Konsensusen rundt Min kamp 1 er et symptom på manglende kritisk vilje. Vi har gode anmeldere i Norge. Derfor er det beklemmende når kritikk høres ut som om den er skrevet så og si knelende ved en alterring; når den forlater sitt rasjonelle domene og glir over i bekjennelse og lovsang.
(...) Jeg har også tenkt at Min kamp er en mytologisering av hverdagslivet. Som Ulysses av James Joyce viser at leseren, i likhet med Leopold Bloom, på en helt vanlig dag gjennomlever et epos på linje med Odyssevs', viser Min kamp at leseren, på samme måte som Karl Ove, i sitt liv lever ut Faust-myten, kjemper for å nå innsikt og sannhet. Og hvis det blir krevet, er kanskje noen hver villig til å pantsette sin sjel til djevelen. Ikke minst det intense eksistensielle alvor som dirrer under hele fortellingen, må ha bidratt til å skape mange engasjerte lesere.
Men allerede den gang, som liten gutt, forstod jeg meget klart at den utenommenneskelige natur er fundamentalt språkløs, noe som i mine øyne nettopp utgjør dens uhygge.
Vi har til nå omtalt de nye stedene vi finner på nettet, som virtuelle, eller kunstige, men det Calvino gjør i sin roman [Usynlige byer], er å vise at det virtuelle er like virkelig som alt annet vi kaller virkelig. Disse byene er ikke en annen verden, de er den samme verdenen som vi beveger oss rundt i ellers, de er en utvidelse av verden.
(...)
Til sjuende og sist medfører dette en oppvurdering av all fiksjon, inkludert Italo Calvinos Usynlige byer: En roman åpner ikke for en annen verden. En roman åpner for mer verden.
(...) og en forfatters bud nr. én er å krige mot klisjeene.
Er den såkalt psykologisk realistiske roman bare ønsketenkning, ren fantasi? For hvis darwinismen har rett, burde det å skrive realistisk, slik livet er, være å la slumptreffene få den rolle de faktisk har. At ting kan skje uten at det får konsekvenser. At episoder får være usammenhengende og uforløste. At man viser det uoverskuelige kaos. (...) Er altså det vi til nå har kalt realisme, egentlig romatikk?
Dette er velskrevet og elegant sakprosa hvor forfatteren bruker seg selv og sine meninger i passelige doser og veltimet som et dramaturgisk grep (enkelte kapitler slutter bl.a. med frampek av typen “det skulle bli et annet møte med hotellet enn jeg var forberedt på”). Den handler mer om Kongo enn om saken og på imponerende grundig vis utforsker Strøksnes sakskomplekset fra ulike vinkler og prøver å forstå med et åpent sinn, men også en kritisk holdning overfor bl.a. det meningsløse og altomfattende byråkratiet. De to siste sidene er noe av det sterkeste jeg har lest av sakprosa. Både som litteratur og kilde til å forstå Kongo er dette storveis.
Jeg vil at det skal ligge noe i postkassa. Gjerne hver dag. Jeg kan ikke forvente at noen andre skal sende noe til meg. Jeg må selv iverksette tiltak. Det kan bli et sånt dagens høydepunkt som folk snakker om.
Vet at det går an å legge inn nye lesedatoer, men jeg synes det hadde vært ryddigere om man også hadde en egen lesestatus som skiller mellom det man har lest for første gang, og det man ev. leser på nytt.
Hadde det vært en idé å lage en ekstra lesetilstand for bøker man leser på nytt? Trenger ikke hete noe mer avansert enn f.eks. «leser igjen».
En tendens jeg har lagt merke til er at mange forfattere mister synet. Om dette er på grunn av at de kaster det bort på ord og bokstaver og ark eller ikke, vet jeg ikke noe om. Dette er en liste for moro skyld.
Han har jeg ikke hørt om, det har sikkert blitt brukt flere ganger av andre. Takk for kort og godt svar.
'But Sirius shook his head and said,'She's got the measure of Crouch better than you have, Ron. If you want to know what a man's like, take a good look at how he treats his inferiors, not his equals' Hvor har Rowling tatt dette fra? Dostojevskij? ML King?
Årets bok-julegave fra meg selv er en ren fryd å lese. Tungt fordøyelig stoff formidlet på en forbilledlig enkel og entusiastisk måte. Får meg til å angre på at jeg ikke ble partikkelfysiker eller astrofysiker.
Etter noen måneder var vi skilt, det var en lettelse for oss begge, vi kunne reise tilbake til hver vår ensomhet, eller til nye forhold, til nye dører, nye rom.
Jeg kunne godt se, i speilet rett imot bordet mitt, at jeg var i ferd med å bli som de andre mennene i lokalet, jeg var i ferd med å bli alle, det vil si, jeg var begynt å ligne en hvilken som helst mann som sitter ved bordet og spiser alene, drikker alene, skjønt alene er jeg aldri når jeg får denne følelsen av samhørighet, også av tilhørighet: Man finner sin plass og forsvinner der, så stille man kan.
Snobbete gamliser