Det er bare noen få som omkommer fordi de ikke kan holde ut livspressset, fordi erkjennelsen gir dem mer enn de kan bære. Hvorfor er det sånn? Fordi vo redder oss ved å redusere vårt bevissthetsinnhold. Hos dyrene er lidelsen begrenset til smerten i seg selv, hos mennesket slår den huller inn til verdensangsten, livsfortvilelsen, idet mennesket ser seg selv som en midlertidig ansamling av grunnstoffer et kort øyeblikk mellom evighet og evighet, blir det universets vergeløse fange og den kosmiske panikkfølelsen er et faktum. Menneskets tragedie er erkjennelsesmessig, ikke fysisk.
Det er befriende å forstå også det som er smertefullt. Landskapet lyses opp og man ser bedre hvor man befinner seg. Det er ikke vakkert, men lettere å orientere seg når man ser.
...men en ting skal jeg vite når jeg dør, at da jeg følte for å skrike, skrek jeg. Det skrikes som kjent en hel del i verden, men det er ikke alle forunt å skrike sitt egentlige skrik.
Takk! Gled deg til Kepler-bøkene :-)
Så enig,så enig! Vi har utrolig mange bra krimforfattere i Norden! Håkan Nesser har jeg lest en god del bøker av, og liker dem godt, men har dessverre ikke fått lest de siste av ham. Noterer meg ovennevnte og skal prøve å få lest den om ikke så altfor lenge! Har bare så utrolig mange gode bøker "på vent"..og skulle ofte ønske døgnet hadde mer enn 24 timer så jeg kunne fått lest enda mer enn jeg allerede gjør, det er så mange bra bøker....! Har nettopp kjøpt "Ildvitnet" av Kepler og den skal jeg kose meg med i påsken,har lest de 2 andre "Hypnotisøren" og "Paganinikontrakten" som begge var kjempespennende! Så flott at du har kjøpt "Flaskepost fra P" som bursdagspresang til deg selv, da håper jeg virkelig den innfrir forventningene! Ha en god og fin lesepåske!!
Å gi en krimbok/thriller terningkast 6 hører med til sjeldenhetene for min del, om jeg noen gang har gjort det. Stort bedre enn dette kan det vel ikke bli! Ble sugd inn i handlingen fra første side og den var omtrent umulig å legge fra seg. Handlingen og karakterene er troverdige og en får innblikk i religiøs fanatisme på sitt verste og hva den kan gjøre med folk. Og så den herlige humoren som en ikke kommer utenom i bøkene til Jussi Adler-Olsen! Bare gleder meg til å lese mer av denne forfatteren! Anbefales på det varmeste!
Vil absolutt anbefale deg å gi Linn Ullmanns tidligere bøker en sjanse! Har alltid likt bøkene hennes veldig godt og synes hun hører med i toppsjiktet blant norske forfattere! Jeg har lest de ovennevnte med unntak av "Nåde". "Det Dyrebare" har jeg hatt på skal-lese lista mi siden jul nå, og jeg bare Gleder meg til å få begynt på den!
Ja det er flott humor i bøkene hans samtidig som de er velskrevne og ikke minst veldig spennende! Fikk helt sansen for forfatteren etter å ha startet med Kvinnen i Buret. Gleder meg til å lese de 2 neste også!
Takk! Så kjekt at denne tråden ble tatt opp igjen!
Man skal gjøre tingene mens det er tid.
Kvinnen i buret
Fange uten navn, celle uten nummer
Djevelen holder lyset
For dagene er onde
Min kamp
Aldri mer fri
Livstid
Ingen var vitne
Alle dør alene
J.Timberman, Karin Fossum, K.O.Knausgård, Liza Marklund, Elizabeth George, Hans Fallada
Den lærdommen man kan trekke av store lidelser, er ofte ikke annet enn at livet kan være et helvete, og det er en lærdom man kan klare seg uten.
Sier bare Gled deg!!
Dette er Roy Jacobsens beste!! Må innrømme at jeg aldri har vært noen stor beundrer av hans bøker, men denne klarte jeg knapt nok å legge fra meg! Var inne på tanken å gi den en sekser, men landet allikevel på en sterk femmer!
Når fortiden kommer rasende inn i nåtiden, åpner menneskene seg opp. Mesteparten av tiden er vi lukket som muslinger, til og med for vårt eget liv. Mesteparten av tiden bare lever vi, her og nå, dagene våre er fylt opp av kroppene våre, kroppene våre er fylt opp av dagene våre, det er alt vi makter å bære, og derfor forblir vi lukket for alt som ligger utenfor det punktet hvor vi befinner oss. Når så fortiden kommer brasende inn dørene åpnes vi, og det er ikke bare mot fortiden vi åpnes, vi åpnes for alt, mot fortiden, mot nået, mot framtiden, brått står vi der som vidåpne dører, og absolutt alt blir vi i stand til å ta inn. Der er en nådeløst naken situasjon å befinne seg i, og så rart er det vel ikke at vi det meste av tiden må være så lukket som vi er, for beina våre ville ikke vært mulige å balansere på om denne åpenheten hamret oss opp hver dag.
Det spiller ingen rolle om det bare er en som kjemper, eller om det er titusen; når denne ene skjønner at han må kjempe, så kjemper han, uansett om han har noen å kjempe sammen med eller ikke. Jeg var nødt til å kjempe, og jeg ville ha gjor det igjen.
Etter å ha lest anmeldelsen din, og også sett intervju med forfatteren av denne boka på Nrk2 Bokprogrammet i går kveld (1/11)hvor temaet var ondskap, fikk jeg veldig lyst til å lese denne! Så også at Erika Fatland er nominert til Brageprisen for boka!
Denne boka var en helt grei pageturner, men synes første halvdel av boka var dårlig, litt for detaljert uten at noe særlig skjedde. Men den var uansett skrevet på en sånn måte at en fikk hele tiden lyst til å lese videre. Hva gjelder å sammenlikne med forfatterne Kate Morton og Cecilia Samartin synes jeg de skriver noenlunde i samme stil og liknende tema, så det blir litt vanskelig å si om jeg likte Katherine Webb bedre. Kan bare si at de skriver sånn midt på treet greie og lettleste underhodlningsromaner alle tre!
Har denne boka liggende og gleder meg veldig til å lese den!
Beklager hvis du har oppfattet det sånn at dere som likte boka bare har slukt den rått og ikke har noen egen mening. Tror det er viktig når en leser en bok, enten den har fått gode eller dårlige anmeldelser, å skyve det litt vekk fra tankene mens en leser og så bare gjøre seg opp sin egen mening. Eller starte med "blanke ark" som de sier. Det er lett å bli forutinntatt og revet med av alt som tidligere er sagt og ment om en bok, så å ikke sluke alt rått var mest en påminnelse til meg selv. Når en bok har fått så mange gode anmeldelser er det vel viktig å komme med motinnlegg hvis en ikke er enig. Det er vel det dette forumet er til for, eller?