Foreslår Forrådt av Amalie Skram. Fra bokdatabasen:
Ory gifter seg bare 17 år gammel, og går rett fra barneværelset over til ektesengen om bord på skipet til ektemannen, 30 år gamle kaptein Riber. Ekteskapet er i utgangspunktet dømt til å mislykkes, og skipsreisene de legger ut på, fortoner seg i stadig større grad som levende mareritt for begge ektefellene. Boken er en hundre år gammel klassiker om kvinners lange vei til frigjøring, og regnes som et svært sentralt verk innen naturalismen og den kvinnefrigjørende litteraturen.
Min første bok av Teige, men kanskje ikke den siste ... Tror heller ikke at dette er hennes beste?
Blant mye horror og mørk lesestoff ellers, vil man også av og til lese noen realistiske romaner. Valget falt på Morfar pustet med havet siden jeg ikke har lest altfor mange romaner basert på andre verdenskrig, dessverre. Har også vært nsygjerrig på å utforske Trude Teiges forfatterskap.
Morfar pustet med havet er om to brødre fra Grimstad, Sverre og Konrad. De mister foreldrene sine i svært ung alder, og Sverre lover å passe på Konrad, siden han er storebror. Han har lovet sin mor å beskytte ham. Som sin far, blir de sjøfolk og ingen steder er trygt. Andre verdenskrig er i gang og det er bare spørsmål om tid før man selv blir omringet og tvunget til nye, og truende hverdag. Det skjer med brødrene Sverre og Konrad da de og deres mannskap blir angrepet av en japansk ubåt. Brødrenes vei skilles, og fokuset blir videre satt på Konrad og en annen mann som fraktes i en livbåt som til slutt havner i Java. Der møter Konrad en norsk sykepleier som heter Sigrid. Konrad er i dårlig forfatning. Vil hun få ham på bena igjen, og blir deres veier også splittet av japansk nasjon som stadig nærmer seg med sitt strenge regime?
Forutsigbar fortellerstemme
Spennende utgangspunkt, men hadde nok likt boka bedre hvis den var skrevet av noen andre. Teige skriver ikke dårlig. Det er ikke det jeg mener, men det blir litt ofte pompøst og forutsigbart over det hele. Det er lite overraskelser og man kommer ikke helt inn i dybden av karakterene. Det var et savn. Men interessant og brutalt om hvor strenge og groteske det japanske regime kunne være. Ofte leser man om tyske konsentrasjonsleire når man leser romaner som er basert på andre verdenskrig. Det var interessant å bli bedre kjent med hvordan det var i en annen verdensdel.
Spesielt interessant var det å lese om hverdagslige livet før andre verdenskrig rammer hovedkarakterene for alvor. Hvordan de frykter det verste, og bare venter på å bli fraktet av sted mot sin vilje. Det var også fengslende å lese om hvordan fangene støtter hverandre til tross for matmangel, søvnmangel, og dårlig helse generelt. Alt de blir tvunget til å gjøre og likevel holde ut med håpet om at livet begynner etterpå.
Ikke alle relasjoner er like troverdige
Det jeg dog ikke ble særlig overbevist om er en relasjon hvor det oppstår instalove. Mennesker som får følelser for hverandre nesten med en gang de møtes. Det er ikke troverdig i bøker for voksne eller ungdomsbøker. Det kan skje, men det blir ofte malplassert i bøker og ødelegger noe av spenningen som allerede var der. Jeg var heller ikke spesielt fan av Sigrid som fremstilles som en slags superkvinne som vet råd til enhver tid, ingen svakheter eller noe særlig menneskelig ved henne. Kanskje litt hardt å si, men savnet å se mer menneskelige sider av henne.
En brutal og kunnskapsrik roman om andre verenskrig, men det blir nokså gjentakende og litt for mye om forelskelse.
Fra min blogg: I Bokhylla
Takk for at du maser og at du gidder :) Vi er en treg gjeng for tiden. Hadde lyst til å foreslå en bok av Sigrid Undset, men de som var aktuelle er vanskelige å få tak i. Skal prøve å komme med et forslag innen fristen.
Hele ettermiddagen tilbrakte jeg i senga på rommet hans, og naiv som jeg var, trodde jeg at ordene kunne erstatte kjærligheten og at fortiden kunne rettes opp bare man ga seg hen til minnene.
Jeg tok feil. Selvsagt tok jeg feil.
Arkeologi er en tolkningsvitenskap, som de fleste andre vitenskaper. Det vi mener vi vet om fortiden, er arkeologenes tolkning av det de har funnet. I vitenskapen vet vi, som vi allerede har påpekt, ingenting med absolutt sikkerhet.
En "uventet krise" er et velkjent grep i maktmisbrukende politikeres manipulasjonsregister. En slik krise kan for eksempel bety at man må oppløse opposisjonspartier, oppheve ytringsfriheten og arrestere opposisjonelle.
Ja, det blir spennende tider nå når Norge har åpnet opp igjen. Foreløpig nyter jeg det fra avstand, og er glad for det.
Akkurat nå leser jeg Om skjønnhet, av Zadie Smith. Dette er månedens bok i En slags bokklubb.
Nrk sa om den: 'Det er strålende komedie, full av ironisk morskap over hvor vanskelig det kan være å spille en annen rolle i livet enn den du egentlig var tiltenkt, hvor vrient det kan være å bli en av de andre – uansett om du vil aldri så gjerne. Zadie Smith er morsom, klok og ikke minst infam. De som husker 80- og 90-tallets pakistansk-britiske sjefshumorist Hanif Kurieshi, vil vite å sette pris på Zadie Smiths utlegning av skjønnheten i all dens gru.'
Så langt, så bra :)
Ønsker alle en fortsatt fin helg!
Nå har jeg kost meg med å se filmatiseringen av Ved Vejen én gang til, og jeg oppdaget da noe utrolig fascinerende som har gått meg hus forbi tidligere. Det øyeblikket da forfatteren så den ukjente kvinnen i vinduet, som jeg har fortalt om ovenfor, er tatt med i filmen! Vi ser Katinkas drømmende ansikt i vinduet idet et tog kjører forbi, og i togvinduet ser vi et kort øyeblikk en "herre" som ser mot henne, - utvilsomt Bang selv! Fikst og dyktig gjort, - en slags filmatisk intertekstualitet! Så nå kunne jeg ikke dy meg, men er i gang med å lese Ved Veien for tredje gang!
Fornuft og følelser, den evige konflikten. Hva var verst? Et hjerteløst hode eller et hodeløst hjerte?
Jeg hadde alltid vært en løgner. Løgn er for sjelen det mark er for et lik. Men så hadde jeg jo alltid vært fascinert av forråtnelsen.
Stillheten har også sin stemme,
Du hører den hviske
i grankronene om høsten
eller en havnatt under månen
når tidevannet møter nakne strender.
Jeg er her nok, sier stillheten,
bare så du vet det,
jeg er her nok.
Stig Holmås, DIKT: Innom, 2019
Ofte vet man ikke hva man skal skrive. Det gjelder også denne boka. Kan begynne med å skrive at det var hard lesing.
En grotesk og spesiell dyresak
Grunnen er at store deler av krimsaken er om dyreplageri, og det er hardt å lese om for oss dyrevenner. Deler av seksten hester blir funnet på et jorde. Hodene er delvis begravd slik at det ene øye er vendt opp mot sola. Bonden som bor i nærheten, sier at det ikke er hans hester, så kriminaletterforsker Alec Nichols får en storjobb med å oppsøke eierne deres. Med seg på laget får han veterinærpatolog Cooper Allen, men de har kun få dager på å få fremgang i saken. Hvem eller hva har drept hestene på en så brutal måte? Er det satanister som står bak, et fenomen, eller et sjeldent virus? Er det trygt for Nichols og Allen å granske åstedet uten at det skjer dem noe?
Underveis i denne dystre og triste saken, kommer de over flere dyretragedier og saken tar en mørkere vending. Nichols er enkemann og bor alene med tenåringssønnen, Simon. I småbyen Ilmarsh er det meste nedlagt og fremstår mer og mer som en spøkelsesby. Kommer han til å gå overens med Cooper Allens, og vil saken ende opp som et uløst mysterium, såkalt cold case?
Smårotete, men fascinerende fortellerstemme
Det tok noe tid å komme seg inn i handlingen siden Buchanan har på en måte sin egen skrivestil. I begynnelsen er handlingen noe her og der, hopping i tid og perspektiv, og kapitlene kan virke noe opphakkete. Men så fort man venner seg til fortellerstemmen, blir man mer engasjert i handlingen, også. Temaet er noe hardt siden boka inneholder som nevnt en del om dyreplageri, og saken tar en del ondskapsfulle vendinger.
Samtidig er boka fascinerende å lese og klarer å holde på mysteriet. Hvorfor Seksten hester har fått en del lave vurderinger, skjønner jeg ikke. Men det er ikke første gang jeg har likt en bok andre ikke like så godt, og omvendt. Det slår ikke feil. Syntes det var interessant å lese om både stedet og de få folka som er igjen. På mange måter virket det som et øde, stille og et nitrist sted. Syntes følelsen av isolasjon og britisk natur hjalp å løfte krimsaken, og gjøre den enda mer uhyggelig.
Gi denne boka tid og tålmodighet. Det er vel verdt det. Jeg er spent på hva mer Buchanan kommer med, for dette blir ikke min siste bok av ham.
Fra min blogg: I Bokhylla
Når mennesket ikke lenger følte trang til å vite, vendte det tilbake til huleboerstadiet.
Atter svant alt bort , bare luktesansen var tilbake., det duftet uutholdelig sterkt av skog og tøende snø. Alt steg så usedvanlig klart frem - skogen og natten og veien og det , at nå snart , om et øyeblikk skulle de henges.
En merkelig lukt henger i luften. En lukt som minner om lakris og sukkerspinn. Hva er det som skjer?
Et omreisende carnival, aner ikke hva jeg skal oversette det til norsk. Det er ikke ren tivoli og heller ikke ren karneval, men en slags blanding. Guttene Jim og Will bor ved siden av hverandre og begge er tretten år gamle. Den ene ble født ett miutt før midnatt og den andre ett minutt over midnatt den 31. oktober, som er kjent for å være Halloween.
Merkelig invitasjon
En dag da det blåser kraftig opp, blir guttene møtt av et ark som kommer flyvende mot dem. Den annonserer at denne omreisende attraksjonen, kommer den 24.oktober. Begge synes at det er noe rart, fordi det bruker ikke å være slike festligheter så sent på året. Likevel blir de noe nysgjerrig. Klokka tre på natten hører de toget i det fjerne. Jim får lyst til å snike seg ut til å se at de setter hele attraksjonen opp og Will kommer løpende etter. Men attraksjonen ser ikke ut som de kanskje hadde forventet seg. Det er veldig mørkt og svart, noe uhyggelig over det hele. Faren til en av guttene, som er en eldre mann og som ble far i godt voksen alder, merker også dette toget som er på vei til Green Town, og han aner det verste. Er det noen grunn til det?
Slike attraksjoner er jo til for å ha det gøy for en stund og oppleve nye ting, ikke for å skremme, er det vel?
For oss som setter pris på uhyggelig stemning fremfor billig redsel
Something Wicked This Way Comes ble utgitt i 1962. En del år før Stephen King ga ut sin første bok. Selv om boka fyller seksti neste år, holder den seg veldig godt. Språket er enkelt, men ikke barnslig, og selv om hovedpersonene er to gutter på tretten år, føles det ikke ut som en ungdomsbok. Det er det heller ikke. Det er heller en slags oppvekstroman blandet med horror og en smule fantasy. De første 70 sidene er nok veldig rolige der ikke all verdens skjer. Man blir godt kjent med guttene og stedet deres, atmosfæren i det hele. Men man kjeder seg ikke. Resten av boka er det nesten som om lesingen gikk av seg selv, for man måtte hele tiden vite om man har rett eller ikke i det som skjedde videre.
Likte også godt hvordan Bradbury tok seg tid til å bygge opp handling, beskrive karakterene, attraksjonene og alt. Det gjorde det lett å forestille seg det hele, og det var nesten som å være der. Boka hadde en slags krypende uhygge som jeg har savnet i mange moderne horrorbøker. Ikke slik at man blir skremt eller noe, men man forventer det verste av en eller annen grunn og føler det karaktererne føler.
Selv om dette er bok nummer to i Green Town serien, men kan fint leses som enkeltstående. De fleste leser den uten å ha lest den første boka først, siden Something Wicked This Way Comes er mest kjent.
En nesten perfekt bok å lese nå som Halloween nærmer seg, og sene høstkvelder. Boka ble filmatisert i 1983, og er produsert av Walt Disney Productions.
Fra min blogg: I Bokhylla
Rapt og flinkt rullet hjulene, de små vognene slingret på det smale sporet, løp omsorgsfullt og forsiktig. Ved hver omdreining og ved hver overgang fløytet lokomotivføreren lenge og omhyggelig, han var redd for å kjøre over noen. Det var underlig å tenke på, at det behøvdes så mye dagligdags påpasselighet, så meget menneskelig omhu og dyktighet for å henge folk , at det mest sinnssvake av alt på jord ble utført så jevnt og fornuftig. Og vognen ilte av sted , - og de reiste som folk pleier å reise. - Og de kom til en stasjon og som vanlig ble det ropt " fem minutters opphold".
Og inn rykket døden,- evigheten - den store gåte.
Underlig nok føler nesten alle som kjører av sted til retterstedet det samme. De er grepet av skrekk og redsel, men samtidig føler de en uklar glede over det usedvanlige som skal foregå. Virkeligheten beruser seg i vanviddet , døden inngår en pakt med livet og frembringer synsforvillelser . Det ville ikke ha vært urimelig om husene var flaggsmykket.
Selv så vondt det er å savne noen du elsker
så er det også
en stor skjønnhet over det;
Det er den reneste og mest sårbare
formen for sorg,
en sår ømhet som faller og faller
som mykt regn
over alt det du tenker og drømmer om
Stein-Roger Olsen
De tar ham , griper ham, fører ham bort, henger ham, trekker ham i benene . Skjærer repet over , legger ham ned , fører ham bort og graver ham ned.
Et menneske er forsvunnet fra verden.
Hun var jo allerede udødelig, hvorledes kunne de da nekte at udødeligheten var til. Hvilken udødelighet talte de om ? Hvilken død kunne de vel mene , når hun allerede var død og udødelig, levende i døden, - som hun hadde vært levende i livet?