Eg synes det høyres ut som ein god ide. Det er kjekt å få i gang gode diskusjonar, og dei tidlegare samlesingsprosjekta har jo vist seg å vere fruktbare. Men noko bindande medlemskap burde ein kanskje styre unna.
Eit lite problem med flere av dei tidlegare leseprosjekta har vore at dei har vore avgrensa til eit enkelt forfattarskap, noko som kan verte litt einsidig i lengda. Då er det betre at leseprosjektet tar utgangspunkt i til dømes: ei bok frå kvart tiår frå 1800 - 2000, eller ei bok frå kvar nobelprisvinnar dei siste 20 åra, der "medlema" stemmer fram kva som skal lesast.
Kanskje Stille, stille, stille av Synne Sun Løes kunne passe?
Kjedelig korrekt krim med uinteressante karakterer.
“I’ve mentioned that names have power, right? Do you realize that when she fights battles, she’s going to have to announce herself to the opposing sword? She’ll be forced to say something ridiculous like, ‘I am Pooky Bear, from an ancient line of archangel swords.’ Or, ‘Bow down to me, Pooky Bear, who has only two other equals in all the worlds.’ ” He shakes his head. “How is she going to get any respect?”
Eg har har jamnt over vore godt nøgd med bøkene eg har lese i år, og sjølv om eg har fullført langt mindre bøker enn vanleg, har eg aldri trilla så mange seksarar.
Dei første bøkene eg vil dra frem er Michael Cunninghams the Houers og Arthur Goldens Geisha. Begge romanane har vore filmfavorittar, og bøkene er i alle fall ikkje dårlegare.
To bøker som i mange år har stått ulest i bokhylla, og som eg har hatt store forventningar til er John Irvings En Bønn for Owen Meany og Umberto Ecos Rosens Navn, og sjølv om forventningane berre var blitt høgare med åra, innfridde begge desse bøkene.
Eg leser nesten berre bøker frå Europa og USA, så eit av måla var å utvide horisonten litt. I løpet av året har eg lese det meste av Coetzee, og særleg Vanære fall i smak. Murakamis Elskede Sputnik og Kafka på Stranden var solide vinnarar. Eg hadde mitt første møte med dei søramerikanske forfattarane Borges og Marques der både Labyrinter og Hundre Års Ensomhet vart favorittar.
Av nordiske forfattarar har Frode Gryttens Bikubesong, Peter Høegs Frøken Smillas Fornemmelse for Snø og Tove Janssons Sommerboken gjort inntrykk og verte storfavorittar.
Dystopisk litteratur er ein genre som eg etter kvart har blitt meir og meir glad i. Margaret Atwoods Tjenerinnens Beretning, Anthony Burgess A Clockwork Orange og Kazuo Ishiguros Never Let Me Go er dystopi som ligger nært opp til vårt eige samfunn, noko som forsterkar uromomentet. David Mitchells Cloud Atlas og Philip K. Dicks Do Adroids Dream of Eletric Sheep? har kanskje ikkje den same nærleiken til dagens samfunn, men er like tankjevekkande.
Eg må sjølvsagt ikkje gløyme Neil Gaimans American Gods. Glimrande fantasy, full av mytologisk allusjon, religiøs skepsis og mykje humor.
Eg er svak for grafiske romanseriar og kom meg endeleg til å lese Watchmen, som sjølvsagt fall i smak. Eit par andre som kan nemnast som solide, teikna meisterverk er John Laymans Chew og Brian Vaughans Saga.
Men ein kan jo ikkje berre fokusere på det som er bra, utan tanke på dei store skuffelsane. For meg var Dickens Oliver Twist ein stor skuffelse, eg følar forfattaren spelar i alt for stor grad på sentimentalitet, noko som ikkje fell i smak for ein kynikar. Eg har stor tvil omkring hovudpersonens autentisitet. Ein skulle tru at miljøet ville forme Oliver til noko anna enn den vesle fromme jævelen han er. Ei anna bok eg ynskjer å rakke ned på er Jo Nesbøs Doktor Proktor og det Store Gullrøveriet, dei andre bøkene hans i denne serien har meir eller mindre vore solide barnebøker, denne boka meinar eg feilar på dei fleste områder. Ein sitter igjen med ein litt sur ettersmak i kjeften etter alle dei tørre ordspela.
Lister er alltid kjekt å lage, og ingenting er vel artigare enn å mimre over bokåret, tenkje tilbake på året som snart er omme, og dra frem dei beste bokminna frå 2013. Har du hatt eit godt leseår? Har du lese mykje nytt, eller har du funne igjen gamle bokromansar? Er det nokre nyutgivingar du vil dra frem eller kanskje ein gamal klassikar.
Så tenk deg godt om og del dei mest dugande bokminna =)
Linn Rottems flotte debutroman fra tidligere i år berører dette temaet. Forestillinger om et hjem er en imponerende god bok, har dog ikke lest den med en sykepleierutdanning for øyet. Tror det kan være interessant!
Jeg trenger frisk luft. Dessuten er jeg sulten og har lyst på noe annet enn makrell i tomat og syltetøy. På Kiwi kommer jeg over en ganske artig squash. Den er økologisk og en smule bøyd. Jeg antar at dersom jeg har et G-punkt, vil den kunne finne det for meg. Det er absolutt verdt et forsøk, og funker squashen, vil den være mer miljøvennlig enn Mr. Rabbit med alle sine metallkuler og pulseringer. Optimistisk stapper jeg squashen i handlekurven.
Vel hjemme i sengen må jeg konstatere at den faktisk er behagelig. Kondomeriets orgasmegaranti kan gå å legge seg. En squash til 20 kroner fra Kiwi gir langt bedre resultater, det oppdager jeg straks. En squash er stille, noe som gjør at man kan konsentrere seg på en helt annen måte. Ikke denne duringen som drar tankene mot fedre og gressklippere.
Saftene flommer. Babyolje er helt overflødig. Det slår meg at dette muligens er deilig fordi jeg ikke har hatt noen forventninger i forkant. Vibratoren fra Kondomeriet skapte et slags press med garantien sin, den har fått meg til å tenke at hvis jeg ikke får det til med Mr. Rabbit, så kommer jeg aldri til å klare det, men Kiwi har ikke annet enn ferskvaregaranti. Det er derfor det virker.
Jeg tar meg i å stønne, helt av meg selv. Jeg kjenner at stønnet får meg på glid, at jeg slipper meg løs. Så enkelt er det altså. Jeg kommer til å komme!
- Julie?
En stemme roper prøvende navnet mitt. Typisk! Nå som jeg var så godt i gang.
Camilla, naboen, står oppe i gangen og unnskylder seg. Jeg synes det er litt ufint av henne å gå inn i andres hus på den måten.
- Beklager hvis jeg forstyrrer.
Jeg sier at hun ikke forstyrrer i det hele tatt.
- Jeg lurer bare på om du har en grønnsak jeg kan låne? Jeg har en kollega på lunsj, og så har jeg glemt på handle inn tilbehøret.
- Jeg vet ikke helt hva vi har. Etter au pairen kom har jeg liksom mistet oversikten. Men hva trenger du?
- En blomkål, en paprika eller en squash?
- Jeg har en squash, sier jeg nølende.
- Kan jeg låne den? Please? Jeg kjøper en ny til deg i kveld. Jeg rekker bare ikke butikken nå.
- Det skal vel gå greit. Bare vent litt.
Jeg skyll squashen kjapt i vasken, tørker den med papir og går ut i gangen til Camilla.
- Så krokete den er.
- Den er økologisk, sier jeg og rekker henne den.
- Tusen millioner takk, sier Camilla og løper inn til seg selv. Jeg er litt usikker på om jeg vil finne en like bra i butikken, og forbanner min egen gavmildhet.
Landets eldste mann er død er en tegneserie laget av krimforfatteren Jørn Lier Horst og tegnserietegneren Jonas A. Larsen. Dette er en historie der Horst lar sin krimhelt førstebetjent William Wisting boltre seg i tegnete ruter istedenfor ren tekst, som er de vanlige møtestedene vi som leser møter han. Derfor virket denne historien både lovende og spennende ved første øyekast. Skuffelsen ble stor da det viser seg at historien føles uferdig når det gjelder både tekst og bilder. Dessuten virket tegneserien rotete og ustrukturert fra første stund, slik at man må holde tungen rett i munnen hele veien. Dette er egentlig litt trist, siden denne historien egentlig har et stor potensial til å bli veldig bra. Men da burde tegneserien kanskje få flere sider enn bare 21 sider i tillegg til en bedre flyt og bedre en bedre slutt som heller ikke slutter brått.
Troende eller ikke troende, Gjerstad skriver om verdier og tanker som gjelder for alle.
Jeg er ikke spesielt fotballinteressert og det er lenge siden jeg holdte med noen spesielle lag. Men jeg har mine "synder" av og til, f.eks. når jeg kommer over kamper spilt av Barcelona, Liverpool, utlandske klubber trent av norske trener og enkelte tippeligalag som fasinerer meg på ulike måter.
Derfor er denne boken interssant å lese, også for de som ikke er fotballinteressert, som gjerne vil vite mer enn bare moderne norsk fotlball i en bok som er lettlest. Her får man i tillegg til dette også vite bakgrunnen av etableringen av klubbene og hvem menneskene bak etableringen og utviklingen av de 16 "beste" norske fotballklubbene som spiller i Tippeligaen 2013. Man får med andre ord et innblikk i sportens utvikling i Norge parallelt med Norges egen utvikling som stat før og etter unionsoppløsningen, mellomkrigstiden og krigstidene samt oljealderen. Selv om det siste ikke egentlig er hovedfokuset i boka.
Hvis jeg skal trekke noe minus ved boken, så er et av dem selve tittelen på boka. Mange vil si at ikke alle de 16 lagene som er i Tippeligaen 2013 kan kalles for Norges beste lag. Mange av disse lagene har ikke vunnet serien, Cupen eller andre titler som kanskje gir dem retten til å kalles store utenom etter sesong 2012 og før sesongen 2013 innenfor et geografisk område. Og man kan jo spørre seg om det er virkelig er noen store forskjeller mellom de som spiller f.eks. nederst i Tippeligaen og øverst i første divisjon. I tillegg finnes det mange lag i de nedre divisjonene som har vunnet Tippeligaen og Cupen en gang i tiden.
Derfor burde det kanskje vært skrevet om flere lag enn bare de lagene som spiller i Tippeligaen 2013, f.eks. flere lag fra første divisjon eller lag som har vunnet Tippeligaen og/eller Cupen. Det ville vært veldig interessant å lese også om lagene Fredrikstad, Moss, Lyn, Frigg, Bodø/Glimt, Hødd og HamKam for å nevne noen både for å få bedre geografisk spredning og bedre oversikt sportens utvikling i Norge.
En spennende historie fra virkelighete med litt for mye amerikansk patriotisme mot slutten.
Lykke til i kveld, Siri :) Jeg tenker det er viktig å få frem at det er stor variasjon og bredde blant bokbloggerne. Ingen er like, og vi er forskjellige som personer, har forskjellig skrivestil, forskjellig smak i litteratur osv.
Dear Josh, we stopped by to fuck you but you didn't answer the the door. Therefore you are gay. Sincerely Tiffany and Amber.
Jeg kom på at vi har en historiebok, men det er nok ikke den samme for den stemmer ikke med beskrivelsen du gir, dessverre: Min store billedbok
Jeg anbefaler litt fantasy(siden jeg la merke til at du har dette i din bokhylle her inne) :) "Mørk engel" av Laini Taylor(engelsk utgave "Daughter of Smoke and Bone) og "Sirkelen" av Sara B. Elfgren og Mats Strandberg. Tar du en titt i min bokhylle tror jeg begge bøkene er omtalt av meg her inne.
Eller barneboken "Tonje Glimmerdal" av Maria Parr. Den leste jeg fire ganger på rad med eldstemann her i huset. Fantastisk fin, hjertevarm, morsom og rørede bok. Voksne og barn her likte boka like godt. Lykke til med å finne leselysten! Det er trist når man havner i en lesetørke.
Dennis Lehanes persongalleri er ikke alltid like troverdig (i hvertfall ikke i de to første bøkene om Kenzie og Gennnaro, bedre i de frittstående Shutter Island og Mystic River), men plutselig toucher han innom vanskelige temaer med en voldsomhet som få andre forfattere får til og da kan det gjøre vondt å være leser - på en god måte.
I'll leave it to you, Sassenach," he said dryly, "to imagine what it feels like to arrive unexpectedly in the midst of a brothel, in possession of a verra large sausage.
I do know it, my own. Let me tell ye in your sleep how much I love you. For there's no so much I can be saying to ye while ye wake, but the same poor words, again and again. While ye sleep in my arms, I can say things to ye that would be daft and silly waking, and your dreams will know the truth of them. Go back to sleep, mo duinne.
Babies are soft. Anyone looking at them can see the tender, fragile skin and know it for the rose-leaf softness that invites a finger's touch. But when you live with them and love them, you feel the softness going inward, the round-cheeked flesh wobbly as custard, the boneless splay of the tiny hands. Their joints are melted rubber, and even when you kiss them hard, in the passion of loving their existence, your lips sink down and seem never to find bone. Holding them against you, they melt and mold, as though they might at any moment flow back into your body.
But from the very start, there is that small streak of steel within each child. That thing that says "I am," and forms the core of personality.
In the second year, the bone hardens and the child stands upright, skull wide and solid, a helmet protecting the softness within. And "I am" grows, too. Looking at them, you can almost see it, sturdy as heartwood, glowing through the translucent flesh.
The bones of the face emerge at six, and the soul within is fixed at seven. The process of encapsulation goes on, to reach its peak in the glossy shell of adolescence, when all softness then is hidden under the nacreous layers of the multiple new personalities that teenagers try on to guard themselves.
In the next years, the hardening spreads from the center, as one finds and fixes the facets of the soul, until "I am" is set, delicate and detailed as an insect in amber.