Det går så greit at. Takk for boktipset, har hatt den på lista men jeg må ha slettet den, hm. Har nå lagt boka i "skal lese" hylla mi. Håper du får inn et bra boktips.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ja, Marit, i kveld har jeg har lyst til å anbefale deg boka "Spør støvet" av John Fante. Dette er ei bok jeg selv har blitt tipset om her inne. Den falt så til de grader i smak hos meg og håper med dette at du også vil ha glede av den.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

For galt at ingen har hjulpet deg med ei god bok. Denne tjukkassen "Kjærlighetens mørke side" av Rafik Schami er ei bok har jeg lyst til at du snuser litt på.
I allefall ble jeg begeistret for den, tykk og god som den er.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg har nå vært og besøkt Charles Dickens museum i Doughty street, London. I følge min guidebok bodde han der tidlig på 1800 tallet i tre av sine mest produktive år (1837-1839) Det står at han bodde mange steder i London men at dette er det eneste huset som er bevart.
Han skrev Oliver Twist, Nicholas Nickleby og der fullførte han Pickwick-klubben.
Der finnes flere interessante ting å se, som bl. a. førsteutgaver av mange av hans mest berømte verk og pottestolen hans :)

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Sterk 5er til denne annerledes, poetisk og spennende fantasy-boka. Den skiller seg ut fra standard fantasy ved å vektlegge språk, komplekse personer og nørrøn mytologi. Gleder meg til å lese bok 2!

Godt sagt! (3) Varsle Svar

For at vi ikke skal synke i vår egen aktelse, bør vi unnlate å nære ambisjoner og lidenskaper, ønsker og håp, impulser og uro. Skal vi nå dithen, må vi stadig minne oss selv på at vi alltid er i selskap med oss selv, at vi aldri er alene og kan gjøre det som måtte falle oss inn. Vi må tøyle våre lidenskaper og ambisjoner fordi lidenskaper og ambisjoner gjør oss sårbare; likeledes må vi hverken nære ønsker eller håp, fordi ønsker og håp er usle og uegennyttige sjelsytringer; vi bør heller ikke nære impulser eller uro, fordi overilte ytringer tar seg udelikat ut i andres øyne, og utålmodighet er alltid en ufinhet.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Ja, dette var en skikkelig god leseopplevelse. Har lest mye av Follett, men denne klassikeren hadde jeg til gode og den fortjener all den hederlige omtalen og høye terningkast den har fått. En absolutt favoritt som selvfølgelig anbefales varmt:-)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Behold dine roser
rydd av bordet i stedet

Marta Tikkanen

Godt sagt! (8) Varsle Svar

"Journal 64" av Jussi Adler Olsen og "A halv forgotten song" av Katherine Webb. Har ikke vært spesielt begeistret for tidligere bøker av Webb, men denne likte jeg. En skikkelig pageturner.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Så bra, jeg kjøpte denne på grunnlag av at jeg likte "unntaket" så godt. Det var mitt første møte med forfatteren og fristet til gjenntakelse. Da gleder jeg med til å lese du forsvinner....

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Supert. Nå er stjernestatusen lik begge steder.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Et oppslagsverk om de ulike retningene innenfor coaching

Jeg har skrevet om denne boka på bloggen min, og tillater meg å linke til innlegget (fordi det er for stort til å få inn her - dessuten med mange linker i teksten og bilder.)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Nålen av Ken Follett. God lesehelg til deg på verandaen:-)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Min omtale av Marengshjerte finner dere her: (ekstern lenke)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Helt enig, dette fenget meg ikke overhodet, kjedet meg mens jeg leste . Første og siste møte med denne forfatteren for mitt vedkommende.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Strandbyggene budde på den andre sia av fjorden, i ei avsies grend, langt fra folkeskikken. De var høyremenn alle sammen, fordi de satte gudsordet over alt. Den eneste der borte som ikke stemte høyre, var den iltre skolemesteren deres. Men han søkte de nå presten om å få avsatt, de hadde kommet over ham mens han gikk på vegen og plystret.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Dobbeltspillets pris

Ian McEwan (f. 1948) er en av mine ti-på-topp-yndlingsforfattere, og jeg er alltid tidlig ute med å sikre meg et eksemplar når det er nyutgivelser på gang. Like fullt skulle det av diverse grunner ta litt tid før jeg fikk begynt på denne boka. Da jeg ved et slumpetreff snublet over lydbokutgaven på biblioteket, var jeg ikke sen om å sikre meg den, og dermed var veien til en start på boka svært så kort.

"Serena" er Ian McEwans 15. utgivelse, og omtales som "en artig roman om spioner og kjærlighet, men først og fremst en spissfindig undersøkelse av å lese og skrive". Og selv om man skulle være blant dem som mener at det har gått en viss inflasjon i at forfattere skriver om forfattere som skriver, så er denne romanen like fullt noe annerledes og vel verdt å få med seg.

Vi befinner oss i 2011, og Serena Frome - bokas jeg-person - ser tilbake på sitt eget levde liv. Hun starter med å fortelle om sin familiebakgrunn. Som ung jente var hun svært opptatt av å lese romaner, og egentlig drømte hun om å studere engelsk. Men fordi hun tilfeldigvis var god i matematikk, begynte hun å studere dette faget. Det har like fullt hele tiden vært litteraturen som har betydd mest for henne, og dette preger hennes tilnærming til livet - der det meste handler om å finne den rette litteraturpreferansen.

Mens Serena befinner seg på universitetet på begynnelsen av 1970-tallet, innleder hun et forhold til sin veileder ved universitetet, Tony Canning, en betydelig eldre - og gift - mann. Et intenst forhold som tar slutt like brått som det sluttet, og så brutalt at Serena har problemer med å komme over bruddet - mest av alt fordi hun ikke skjønner noen ting ...

Rett etter får Serena jobb i MI5, som viser seg å være en hemmelig etterretningsorganisasjon. Den kalde krigen pågår, og forholdene mellom England og Irland er anstrengt. Etter å ha jobbet en stund i MI5 får hun tilbud om å være med i et prosjekt som heter Søtmons (eller Sweet Tooth på engelsk). Oppdraget består i å rekruttere forfattere med spesielle politiske sympatier (for å styrke høyresiden i politikken), og tilby dem en slags pensjon slik at de kan ofre seg 100 % for forfattergjerningen - uten at de skal få mistanke om at MI5 står bak. På dette tidspunktet har et forhold mellom Serena og Max tatt slutt, fordi Max er forlovet med en annen kvinne.

Historien tar så en annen vending da Serena blir satt på oppdraget med å forsøke å rekruttere den unge og lovende forfatteren Tom Haley. Hun gjør grundig research og forelsker seg i tekstene hans.

"Jeg regner de første timene med tekstene hans som noen av de lykkeligste i MI5. Alle behovene mine unntatt det seksuelle møttes og smeltet sammen: Jeg leste, jeg gjorde det i en større hensikt som ga meg yrkesstolthet, og jeg skulle snart møte forfatteren. Hadde jeg betenkeligheter eller moralske kvaler rundt prosjektet? Ikke på det tidspunktet. Jeg var glad for å bli valgt. Jeg trodde jeg kunne gjøre en god jobb. Jeg trodde kanskje jeg ville gjøre meg fortjent til ros fra de øvre etasjene i bygningen - jeg var en jente som likte å få ros. Hvis noen hadde spurt, ville jeg ha sagt at vi bare var et hemmelig kunstråd. Mulighetene vi tilbød, var like gode som noe annet." (side 117)

Så skjer det som ikke burde skje. Serena og Tom innleder et forhold med hverandre, og dermed kompliseres det hele. Etter hvert som forholdet utvikler seg til noe mer, skjønner Serena at hun ikke kan fortsette å drive et dobbeltspill. Men hun orker ikke tanken på å miste Tom og utsetter og utsetter beslutningen om å fortelle sannheten. Det skal vise seg å bli skjebnesvangert ...

"Serena" er en temmelig annerledes bok sammenlignet med alle tidligere utgivelser Ian McEwan har på samvittigheten, vil jeg si. Her er det intet makabert eller ekstremt (slik det pleier å være) - bare en i utgangspunktet nokså alminnelig kjærlighetshistorie ispedd en dæsj med spionthriller-kvaliteter, men uten at boka noen gang nærmer seg krim-genren. Jeg kan skjønne at spesielt fraværet av det makabre eller ekstreme skuffer de mest ihuga McEwan-tilhengerne. Samtidig vil jeg understreke at boka er meget godt skrevet (som vanlig fra McEwans hånd), og at handlingsforløpet hele tiden byr på overraskelser. Dessuten har forfatteren fanget tidskoloritten i 1970-tallets England, en tid preget av mye politiske uroligheter, ikke minst pga. IRAs aktiviteter på den tiden. Og slutten - den er så uventet og så lite forutsigbar som det er mulig å bli. Og så likte jeg veldig godt alle litteraturhenvisningene, og beskrivelsene av Tom Haleys skriveprosess.

Det er for øvrig verdt å merke seg at det er spekulert i om Tom Haley egentlig er Ian McEwans alterego, idet det er mange likhetstrekk mellom deres livshistorier. Dessuten minner Tom Haleys noveller om noen av Ian McEwans egne noveller. Hvis det er noe jeg eventuelt skulle ha å innvende mot boka, så må det være at historien ikke er like intenst levende som det jeg er vant til når jeg leser en Ian McEwan-bok. Eller kanskje det er fraværet av noe karikerte figurer som skaper dette inntrykket? Og humoren ... Den er noe fraværende her. Selv om jeg mener at dette ikke er blant de aller beste bøkene McEwan har skrevet, må det like fullt bli terningkast fem. Ved denne vurderingen har jeg vektlagt språket og den gode historien, som også inneholder flere historier idet vi får høre om flere av Tom Haleys novelle- og romanprosjekter. Helt til slutt: Bodil Vidnes-Kopperud leste nydelig!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Når du ikke gjør noe annet enn å lese....

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Takk for svar,Grete. Tror du har rett i din forklaring her.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Selv om jeg har mottatt nye stjerner i dag er det fortsatt en differanse på 70 stjerner. Enig i at det ikke betyr all verden, men som du sier "moro lell"

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

Harald KCamillaRonnyNicolai Alexander StyveVibekeHegeRisRosOgKlagingLars MæhlumGeir SundetMette-MPiippokattaAud- HelenKirsten LundVanja SolemdalEgil StangelandElisabeth SveeMorten MüllerPär J ThorssonSissel ElisabethTine SundalAstrid PedersenCathrine PedersenBjørg Marit TinholtKarin BergHilde H HelsethEvaPer LundMonica CarlsenAnne Berit GrønbechMaikenBerit RkriraSynnøve H HoelTorill RevheimEllen E. MartolgretemorKristine LouiseReidun Anette AugustinmgeSigrid Nygaard