Foreldre «vet» (selv uten å ha fått opplæring) at det er lurt å snakke «babyspråk», bruke tydelige ansiktsuttrykk og gi babyene tid og mulighet til å respondere og imitere. Både foreldre og barn faller naturlig inn i en «samtale»-rytme der hver får sin tur. Og babyene responderer på måter som synes å være «programmerte», men som også er avhengig av en aktiv og oppmerksom voksenpartner. Blir den voksne forstyrret, for eksempel av en mobiltelefon, går kommunikasjonen lett i stå. Og om barne ikke får den rette kommunikasjonen fra de voksne, blir de hemmet i sin utvikling.
For å lære å bruke språk, og å tenke, må barn få kommunisere med voksne, helst med direkte ansiktskontakt. Og ikke minst må de høre mye, levende språk. Vi har sett eksempler på hvor skjevt dette kan gå, for eksempel med barnehjemsbarna fra Ceaușescus Romania. Likevel er vi i ferd med å gjøre noe av det samme i dag - ved å overlate barn til skjermmedier i stedet for levende kontakt. Hvilke følger dette kan få for barns sosiale og kognitive utvikling, og for samfunnet, er vi så vidt begynt å oppdage.
Når vi snakker om kunstig intelligens, eller KI, har vi (inkludert de som utvikler denne teknologien) en tendens til å snakke om intelligens som noe som finnes inne i hvert menneskes hode, som en individuell «teknologi». Men hemmeligheten bak menneskehetens suksesser, og det som har berget oss fra mange katastrofer, er den kollektive intelligensen vi er koblet til, og som vi benytter oss av hver gang vi tenker, hver gang vi vurderer noe. Ikke bare hva vi lærer oss i kulturen vi lever i: fra foreldre, fra skole og så videre. Det vi også bærer med oss, uten å tenke over det, er den samlede kunnskapen evolusjonen har lagret opp gjennom millioner av år.
Jeg leste denne vesle boka i hytteveggen en grå ettermiddag tidlig i oktober. Hytta er uten strøm, i bålpanna brant kraftig furuved, og sammen med to glass skotsk kyst-whisky blei dette en nydelig opplevelse.
Både president Trump og president Biden har utropt Kina som sin hovedfiende. USA ønsker norsk deltakelse i kampen mot Kina. Det innebærer direkte deltakelse i NATO operasjoner i Sør-Kina havet, handelsrestriksjoner, opprustning oa.
Mens USAs ledere og "USA-tro" forfatterne sier Kina vil erstatt USA som verdens hersker, sier andre at Kina ikke ønsker dette, i alle fall ikke gjennom militære midler, men sakte endre de globale reglene gjennom økonomisk handel. BRICS sier de vil skape «en mer rettferdig og demokratisk verdensorden», «forsterke samarbeidet for global og regional stabilitet og sikkerhet», «fremme økonomisk og finansielt samarbeid» og «styrke folk-til-folk utveksling for sosial og økonomisk utvikling». Dette får stadig større oppslutning i verden.
I det som tradisjonelt var norsk venstreside blir Kina av noen omtalt som "imperialist", av andre som et land på vei mot sosialisme.
Bøkene på denne lista taler for og imot disse oppfatningene. De gir en vurdering av Kina fra et marxistisk perspektiv - og fra den vestlige maktas synsvinkel.
There are essentially two types of society; mixed economies with public checks and ballances, and oligarchies that dismantle and privatize the state, taking over its monatary and credit system, the land and basic infrastructure to enrich themselves but choking the economy, not helping it grow. The lesson of history is that privatized oligarchies polerize and become failed states. Mixed economies with governments strong enough to protect their society and people from predatory rentier exploitation are successful and resilient.
Seeing the Pax Americana unravelling, Brzezinski by 2016 acknowledged that United States «is no longer the global imperial power». That is what is making so urgent its antagonism toward China and Russia, along with Iran and Venezuela. The conflict is deeper than just national trade rivalry. The underlying issue is whether money and credit, land, natural resources and monopolies will be privatized and concentrated in the hands of a rentier oligarchy or used to promote general prosperity and growth. This is basically a conflict between finance capitalism vs. socialism as economic systems.
Den økonomiske beslutningsmakten er sterkt sentralisert, og John Dewey kan knapt sies å ha overdrevet da han omtalte politikk som «den skyggen som kastes over samfunnet av storkapitalen».
Akkurat hvor redusert den offentlige arenaen burde være, er et omstridt spørsmål. De siste 30 årenes nyliberale initiativer har hatt som formål å innskrenke den og overlate den grunnleggende beslutningsprosessen til private tyranniet som stort sett ikke kan stilles til ansvar, og som er nær knyttet til hverandre og til noen få mektige stater. Dermed kan demokratiet overleve, men i en sterkt redusert utgave.
Et annet sentralt mandat for Institutt for futuristisk lingvistikk er arbeide for å bevare norsk som bruksspråk i Norge. Hun som er ansvarlig for prosjektet Maintenance of Norwegian as the Future Language of Norway, har spurt om det hadde vært mulig å publisere i alle fall deler av arbeidet på norsk, men det måtte instituttledelsen avvise, for med norsk som publiseringsspråk kan resultatene bare publiseres i norske, til nød skandinaviske, tidsskrifter, det gir ikke nok credits, som igjen er grunnlaget for kommende års bevilgninger til Futling.
Thelonius Monk har sagt: «Det jeg vil si, er at du må spille som du selv vil. Ikke bry deg om hva verden har lyst til å høre. Om du spiller akkurat sånn som du har lyst til å spille, så vil verden komme etter og forstå hva du holder på med. Selv om det kan ta femten-tjue år. «
I følge ny forskning øker antallet nerveceller som dannes i hippocampus radikalt ved aerob trening. Med aerob trening menes aktiviteter som svømming eller jogging, altså middels anstrengende trening over lengre tidsrom. Men om man lar de nyfødte hjernecellene bare ligge der, forsvinner de etter tjueåtte timer uten å ha gjort noe som helst nytte for seg. Det er skikkelig bortkastet. Om de nyfødte hjernecellene derimot utsettes for intellektuell stimulans, aktiveres de, kobler seg på hjernens nettverk og blir en organisk del av et signalformidlende fellesskap.
Raymond Carver, en forfatter jeg har stor respekt for, likte også denne formen for finsnekring. Han lånte en annen forfatters ord og skrev: «Når jeg har skrevet en novelle, lest nøye gjennom den, tatt vekk noen kommaer, lest gjennom den én gang til og så satt kommaene tilbake der de sto, da vet jeg at novellen er ferdig.»
«Fantasi er hukommelse» («imagination is memory») slår James Joyce ganske enkelt fast. Ja, nettopp. James Joyce treffer spikeren på hode. Fantasien går ut på å sette sammen løsrevne minnebilder, bruddstykker som har mistet sin sammenheng.
«Det gjelder å svømme motstrøms», har den polske poeten Zbigniew Herbert sagt. «Det eneste som lar seg drive med av strømmen, er søppel.» Dette er ord man blir sterk av.
For at en kunstner skal kunne karakteriseres som original, må han eller hun etter min mening fylle følgende kriterier:
1. Hun eller han må ha en helt egen stil (klang, stemme, form, farge)
som skiller seg fra andre kunstnere, og som lar seg gjenkjenne ved første
blikk eller første akkord.
2. Denne stilen må han/ hun ha utviklet på egen hånd, og den må hele
tiden videreutvikles. Hen kan aldri bli stående på stedet hvil, men
må være drevet av en iboende spontan skaperkraft.
3. Den personlige stilen må med tiden bli et referansepunkt for andre,
bli en del av den kollektive bevisstheten om hva kunst er og tjene
som inspirasjonskilde for kommende kunstnere.