Det er aldri EN sann historie. Det er alltid mange historier. Hvis vi forteller dem. Og lar dem bli fortalt.
Jeg synes det var flott at boka var lang, ensformig og med mye repetisjon, det gjorde den ekte. For oss mennesker er livet ofte en kamp hvor vi kjemper for å komme videre i livet. Boka skildrer et liv som består i å være kreativ og ha suksess og samtidig prøve å holde en psykisk sykdom i sjakk. Jeg ble sliten av å lese boka- tenk da hvor slitsomt det er å leve et suksessfult liv samtidig som men er psykisk syk!
Jeg synes boka skildrer veldig godt hvordan det er å være alvorlig psykisk syk hvor det er inn og ut av psykiatrien, på tvang og frivillig. Boka ga et spark til psykiatrien om å skjerpe seg iforhold til hvordan man behandler mennesker med psykiske lidelser. Pasientene bør være hovedpersonen i sitt liv (ikke psykiaterene).
Jeg likte også denne boken godt og synes de små historiene om fastboende var veldig fasinerende men samtidig gjenkjennende. Eneste jeg kunne ønske var annerledes er formen. Jeg tror jeg hadde satt mer pris på boken hvis den var en novellesamling - følte den ble litt rotete.
"alt vit kan ikkje vera i eitt hovud"
"når situasjonen når det gjeld teori er så innfløkt, då har lekfolk rett til å stola på eige skjønn".
Ja denne boka har alt! En virkelig god historie med flyt og som gir mange refleksjoner. Den er proppfull av varme og mirakler. Flott fortellerstemme, 11år gammel gutt ved navn Ruben. Språket og oversettelsen må oså nevnes. Dette er en bok man virkelig koser seg med - jeg var der sammen med karakterene i midtvesten i USA på 1950-60 tallet og opplevde problemene livet bøy på for denne lille varme familien som fant sin egen måte å løse de på.
Vi blir ikke syke av det vi selv gjennomskuer, det gjør oss opprørske, sinte, triste eller avmektige. Det som gjør oss syke, er det vi ikke gjennomskuer, den samfunnsmessige tvangen vi har tatt opp i oss gjennom mors øyne og som vi aldri kan bli kvitt gjennom lesning eller dannelse.
... og Gud selv fant nok en utvei,
en overlegen positur, et
blendverk ... slik som det
alltid lyktes de mektige voksne
å trekke det lengste strå
til slutt, bestandig
få deg til å skjemmes,
aldri se deg som sin like,
men evig og alltid ydmyke
deg med velviljens grusomme maske
Hermann Hesse: Barnesjelen (Die Kinderseele)
Det er den samme fornemmelse av frihet i galskapen som i lykken. Man er fri, men helt for seg selv. Ubundet, fri fra de andre. Uten de andre. Uten sammenheng. Når det ikke gjør altfor vondt, er galskapen en ensom lykke.
Hvis man mister lykken når man blir født, får man den så igjen når man dør?
Kanskje lykken er en revne i livet, full av kjærlighet. Det er det fineste jeg kan si om den. Men den er et sår som gror.
Noen ganger merker vi at vi har sagt noe riktig. Noe som har ligget oss på sinnet lenge, uten at vi har vært helt klar over det. Det kan være noe nytt, aldri før hørt, men allikevel helt riktig. Det oppstår en særegen stemning rundt en, sterk, men også fin og skrøpelig. Og vi kan merke det på den vi har sagt det til, at nå behøver vi ikke si noe på en stund.
Jeg vet ikke om lykken finnes ett bestemt sted. Men når den er der, er det fristende å tro at den har noe med stedet å gjøre. Så blir man nær det stedet.
Den eneste kjærligheten man kunne stole på, var den man selv følte. Den som kom utenfra mottok man usikkert og tvilende. Og derfor med et endeløst behov for mer.
Få gråter som ulykkelig elskende. Sørgende kan gråte like voldsomt, men deres gråt har en annen tone. De gråter fordi noe er forbi, mens ulykkelig elskende gråter over en begynnelse uten fremtid.
De færreste tegn er mer enn tilfeldig valgt mål for menneskets fortolkningsbehov. Og de færreste fortolkninger er annet enn bekreftelser på fortolkerens egen situasjon.
Og når tiden brytes, oppstår det sprekker. I dem faller det mennesker. Noen skyves utfor.
Lauveng bygger ikke luftslott.
Jeg overhørte en gang en liten samtale mellom en pike på 5–6 år og moren hennes. Piken var fullt engasjert i leken med andre barn, om moren bemerket at hjertet hennes banket så fort. Piken svarte at "det er fordi jeg lever så veldig". Dette berørte meg dypt.
Når levde jeg "veldig"? Hvilke møter med mennesker, hvilke situasjoner og opplevelser har preget meg på den måten at jeg har kunnet si, ja, da levde jeg veldig? Har mitt liv svart til forventningene jeg hadde da jeg var ung? Kanskje var det mange hindringer i veien for utfoldelse og vekst? Kriser av ulik art som satte en stopper for det jeg ville? Eller kan jeg si at – jo, jeg har levd mitt liv?
«Ifjor midt på sommeren ble en liten norsk kystby skueplassen for noen høyst usedvanlige begivenheter. Det dukket opp en fremmed i byen, en viss Nagel, en merkelig og eiendommelig sjarlatan som gjorde en masse påfallende ting og som forsvant like så plutselig som han var kommet. Denne mann fikk endog besøk av en ung og hemmelighetsfull dame som kom i gud vet hvilket ærend og ikke torde være på stedet mere enn i et par timer før hun reiste sin vei. Men alt dette er ikke begynnelsen ...»
Mysterier, Knut Hamsun