Ja, det overrasket meg litt. Jeg var faktisk ikke klar over det var mulig å lese diskusjoner her inne uten å være pålogget. Det burde jo være mulig å gjøre noe med. Men på den andre siden, hvem som helst kan jo registrere seg her for å kunne lese diskusjoner hvis de ønsker å snoke. Men det ville legge et lite hinder i veien kanskje?
Jeg synes vel heller ikke vi kan forvente at folk skal fremstå med fult navn. Men jeg synes det er fint når man gjør det.
Men hvis en person ikke er offentlig kjent (og vi har vel en håndfull kjendiser her inne også) så er vel et hvilket som helst bilde og nick like mye verdt for meg som fullt navn og fjeset ditt. Jeg har aldri giddet å google andre bokelskere.
Poenget er vel at vi lærer å kjenne en bokelsker bare h*n har et unikt bilde og nick. Man trenger ikke fullt navn osv. Og de fleste som er her inne en stund investerer vel såpass i sin fremtoning her inne at de ikke sier så mye annet enn de ville gjort under fullt navn.
Det at diskusjonene ikke skjer RL - ansikt til ansikt (som med all internett aktivitet) tror jeg er en sterkere grunn til at det kan bli litt krangling og kværuleringe innimellom.
Men veldig godt spørsmål forresten. Det er verdt å stille slike spørsmål fra tid til annen, og ta seg tid til å tenke over hvordan en kommuniserer.
Jeg er i samme bås som deg, og har derfor mindre bekymringer med å bruke fullt navn.
Vi har hatt diskusjoner om euroburgere, Berlinerpopler og nå Drageløperen/ kommersiell litteratur og det begynner omtrent alltid med at noen uttaler seg meget negativt om denne typen bøker. Siden jeg har lest mye av det som rakkes ned på, uten at jeg nødvendigvis er ukritisk til disse, hiver jeg meg på mest fordi jeg blir provosert over at mange ikke tenker på det finnes en del bokelskerer som liker disse bøkene og sikkert tar det personlig at deres litteratursmak stadig blir stemplet som lett og unyansert.
Jeg kan forstå at man kan la seg provosere når man føler ens smak bli angrepet. Men det var da ikke det som var tilfellet her.
Trådstarter fortalte om en samtale hvor hun hadde spurt en person om vedkommende hadde lest Drageløperen/Tusen strålende soler. Og vedkommende svarte: "Huff, nei de er altfor kommersielle."
Hvis man skal la seg provosere på det grunnlaget, så virker det som du leter med lys og lykter etter noe å bli provosert over. Da ligger lista temmelig lavt, og jeg tror ikke det tjener deg eller diskusjonen å være så hårsår på din smaks vegne.
Der er jeg ganske enig med deg! Kanskje ikke at det er helt håpløst med slke diskusjoner, men at ingen skulle behøve å måtte forsvare seg og sitt.
Og det var jo det som skjedde i denne tråden. De som har som utgangspunkt at fx Drageløperen er for kommersiell for at de velger å lese den måtte forsvare seg.
Anmeldelse av boka på huvenes.no
Det jeg får en følelse av at dette koker ned til er at noen føler at deres smak blir angrepet. Og går ukritisk til motangrep.
Person A sier: "Jeg gidder ikke å lese sånne bøker."
Person B hører: "jeg gidder ikke å lese de teite bøkene du liker, og du er teit som liker dem."
Ser du feilslutningen?
Hvilke valg jeg gjør om hvilke bøker jeg leser er jo ikke noe verdiutsagn om din smak og de bøkene du leser.
Sakte og sikker vekst er sikkert å foretrekke. I den grad man kan velge sånt. Da blir liksom ikke forandringene så brå og uoversiktlige.
Jeg synes jeg ser merkbart mer aktivitet i diskusjoner nå enn for et år siden. Så det er ikke bare fler som har registrert seg, fler er aktive også. Og det er jo storveis. Men som du sier, det blir spennende å se utviklingen. Vokser treet inn i himmelen? Kanskje?
Mellom 445 og 772 nye bokelsker i mnd. siden august ifjor er mektig imponerende egentlig.
Takk for ditt bidrag! Det var stas å få en ny gjesteblogger.
To klassikere som handler om dyr, selv om den ene ikke handler om ville dyr og den andre strengt tatt ikke foregår i villmarken:
Watership Down (flukten til Watership) av Richard Adams.
Animal Farm av George Orwell.
Jeg tenker at det man mener med "kommersiell" i denne sammenhengen er bøker som er skrevet nesten primært for å selge godt. Og at forfatteren har sitt publikum i tankene når hun skriver og lar det styre kunsteriske valg.
Jeg tror det er mange forfattere som ikke gjør det også. Forfattere har vel mange grunner til å skrive bøker, og det er kanskje mange av dem som ønsker å bli lest av flest mulig. Men jeg tror også det er mange forfattere som gir beng i om de blir lest eller ikke, men har andre grunner for å skrive.
Men som med livet generelt så er det nok mange grunner og glidende overganger.
Hvis man som bokelsker har som mål og styre unna bøker fordi dem er lest av mange og dermed blitt populære så vil man gå glipp av mange flotte historier. For min del er målet å jakte på gode bøker og om det er en krimbok, klassiker eller en kommersiell bok har liten eller ingen betydning.
Jeg tenker at som bokelsker så er denne problemstillingen neppe så aktuell. For de fleste av oss har vel ikke problemer med å finne bøker å lese, snarere tvert imot. De fleste av oss har et luksusproblem i så måte. Så når jeg styrer unna visse bøker som fx krim, "euroburgere" og andre bøker som blir veldig populære, så tror jeg ikke at jeg dermed går glipp av så mye, men tvert imot hjelper det meg å sile og sortere slik at jeg lettere kan velge de flotte historiene. For min "shortlist" over bøker jeg har som jeg har lyst til å lese begynner å bli temmelgi lang. Jeg har vel lesestoff for et par år minst.
Jeg vil da anbefale å se det ann. Hvis man slumper på å legge inn lesedato først og forandrer status fra "leser" til "har lest" etterpå, og hvis det da ikke fremstår riktig, da kan det være at du trenger å la databasen få tid til å oppdatere seg. Vent og se om det ordner seg etter en liten stund! Evt. kan man prøve å oppdatere siden ved å trykke F5.
Jeg har flere ganger lagt inn lesedato først, også endret status fra "leser" til "har lest" etterpå. Og det har alltid vært uproblematisk. Det står alltid at jeg har lest boka en gang.
Men jeg har lagt merke til at etter at jeg har lagt inn lesedato, og før jeg har endret status fra leser til har lest, så står det at jeg har lest boka en gang og leser den påny nå. Men etter at jeg har forandret status til "har lest", så står det at jeg har lest boka en gang, med riktig årstall.
husker at jeg takket nei til gratis leseeksemplar på den norske utgaven da jeg jobbet i bokhandel. fikk litt pepper for det av de andre på jobben. da sa jeg at enten så leser man den på svensk eller så dropper man det. har ellers et godt øye til Heinesen forlag. historien er fantastisk, men en gjendiktning er viktig for at man skal sitte igjen med samme følelse som da man leste den originale teksten. tror at den svenske teksten er å få tak i på biblioteket. hilsen "dumrian"
entreen hørtes rart ut. husker ikke på stående fot hva det stod i den svenske utgaven.
Du satte ord på endel av det jeg tenker i forhold til slike "populære bøker". Jeg vet ikke helt hvorfor, men når en bok blir populær og "trykket til så mange bryst" som fx Drageløperen, Tusen stålende soler, Øya osv., så tenker jeg automatisk: "mneeeeh, jeg styrer meg". Jeg tror ikke det kommer av snobberi heller, det er nærmest instinktivt. Kanskje jeg er litt elitist og åndssnobb, men jeg føler meg ikke sånn.
det finnes ingen offentlig liste.
går ikke kvinner i bukser? ser for meg at en knakende god tegneseriekrimroman. det kan være noe for å få fart på denne sjangeren som går på tomgang.