Sagt er det. Likevel , her i huset vil alltid Jarslberg være fra Nærbø. For vi bor der! Men kommer jeg- mot all formodning til Fræna, skal jeg smake på osten deres og avgjør om det er ekte vare!
PS; er alltid for folk som bryr seg ! (Ærlig talt, men hold det gjerne for deg selv: Jeg hater ost ! ),
men i visse sammenheng er man jo programforpliktet! )
I et fritt samfunn stilnet aldri diskusjonen om de store fortellingene. Det var selve diskusjonen som betydde noe. Diskusjonen var frihet. Men i et lukket samfunn prøvde de som hadde politisk eller ideologisk makt alltid å stoppe disse debattene. Vi skal fortelle dere historien, sa de, og vi skal fortelle dere hva den betyr. Vi skal fortelle dere hvordan historien skal fortelles, og vi forbyr dere å fortelle den på noen annen måte. Hvis dere ikke liker måten vi forteller historien på, er dere fiende av staten eller en forræder av troen . Dere har ingen rettigheter. Ve dere ! Vi skal komme og ta dere og lære dere hva det innebærer å si nei. "
Det var nytt for meg. Men la oss holde oss til osten: Gouda kommer fra byen ved samme navn i Sveits , men Jarlsberg ost produseres kun på Nærbø ( av Tine Meierier, Jæren!). Så kom ikke der (heller) ! Hvis jeg tolker deg rett så er det osten Gouda du elsker, og ikke grevinnen av samme navn !(?)
" Durdei hadde vore ekkja i mange aar. Det vart trettan til hausten - helgemess tider. Men ho sat med jordi framleis. Og det hadde ikkje svive fyr henne aa " gje´ifraa seg" med det fyrste helder. -
So lenge han Per ikkje gifte seg, kunde det vera best som det var. Tok han i mot jordi fyrr han fekk kona, vart det likevel Durdei som laut vera matmôr. Daa kunde ho likso godt sitja med alt - baade eign og andsvar.
Nokor hast var det ikkje verdt aa fara med - fyr han Peder helder, totte Durdei. Ein vart alltid tidleg nok gift, og han var berre paa det ein og trettiande sidan kyndelsmess. -"
"Hva? kjøpte du ikke Jarslberg ?"
Der var du, ja: Med én gang! Jeg slo ikke opp noe sted fordi jeg faktisk trodde sannsynligheten for å finne det måtte være lik null. Som sagt, aner ikke hva den handler om, men etter å ha lest litt innledningsvis lyder det veldig logisk. For denne fattigdommen som jeg synes å vise seg allerede, må skyldes en ulykke, kanskje mer enn et uhell. Vet ikke. Men takket være deg (nok en gang!) kan dette se ut til å være noe.
Selv om jeg synes nynorsk er et vakkert språk i dag, er jeg ikke særlig oppegående hva gjelder å skrive på det. Denne boken er jo svært gammel, men jeg vil tro at språket her lener seg mye på dialekt i tillegg.
Likevel er det kun skrivespråket hittil som gjør denne boken leseverdig for meg. Og forfatteren kjenner jeg lite til. Men han må nok finnes et sted på nettet vil jeg tro, for på baksiden av denne boken er det angitt seks andre titler av samme. Prisen på disse veksler mellom Kr.4 ned til kr. 1.50. Det går an å få dem innbundet også, da ligger prisen ca. kr. 2.- høyere.
Takk gretemor! Som sagt før: godt å ha deg i "nærheten".
" I stova paa Dosi sat gamle Durdei framfyr omnsdøri og nørde upp vermen.
Ho var graa-gul og skrukkut som ei næver i andlite, tannlaus og surøygd. Under nosi hekk ein blank drope som ho ender og daa var uppe og turka burt med ein skiten skinturr neve. Huva og valk fekk ho slik huvudverk av at ho ville svimla, og difyr gjekk ho til kvardags med ein rendut halsklut kring hovude. Graa haarfliser sprikte ut gjennom eitt og anna hole. - Naar ho letta hovude ein grand, synte det i halsen ei skiti ullskjorta med ein raud traad i staden fyr knapp. Skinntrøya ho til alle tider gjekk i, var svart som heilag jord - med litt ljosare bøter her og der. Stakken hadde vore svart. No skein han i det gule attantil, men framme var det ei blaa breidd insett, og den tok til aa grønkast."
Første avsnitt av
"Vanheppa- fyrste soga um Per Dosi "(Ny utgaava). av Jens Tvedt.
Olaf Norlis Forlag Kristiania 1920.
Absolutt, Herr Sæther. Absolutt! Men, bør ikke også du sove litt før du gir deg i kast med dette-ikke helt lette- prosjektet? Tror ikke du helt aner hva du gir deg i kast med. Men lykke til, mange har prøvd. (sukk)......:-) :-)
PEN-medlemmene som var samlet på Louisiana museum for moderne kunst den kvelden, hadde ventet at hedersgjesten skulle være Günter Grass , og Grass var der da også, den ene i en lang rekke litterære skikkelser som i de årene sa seg villig til å opptre som hans "forkle". "Hvis Salman Rushdie er et gissel, da er vi også gisler," sa Grass da han presenterte ham, og så var det hans tur. "
Danmark eksporterte store mengder fetaost til Iran, og hvis de åpenlyst ga seg til å fjeske med for en gudsbespotter , en frafallen og en kjetter, kunne ostehandelen bli skadelidende . Den danske regjering var tvunget til å velge mellom ost og menneskerettigheter, og i første omgang valgte de osten.
"Når jeg bruker et ord," sa Lille Trille til Alice, i Eventyrland, " da betyr det det jeg vil at det skal bety - verken mer eller mindre." De som skapet "Newspeak"- Nytale- i Orwells 1984, visste akkurat hva Lille Trille mente, og omdøpte propagandadepartemenet til sannhetsdepartementet , og statens mest undertrykkende organ til kjærlighetsdepartementet.
"Islamofobi" var en tilføyelse til vokabularet i Lille Trilles Nytale. Det grep til analysens, forstandens og polemikkens språk og stilte det på hodet.
Men, det må da være min tur i morgen, Jostein!?
" I musefellen er det alltid gratis ost."
H.R.Gross
Når, ville han vite, var det blitt irrasjonelt å mislike en religion , en hvilken som helst religion, og mislike den dypt og inderlig ? Når ble fornuft gitt den nye beskrivelsen ufornuft ? når ble eventyrene til de overtroiske hevet over kritikk, utenfor satirens rekkevidde? En religion var ikke en rase. Det var en idé , og ideer sto (eller falt) fordi de var sterke nok (eller for svake) til å motstå kritikk, ikke fordi de var skjermet mot den. Sterke ideer hilste avvikende meninger velkomne."
En seriøs forfatter hadde skrevet en seriøs bok. Volden og truslene som den ble møtt med, var terroristisk og måtte bekjempes. Ja, men boken hadde vel krenket mange mennesker? Kanskje det, men angrepet på boken, dens forfatter, forleggere, oversetter, og bokhandlere var en mye større krenkelse. Så, etter å ha skapt uro, ville han bekjempe denne uroen som ble rette mot ham til gjengjeld , og ville ha verdens ledere forsvare retten til å være urokråke. "
Tidt forbauser skikkelser meg,
ved å gjøre eller si ting
som jeg ikke hadde ventet av dem.....
En dikter må lytte inn i sitt verk;
det er nemlig en ren misforståelse,
at han kan "kommandere" poesien",
det er tvertimot den som kommandere ham.
HENRIK IBSEN
Jeg leser nok mest fantasy/sci-fi. Er så glad i hvordan disse sjangrene setter fantasien i sving.
Takk selv! men er for øvrig enig i : for all del, den siste setningen er utlagt til å filosofere over!
Du så også det poenget! Jeg er målløs ( vel, bortimot )!
Dette er jeg så til de grader enig i Steinar, så treffsikkert formulert av deg, at ingen kan vel finne på å motsi deg. I alle fall ikke jeg. Og derfor kan vi ha forskjellig mening om ting som er skrevet, om bøker for det meste, her. Uten at vi dermed blir uvenner, enn si går til verbal krig.
Og nå er det at jeg sier om dine ord her: " Man kan ikke få sagt det bedre. Igjen, min mening ,(osv osv).
Der bor nok en filosof blant oss på dette nettstedet!
Har nå kommet gjennom dine Syv A4 sider. Egentlig fantastisk ! Gjensidig forståelse gjennom å lese linjene og mellom linjene. Slik jeg ser det: Genialt av deg, Odin! Tror jeg ser bildet nå.
Og, spill gjerne "andanten" om igjen. Når natten siger inn, fortsett gjerne med Adagio for orgel (!) og strykere i G dur, av Tomasio Albinoni. Og da får du roen, og så motet til å gå på å lese hva som helst, omsider også mer Günter Grass (?)! |