Livets spor

forsoning med fortiden - tillit til fremtiden

Flux 2011 Innbundet

Forfatteren viser hvordan vi kan åpne oss for det livet kan by på ved å forsone oss med vår fortid. Hun presenterer metoden "biografiarbeid", som går ut på å finne en mening med det som har skjedd ved å ta utgangspunkt i sentrale livstemaer som vendepunkter, kriser, tilgivelse, forholdet til døde, og det som er "større" enn oss. Har litteraturliste.

Har livet svart til forventningene du hadde da du var ung? Eller var det mange hindringer i veien for utfoldelse og vekst? Kriser som satte en stopper for det du ville? Ved å forsone oss med livet slik det ble, kan vi åpne oss for det livet fortsatt har å tilby. Astri Hognestad presenterer en metode kalt biografiarbeid. Vi ser tilbake på livet for å skape en mening med det som har skjedd. Forfatteren tar utgangspunkt i sentrale livstemaer som vendepunkter, kriser, tilgivelse, forholdet til døden og til det som er "større" enn oss. Boken byr på ulike menneskers erfaringer, samt teori om de enkelte temaer. Hvert kapittel avsluttes med spørsmål til leseren, som hjelp til eget biografiarbeid.

Forlag Flux

Jeg overhørte en gang en liten samtale mellom en pike på 5–6 år og moren hennes. Piken var fullt engasjert i leken med andre barn, om moren bemerket at hjertet hennes banket så fort. Piken svarte at "det er fordi jeg lever så veldig". Dette berørte meg dypt.

Når levde jeg "veldig"? Hvilke møter med mennesker, hvilke situasjoner og opplevelser har preget meg på den måten at jeg har kunnet si, ja, da levde jeg veldig? Har mitt liv svart til forventningene jeg hadde da jeg var ung? Kanskje var det mange hindringer i veien for utfoldelse og vekst? Kriser av ulik art som satte en stopper for det jeg ville? Eller kan jeg si at – jo, jeg har levd mitt liv?

Som følge av reaksjonene vi blir møtt med fra nære omsorgspersoner, utvikler vi forestillinger om oss selv og andre. Vi gjør omsorgspersonenes blikk til vårt eget, og ser på oss selv slik de har sett på oss.

• "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Det finnes ingen helhet" av Helga Flatland
  • "Hellemyrsfolket" av Amalie Skram
  • "Alle vil hjem. Ingen vil tilbake - roman" av Helga Flatland
  • "Profeten" av Kahlil Gibran
  • "Jo fortere jeg går jo mindre er jeg - roman" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Miraklene i Santo Fico" av D.L. Smith
  • "Bli hvis du kan. Reis hvis du må - roman" av Helga Flatland