dei slåss for sitt liv mot den blinde makt. Eg steig blind
Steig i eit rom utan grenser, eit rom med stigande song
Eg såg alt dette ein gong. Alt dette er mitt
Nå gror mine røtter i bakken, eg kan fly likevel
I min sommarmorgon, som i barndommens høge dag
Den har ikkje kvorve. Den står ennå ved lag
Jeg elsker bøkene hennes! Har lyst til å lese dem igjen og igjen til jeg kan dem utenat sånn at jeg ikke skal glemme en eneste formulering.
Fra forlaget:
"Det finnes bare tre biler på øya. Men det er fortsatt én for mye når en av dem kjører over verdens fineste kattepus. Hvem kan morderen være? Butikkmannen, som sverger på mor og far i døden selv om foreldrene hans allerede er døde? Karsten Oppihaugen, som kan flere banneord enn noen andre på øya? Eller kan det være taxisjåfør Laila, som ingen egentlig kjenner, og som har den litt skumle Alex-hunden?"
Ganske trist historie, men fantastiske illustrasjoner, mye å kjenne seg igjen i for den som selv er vokst opp på 70-tallet.
Syns slutten er litt brå og uforløst, hadde forventa et par sider til for å løse opp i problemet rundt og hovedpersonens følelser for "kattemorderen".
Ikke mitt førstevalg når det kommer til lesestoff, men jeg gjør som jeg får beskjed om. De konkrete øvelsene bak i boka er greie nok om ikke akkurat nyskapende. Ellers er teksten overylt av bilder og store ord, alt for skravlete i formen for meg.
Jeg begynte å kjenne meg uvel av en dårlig samvittighet av den typen man bare kan oppleve hvis man har bodd blant engelskmenn - en fryktelig følelse av at all nytelse som innbefatter mer enn en kopp te med melk og en sjokoladekjeks, er en form for blasfemisk mangel på måtehold.
SPURV
Jeg kvistet et tre og gikk inn i huset
for å hjelpe en spurv som kolliderte
med vinduet og falt ned i karmen
men egentlig er det ikke dette
som opptar meg, men at far sa
jeg så foreldreløs ut i speilet
BEGYNNELSE
Tenker du på noe, spurte jeg
mot slutten av vårt første møte
da hun plutselig ble så stille
På tida, sa hun, som renner ut
fordi det snart er natt, og
hvorfor må du hjem til ingen?
MINUTTER
Ta tida på alt, sa du
jeg skjønte ikke hvorfor
51 minutter tok det
fra hun kom
til de bar henne vekk
Kjærlighet er ikke noe man beskytter. Det er noe man risikerer.
Det å elske noen har en iboende fare i seg.
Det arabiske hav. Atlanterhavet. To hav mellom oss. Og likevel ikke nok.
Mamma og jeg snakket begge både nederlandsk og engelsk. Men vi har aldri klart å snakke samme språk.
He is looking at me in that way of his that should be illegal or patented, and it`s affecting my ability to remember things like my name and species and all the reasons a girl might go on a boy strike.
"Everything is going to be okay, sweetheart", she says because she is a people-machine and always knows when I`m malfunctioning.