Den du er
du er der
i eika om sommeren
grener som nesten berører himmelen
grønne dager som rasler, svever og tynger
du vet om
fargerike kronblad spredt over engene
i grøfta under søppel og biter av asfalt
kanskje er du
et sommermenneske
med dirrende varme i åpen hånd
men selv i deg
bor det stormer å danse gjennom
selv i deg
er det av og til høst
SBI
Lysning
det er en taushet
bak alle skrittene
stier
å bli borte på
men i øyeblikket
vi finner hverandre
blir veien verdt å gå
SBI
Stemning
Jeg elsker
å nyte
en stemning
av farger
som skifter
så fort
Da ser jeg så klart
at veien
og livet
er
så forunderlig
kort
ABS
Våre ord
Jeg mistet så mange ord
underveis
i støvete gater
og stille furuskog
jeg tror de ble til lyder
vinden skjulte
til bilder
regnet vasket bort
men når jeg stryker
over hånden din
den skjelvende sterke
bor det dikt
i hvert pust
i hver celle
SBI
Tårehjerte
mørke ord bærer natten i seg
skjuler dybder
av ensom uro
og gråt
tjukt er panseret utenpå
der smilet klistrer seg i løgn
under huden
ligger et tårehjerte
ABS
"Balansekunst" av Rohinton Mistry. Roman som omhandler perioden fra Indias selvstendighet i 1947 til unntakstilstanden i 1975. Jeg leser denne boka nå.
En velskrevet og gripende, virkelighetsnær selvbiografisk roman.Til tross for at forfatteren vokser opp med en far med alkoholproblemer og tidvis voldelig atferd samt en psykisk ustabil mor, beholder hun kjærligheten til sine foreldre. Ting ble satt i perspektiv for undertegnede gjennom lesingen av denne boka. Historien vil bli husket.
Jeg er snart halvveis i boka "Norwegian Wood" av Murakami, men jeg vet ikke jeg, den fenger ikke så veldig. Samtidig leser jeg "De blåeste øyne" av Toni Morrison, den fenger heller ikke noe særlig. Huff, det må være meg som er sær som ikke lar meg begeistre til nå. Ikke det at de er dårlige, men.....
Tror faktisk jeg vil begynne på Per Petterson's bok "Til Sibir" og krysser fingrene at den vil falle i smak.
Da burde du lese noen av hennes gode noveller som er som små romaner. De bøkene jeg har lest av henne har jeg i sin tid lånt på biblioteket. Men jeg har da ei tykk bok som heter "Noveller" (i utvalg) ( 24 stk) og forord ved Gordon Hølmebakk. Den har ISBN 82-525-1699-8. Det ser ut til at jeg må lese novellene igjen, som en gest til hennes velfortjente pris.
Vrient å finne de på bruktmarkedet, men biblioteket har de som er oversatt.
Gratulerer til Alice Munro, det var jammen på tide at hun fikk den.
Må nok finne fram og lese igjen hennes fine og gode fortellinger.
Skan sei ja te alle, gjer
n mer synd enn om`n lære å sei et vettugt nei en og annan gongen.
Det man lever med dag ut og dag inn, kan virke uforanderlig. Men når du tenker tilbake, blir du minnet om ting og mennesker som er blitt borte, ny vekst, fundamentale forandringer.
Rektoren så på Brian og meg som hadde uvasket hår og tynne ørkenklær. Han så gretten og skeptisk ut. Han konsentrerte seg om meg, skjøv brillene opp på nesa og sa noe som hørtes ut som "Kae ott gang sjau ?" "Unnskyld ? ", sa jeg. "Ott gang sjau!", sa han høyere. "Hun forstår ikke dialekten din, " sa mamma tll rektoren. Han rynket panna. Mamma snudde seg mot meg. "Han spør hva åtte ganger sju er.
I forrige uke var jeg så heldig å få være til stede på et arrangement med Roy Jacobsen og Frank A. Jenssen på Litteraturhuset. Arrangement hadde tittelen "Havet, fisken og folket". Jeg var på dette tidspunktet allerede godt i gang med boka, men altså ikke helt ferdig. Akkurat det er jeg glad for, fordi denne Litteraturhuskvelden tilførte meg noen flere perspektiver som jeg fikk god nytte av i min tilnærming til boka.
At et knippe av de profesjonelle anmelderne har trukket paralleller mellom "De usynlige" og Hamsuns "Markens grøde", overrasker på ingen måte meg. Faktisk tenkte jeg selv i de baner mens jeg leste boka, for nærmere det dypt eksistensielle er det vanskelig å komme, tenker jeg. Da Roy Jacobsen selv fikk spørsmålet om han er inspirert av Hamsun i et intervju i Klassekampen 17. august i år, svarte han følgende:
"Man kommer aldri utenom Hamsun, og jeg har lånt mye fra ham når det gjelder språk og litterære teknikker. Men Hamsun holder dommedag over skikkelsene sine, det gjør ikke jeg. Det er ikke mye stil over å være en person i en av Hamsuns romaner, det er litt kulere å være person i min. Du har litt større sjans, for å si det sånn. Man skulle tro at Hamsun aldri hadde møtt et ordentlig menneske."
Handlingen i "De usynlige" er lagt til øya Barrøy ytterst i havgapet på Helgelandskysten, og finner sted i tidsperioden 1913 til 1928. Det har ikke lyktes meg å finne øya, så jeg antar at den er fiktiv. Det som derimot ikke er fiktivt, er handlingen. Den skal nemlig være basert på forfatterens egen morsslekt.
På Barrøy bor ekteparet Hans og Maria Barrøy, og de har bare ett barn; Ingrid. På øya bor også Barbro, søsteren til Hans, og dessuten deres aldrende far. Ingrid er tre år og skal døpes, og det er henne vi følger gjennom hele boka. En sterk kvinneskikkelse som blir voksen så altfor tidlig, fordi livet - det karrige livet og tilfeldige omstendigheter - tvinger henne til det. Tanten Barbro er nokså vill av seg, ikke helt egnet for det ensformige og ensomme livet der ute i havgapet, hun vil noe mer som omstendighetene ikke kan gi henne - og en dag går det også galt. Broren Hans har da forsøkt å kvitte seg med Barbro, skaffe henne en huspost, men hun kommer til slutt hjem med et farløst barn i magen i stedet. Et barn som blir til Lars, en nevenyttig og praktisk kar de etter hvert ikke skal klare seg foruten.
Etter krigen (første verdenskrig) kommer det noen svensker ut til øya, og dermed blir svenskekaia bygget. Et solid byggverk som skal stå til evig tid fordi det er bygget i stein. Det gjør derimot ikke bryggehuset som blir forsøkt bygget tre ganger før de får det til å stå for vær og vind - en evig kamp mot naturkreftene som er ekstraordinært sterke her ute i havgapet.
Sentralt i øyboernes liv er Lofotfisket. Selv om de i tillegg har inntekter og mat fra et lite knippe med husdyr, er det ingen tvil om at det er fisket som sikrer de største inntektene. Når mennene drar avgårde på Lofotfiske, er det med livet som innsats. Man vet aldri om alle kommer levende tilbake. Tiden før avreise preges av dette alvoret.
"Så slår alvoret ned i dem.
Ikke en storms alvor, men årets og øyas langsomme og grunnleggende skole i ensomhet. Det er plutselig færre av dem, de går rundt og mangler øyas overhode. De blir lavmælte og tause, hissige og utålmodige. Lofoten er i tillegg et sted man ikke nødvendigvis vender helskinnet hjem fra, det er et lotteri med døden, der over to hundre mann går ned hver vinter, noe de ikke taler for høyt om, det holder med noen halvkvedede viser. Det finnes da heller ingen kirkegårder med flere kors uten lik enn dem Vårherre holder sin hånd over langs denne kysten.
Og slik går dagene, i januar.
Samt i enda tre måneder. Med frost og kovdam og gamleerik." (side 65)
Det er et sterkt folk som beskrives, men alle klarer likevel ikke dette livet. Ikke bare havner mor Maria i en periode på asylet, men hun kommer i det minst hjem til slutt. Den fine fruen hvis barn Ingrid blir sendt til for å passe, kommer aldri derfra etter at mannen hennes har gått konkurs og mest sannsynlig tatt sitt eget liv. Og plutselig blir Ingrid, hvis eget voksenliv egentlig ikke har tatt form enda, fylt med ansvar for to unger som har vokst opp i rikdom, og som nå må avfinne seg med det vesle hun og hennes familie har å tilby ... Det er et karrig liv, et helvetes liv ... Man snakker ikke i utrengsmål, og planer og drømmer holder man helst for seg selv.
Jeg ble fullstendig bergtatt av denne romanen! Roy Jacobsen behersker det litterære språket til fulle, og sjelden har jeg møtt på en samtidsforfatter som så til de grader behersker metaforenes kunst som nettopp ham.
"Presten kommer ilende etter og blir stående og beundre den hvitkalkede kirka som er kommet til syne som et blekt frimerke under de svarte fjellene der noen siste snøflekker ligner tenner i et råttent gap." (side 7)
Jacobsen er sikker i språkføringen, beskrivelsene er knappe og det er mye undertekst som det er overlatt til leserne å gi mening og tolke. Det er kanskje nettopp her han minner meg så veldig om Hamsun, selv om Jacobsen aldri faller for fristelsen til å sette seg til doms over sitt persongalleri. Der Hamsun harsellerer med sitt persongalleri - der behandler Jacobsen sine personer med den dypeste respekt.
Det er en rå og brutal skildring vi serveres, men ikke en eneste gang bruker Jacobsen klisjeer eller billige triks for å apellere til leserens primitive følelsesregister. Man er heller aldri i tvil om at akkurat slik han beskriver det karrige livet - nettopp slik må det ha vært for dem som bodde så langt fra folk, så nær det ytterste havgapet det var mulig å leve. Et landskap som i dag er avfolket, men hvor øyriket innenfor ble reddet av gongongen gjennom en iherdig distriktspolitisk innsats som i det minste sikret broforbindelse mellom de største øyene, og som har gjort at det i dag bor tusenvis av mennesker der ute. Skjønt mange av helårsboligene gradvis og umerkelig gjøres om til fritidshus, selv om dette neppe er i tråd med kommunenes intensjoner ... sånn egentlig ...
Det lukter Nordisk Råds Litteraturpris lang vei av denne romanen! Den har nemlig alle de klassikerpreg jeg kan komme på; en udødelig og tidløs historie, en historie med mange bunner og som kan leses om og om igjen, en språkføring som er av høy litterær kvalitet - i tillegg til at det er herlig at forfatteren løfter frem en viktig del av Norges historie. En historie godt egnet til å skape stolthet for alle dem som faktisk kommer fra denne landsdelen, men som kanskje ikke har snakket høyest om det tidligere i sitt liv ... En historie om et kystproletariat, som har bidratt til å bygge Norge, men som tidligere har vært utelatt fra historiebøkene. Og alt er krydret med autentiske dialektord, godt gjenkjennelig for alle oss med familiære bånd til Helgelandskysten. I det hele tatt en fantastisk roman som fortjener terningkast seks! I likhet med hans roman "Seierherrene" som utkom i 1991, og hvor handlingen er lagt i samme område!
Boka er herved reservert på biblioteket! :) Takk for tips!
Huff, jeg var nok noe rask på labben ang boka til Skeie, den hører til noe seinere i tid, men en god er det i allefall :)
Da prøver jeg på nytt med disse:
Sagar i utvalg av Johannes Larsen.
og den flotte praktboka Landet under leidarstjernen av Helge Ingstad. Den hadde jeg stor glede av å lese.
Nå, som mor selv, kan jeg i blant bli overmannet av ansvaret. Jeg vil være robust, en klippe, men jeg er redd for at jeg ikke skal klare det. Å stå oppreist. Alltid.
Du har fått mange gode tips. Jeg har lest det meste av Vera Henriksen for mange år siden, de anbefales.
Har ei bok til du kan se litt på og som jeg syntes er veldig bra. Den fikk god omtale når den kom ut.
Alv Erlingsson av Tore Skeie
"Hva skal jeg si til moren din hvis jeg sender sønnen hennes hjem med en nål som sitter fast i halsen ?" "Du kjeftet aldri på Om når han gjorde det" . " Det er annerledes. Han er vant med det, han har vokst opp hos skreddere".
Nja, han har skrevet bedre bøker. Det var litt mye dill om Hollywood-livet og litt for lite framdrift for min smak. Jeg likte ikke slutten noe særlig heller. Det kan virke som han har laget en slutt som kan fungere som slutten på siste bok i serien, men holder en liten åpning for at han kan fortsette serien hvis han får lyst... en slags avslutning som ellers også kan fungere som en cliffhanger. Jeg liker de fleste bøkene i denne serien, men denne ble jeg litt skuffet over. Den var likevel verdt å lese.