Å leve et liv, ikke vinne en krig

om akseptering

av (forfatter) og Heikki Gröhn (gjendikter).

Gyldendal akademisk 2005 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Boka handler om hvordan vi kan forsone oss med det vanskelige i livet, og om hvordan vi, dersom vi aksepterer den vi er på godt og vondt, kan oppleve tilværelsen som meningsfull på tross av alt som er vondt.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205343290

EAN 9788205343290

Er det mulig å ta en dag av gangen i vår hverdag?

Å være fornøyd med seg selv, livet og ta en dag av gangen er ikke alltid like lett for alle. Det er lett å gape opp for mye og streve etter det perfekte. Hvorfor er vi slik? Hvorfor kan vi ikke bare være fornøyde med den vi er og det vi har rundt oss? Stresse ned og bare ta livet som det kommer? Men det er vel slik vi mennesker er. Men om du føler at du gaper over for mye eller har for store forventninger til fremtiden og livet generelt, så er det viktig å ta det litt med ro og reflektere. Det har jeg lært gjennom jobbkvalifiseringen, eller prøve å lære. Selv er jeg usikker på hva jeg skal gjøre med fremtiden og det er lett å henge seg opp i det og irrritere seg over det, men i det siste har jeg prøvd så godt jeg kan å bare ta en dag av gangen istedet. Leve i nået på et vis. Og det er det boka tar opp også. Det er viktig å ta det med ro.

Å leve et liv, ikke vinne en krig er kjekk å ha som et lite oppslagsverk. Boka inneholder mange forskjellige praktiske øvelser innenfor diverse områder, blant annet: stress, hvordan få indre ro, hvordan få sove bedre om natta selv om man har mange tanker gående, og andre gode råd mot diverse psykiske "plager". Har vært meget skeptisk til selvutviklingsbøker tidligere, men etter denne boka har jeg vært flinkere til å ha et åpent sinn.

Å leve et liv, ikke vinne en krig!
Vel, med det navnet så hadde jeg kjempe forventninger til denne boka. Jeg håpte på at den kunne hjelpe meg til å få det litt bedre, streve litt mindre. Optimistisk.
Så enkelt var det nok ikke, nei.
Fra kapittel 5, der man bli introdusert for hvordan man skal kunne akseptere, og ut syns jeg forfatteren bare gjentar og gjentar og gjentar seg selv til det kjedsommelige. Måten å akseptere på som blir beskrevet i boka er egentlig bare en videreutviklet versjon av mindfulnessen sin puste-meditasjon.
Føler dessuten at ordet aksept er et feil ord utfra det forfatteren skriver om. Jeg opplever at hun skriver om å erkjenne at ting er som de er.
Derimot så syns jeg forfatteren har funnet endel fine og forklarende bilder og metaforer på ting! Disse liker jeg godt!
Navnet fenger nok dessverre mye mer enn innholdet i boka....

Ikke mitt førstevalg når det kommer til lesestoff, men jeg gjør som jeg får beskjed om. De konkrete øvelsene bak i boka er greie nok om ikke akkurat nyskapende. Ellers er teksten overylt av bilder og store ord, alt for skravlete i formen for meg.

• "Å leve livet sammen" av Anna Kåver
  • "Himmel, helvete og alt imellom" av Anna Kåver
  • "Stress og det lille øyeblikks avspenning" av Anne Brudevold
  • "Hvem bestemmer i ditt liv? - om oppmerksomt nærvær" av Åsa Nilsonne
  • "Spiselig på liten plass" av Tommy Tønsberg
  • "Bare en kvinne? - blå feminisme, hersketeknikker og likeverdige liv" av Julie Margrethe Brodtkorb
  • "Er du også høysensitiv?" av Susanne Møberg
  • "Mulighetsloven" av Anne-Mette Røsting
  • "Energityver - i familien, i forholdet og på jobben" av Ingalill Roos
  • "Effekt - falske smil og ekte ørefiker" av Heidi Ihlen
  • "Flodhesten i dagligstuen - om medavhengighet og møtet med barnet i oss" av Tommy Hellsten
  • "Magisk hverdag - fra magefølelse til målrettet selvutvikling" av Deborah Borgen