Et vaklende Europa

vår skjøre sivilisasjon sett fra øst

Document forlag 2021 Heftet

Europa nærmer seg en eksistensiell krise, der demografien er skjør, kultur og tradisjoner er i oppbrudd, økonomien sliter og protestbevegelser sår tvil om kompetansen til politikere uten noen klar strategi.

Med globaliseringen presses Europa politisk av verdens stormakter og dominerende teknologiselskaper, og demografisk av porøse yttergrenser. Det er ikke gitt at velstanden og livskvaliteten kan opprettholdes. I verste fall kan det ende både med vold og totalitære systemer.
Hvordan skal vårt kontinent finne en vei videre i denne brytningstiden, der pandemien har komplisert bildet ytterligere?
Europa må kombinere det beste fra nasjonalstatene og det overnasjonale samarbeidet, mener den erfarne norske diplomaten Carl Schiøtz Wibye. Det kreves nå kompromissvilje hos partene i et splittet Europa: Regjeringer i Øst-Europa som er skeptiske til EUs sentralmakt, må innse at unionens institusjoner fyller en viktig rolle, men Brussel må også erkjenne at et Europa uten fungerende nasjonalstater vil bli svakt med masseinnvandring og politisk korrekthet.

Vesteuropeere forstår sjelden østeuropeeres syn på saken, for de har liten kjennskap til den strabasiøse historien, identiteten og nasjonalstoltheten i landene de anser som Europas bakgård, men som snarere er vår sivilisasjons frontlinje. I denne boken tar forfatteren oss med på en historisk, kulturell og politisk reise gjennom Polen, Serbia og Nord-Makedonia, alle tre land han har vært utstasjonert i som diplomat og skaffet seg unike kunnskaper om.

Som i den tidligere boken «Terrorens rike» (2017), hvor han skrev om Saudi-Arabia etter å ha vært norsk ambassadør der til lands, hører vi stemmen til noe så sjeldent som en diplomat uten filter.

Forlag Document forlag

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788275192408

EAN 9788275192408

Omtalt sted Polen Serbia Nord-Makedonia

En "uventet krise" er et velkjent grep i maktmisbrukende politikeres manipulasjonsregister. En slik krise kan for eksempel bety at man må oppløse opposisjonspartier, oppheve ytringsfriheten og arrestere opposisjonelle.

Historien er et unikt verktøy: Et gigantisk, ukontrollert eksperiment der faktamengden er ubegrenset. Våre forfedres gjerninger - og ugjerninger - er åpne for uendelig mange fortolkninger etter hvert som historikerne blar seg gjennom kildene for å finne personer og begivenheter som påvirker utviklingen. Med utgangspunkt i dette historiske mangfoldet kan det ikke overraske at østeuropeerne er langt mer historiebevisste enn nasjonene lenger vest. Gjennom århundrene var det ofte her sivilisasjonene støtte sammen, med store konsekvenser både for lokalbefolkningen og for vårt kontinent. Som Tysklands tidligere statsminister Konrad Adenauer uttrykte det: "Historien er summen av alt som ikke burde ha hendt."

• "Islam og terrorisme" av Mark A. Gabriel
  • "Terrorens rike - hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam" av Carl Schiøtz Wibye