Fasandreperne

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Aschehoug 2010 Innbundet

I 1987 blir et søskenpar myrdet. Etterforskningen peker mot en gruppe kostskoleelever, men saken henlegges inntil en av de mistenkte tilstår ni år senere. Kriminalinspektør Carl Mørck begynner å grave i materialet og oppdager at noe er galt. Dette er andre bok om Avdeling Q.

"Fasandreperne" er en imponerende oppfølger til "Kvinnen i buret", spennende så det holder! Vi møter på ny kriminalinspektør Carl Mørck, leder for politiets Avdeling Q for uløste saker, og assistenten Assad. Denne gangen står de overfor en gammel drapssak der etterforskningen pekte mot en gruppe kostskoleelever fra noen av Danmarks rikeste familier. Saken ble henlagt, men ni år etter tilstod en av de mistenkte. Når Mørck og Assad imidlertid begynner å grave litt, oppdager de at noe er veldig galt. Tre av landets mektigste menn er på desperat jakt etter posedamen Kimmie. Hun vet noe som kan knuse dem. Men Kimmie har sine egne planer for hvem som skal jakte hvem.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788203212482

EAN 9788203212482

Serie Avdeling Q (2)

Omtalt sted Danmark

En fantastisk bok! Lurer på om dette er den beste kriminalromanen jeg har lest- enn så lenge!:)

Vanligvis liker jeg best å finne ut selv hvem som er den skyldige. En skikkelig "Who Done It" er noe jeg elsker. kanskje litt gammeldags slik.
"Fasandreperne" er ikke slik. Vi blir fortalt nok så tidlig hvordan det hele henger sammen. Men underlig nok blir det spennende likevel.

Skal jeg har noen innvendinger, må det være enda en underlig, litt asosial kriminalbetjent som står utenfor det gode selskap men likevel leverer glimrende resultater.
Dette er litt utbrukt.

Nå må jeg bare passe på å ikke lese meg lei på forfatteren.
Den fellen har jeg gått inn i litt for ofte...

Jeg er i Jussi Adler Olsens verden, tredje bok på kort tid. Fjerde er kjøpt inn. Det er sommer, det er krim.
Men hva begynner å skurre? plottet er for godt til å være sant, jeg sitter igjen med en følelse av å ikke helt tro på det. Nå etter min tredje bok syns jeg forfatteren blir noen hakk for kreativ i å etablere sine plott. Og da sitter jeg igjen med en følelse av "dette blir for mye, jeg tror ikke på det".
Hva liker jeg?
Jo, det er jo samhandling mellom hovedpersonene i politiet; dialogen, personskildringene og den atmosfæren forfatteren etablerer der. Og skal jeg være helt ærlig tenker jeg at det jeg liker med denne forfatteren egentlig handler om hva som skjer i privatlivet til etterforsker Carl Mørck og det som skjer på kontoret.
Kommer sikkert til å lese en fjerde bok......men plutselig fikk jeg trang til å lese noe annet enn krim.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Härlig dansk deckare med underbart olika personligheter som löser gamla saker. Bra skrivet och läst!!

Man skal gjøre tingene mens det er tid.

Når alt var klart i hodet hennes, ville hun reise seg opp. Gå bort til Dybbølsbro stasjon. Ta heisen ned til perrong 3 og så vente i den andre enden til et av hurtigtogene suste forbi. Hun ville strekke ut armene, stille seg helt ut på kanten av perrongen og så ville hun si: "Dere slipper ikke unna, fordømte svin."

Vis dine medmennesker respekt, så danser de, hadde læreren hans på Politiskolen sagt. Det var pokker så sant.

Det hørtes ut som om han plystret baklengs. Ikke bra.

"Heller en hard kule i skallen enn to visne i underbuksa."

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Liste mest for meg selv - for å huske/holde orden på bøkene jeg leser. Dette skulle jeg begynt med i 1970 - DET hadde vært moro å hatt,det! ;)

• "Den grenseløse" av Jussi Adler-Olsen
  • "Marco-effekten" av Jussi Adler-Olsen